NØYE VURDERING: Mange lurer på hvorfor DNB, som Norges største bank, ikke er med på laget. Det er flere grunner til dette, forteller Rasmus Figenschou i DNB. Foto: Vipps

– Mobilbetaling i butikk vil være et viktig betalingsmiddel i fremtiden, men ikke ennå, sier Rasmus Figenschou i DNB.

I dag, onsdag, ble Apple Pay lansert i Norge der bankene Nordea, Santander og Sbanken har inngått samarbeid med Apple om å tilby løsningen til sine kunder. Dette betyr at et begrenset antall bankkunder vil kunne betale, i noen butikker, ved å holde Iphonen over betalingsterminalen.

Flere grunner til at DNB heller satser videre på Vipps

Mange lurer på hvorfor DNB, som Norges største bank, ikke er med på laget. Dette er en avgjørelse som har blitt nøye vurdert, ifølge Rasmus Figenschou, konserndirektør i New Business i DNB.

– Vi følger selvfølgelig godt med på det som skjer i markedet innen mobilbetaling og særlig Apple sin løsning. Vi har vært i dialog med Apple og tatt en nøye vurdering av om vi skal investere i dette nå eller om vi skal satse på videreutvikling av Vipps. Valget falt på sistnevnte og det er det flere grunner til, sier Figenschou.

Få butikker tilbyr Apple Pay

Det høres jo ganske greit ut å kunne legge igjen lommeboka hjemme og kun ta med seg mobilen på handletur, gjør det ikke? Her er vi dessverre ikke helt i dag, ifølge Figenschou.  Apple Pay vil nemlig kun være mulig å benytte i rundt én av tre norske butikker, og ikke i dagligvarer.

– Vårt ønske er at mobilbetaling skal vokse. Men, så lenge du fortsatt må ta med deg lommeboka og kun kan bruke Apple Pay i noen få butikker, blir det mer en morsom opplevelse enn noe som kan ta over for hvordan du betaler i dag, sier Figenschou.

Vi tar gjerne opp igjen tråden med Apple

– I denne omgang har vi derfor satset på videreutviklingen av Vipps som norsk betalings-app. Men, vi tar gjerne opp igjen tråden med Apple når det norske markedet er mer modent for mobilbetalinger i butikk, sier han.

DEN RASKESTE MÅTEN: – I dag er kontaktløs betaling, der du holder kortet inntil betalingsautomaten, den enkleste og raskeste måten å betale på, sier Rasmus Figenschou i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal.

Lite brukt i nabolandene

Høsten 2017 ble Apple Pay lansert i Sverige, Finland og Danmark. Erfaringene som har blitt gjort i våre naboland har også vært et av argumentene for å legge et samarbeid med Apple på is, forteller Figenschou.

Markedet er nok ikke helt modent enda

– Apple Pay har ikke oppnådd den suksessen de nok hadde håpet på i landene rundt oss, der veldig få har tatt det i bruk. Vi er overbevist om at mobilbetaling også i butikk er fremtiden, men ikke ennå. Tendensene i nabolandene viser at markedet nok ikke er helt modent for det enda, sier Figenschou.

Enklere og raskere å «tæppe»

Kontaktløse betaling, ved at du holder kortet inntil terminalen, har blitt en vanlig måte å betale på rundt om i Europa. Nylig fikk kontaktløs betaling et nytt norsk ord, nemlig å «tæppe».

I dag er kontaktløs betaling den enkleste og raskeste måten å betale på

– I dag er kontaktløs betaling den enkleste og raskeste måten å betale på. Vi ser at også stadig flere nordmenn velger å ta denne muligheten i bruk. I dag har så godt som alle våre kunder slike kort og vi jobber for å få sendt ut 1,6 millioner slike kort innen utgangen av 2018, forteller Figenschou.

Les mer: Stadig flere nordmenn bruker kontaktløs betaling. 

Vipps jobber for bedre løsninger

For å lykkes med å få nordmenn til å ta i bruk mobilbetaling fremfor enklere løsninger, som kontaktløs betaling, må løsningen være enda enklere, raskere og mer kostnadseffektiv enn den er i dag, mener Hanna Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.

Vipps jobber med nye og bedre løsninger for kunden og butikkene.

– Vi jobber nå sammen med handelsnæringen for å sørge for at løsningen blir mer attraktiv både for kunden og for butikkene. Vi møter nå både konkurranse fra små og store aktører, som ønsker å ta en del av markedet for betalingsløsninger. For å lykkes tror vi det er viktig å levere flere tjenester innen betaling. Vi er fortsatt sterke innen vennebetaling, men veksten for Vipps er nå størst i andre tjenester som blant annet netthandel, sier Kjærnes.

Les også