I pinsen flyttes nett- og mobilbanken inn i et helt nytt og moderne datasenter. Dermed vil DNBs kunder belage seg på at nettbank og noen andre digitale tjenester ikke er tilgjengelige.

– DNB har igangsatt et omfattende arbeid for å bedre driftsstabiliteten for våre digitale tjenester. Nå flytter vi dataene og systemene våre fra eksterne serverparker til vårt eget sikre og miljøvennlige datasenter i Stavanger. Derfor vil kundene våre oppleve at nettbanken og noen andre digitale tjenester ikke er tilgjengelige, sier IT-direktør i DNB, Liv Fiksdahl.

Under flyttingen vil nettbanken, mobilbanken og SMS-tjenestene være nede. Dette gjøres i pinsen, da dette er en helg hvor brukerne ikke er så aktive, forklarer Fiksdahl.

– DNB hadde i fjor 250 millioner kundebesøk digitalt. I år får vi enda flere. Bare i mobilbanken har vi nå 12 millioner besøk i månedene. Kundene er blitt selvbetjente, og vi må ha systemer som virker optimalt, sier konserndirektør for Personmarked, Trond Bentestuen.

Bentestuen_fiksdahl_688_innside
Foto: Stig Fiksdal

Fredag 22.mai, klokken 23.00, starter arbeidet med å overføre nett- og mobilbanken til datasenteret. Der står 4.500 nye servere klare til å ta imot 1.9 millioner nettbankkunder.

IT er blitt selve motoren i moderne bankdrift, og dataflyttingen er del av et omfattende arbeid som ble igangsatt for å gjøre DNBs nettbank og digitale tjenester mer driftsstabile og robuste. Hver helg flyttes 58 terrabytes med data – eller rundt 58.000 gigabytes over fra Oslo til Stavanger, og over 350 personer er med på flyttingen.

– Dette er det største IT-flytteprosjektet som noen sinne har vært gjennomført i Norge. Hele flytteprosessen skal være gjennomført innen utgangen av august, sier Fiksdahl, og legger til at det meste av flyttingen skjer når trafikken er på det laveste – når folk sover.

– Vi gjør alt vi kan for at flytteprosessen ikke skal gi negative konsekvenser for kundene. Samtidig er dette litt som å skifte girkasse på en bil som er i fart. Derfor må vi stenge ned deler av butikken i korte perioder når flyttingen pågår. I pinsen skal sentrale systemer flyttes, og det vil få konsekvenser for noen av kundene våre, fortsetter hun.

Men flyttingen har allerede gitt resultater. Utbedringene i 2014 førte til 30 % mindre trøbbel i de digitale løsningene – og bedre skal det bli, forsikrer Bentestuen.

– Bedre systemer og driftsstabilitet vil bidra til at vi kan videreutvikle og utvikle nye tjenester raskere. Men før vi kommer dit vil kundene våre som nevnt av og til møte stengte digitale dører i lavt trafikkerte timer i helger og høytider fremover, og det beklager vi, sier han og fortsetter:

– Samtidig gjør dette oss i stand til å gjøre bankhverdagen enda bedre for kundene våre, og snart kommer vi med en ny tjeneste som vi vet kundene kommer til å like.

 

Les også