DNB har vært hovedsamarbeidpartner til Røde Kors siden 2010, og har støttet en rekke oppvekstaktiviteter for barn og unge. Noe av tanken bak samarbeidet var at blandingen av DNBs økonomiske kompetanse og Røde Kors sosiale engasjement skulle bli en god match – noe det også ble, ikke minst med konseptet Lærepenger.

Nå fortsetter samarbeidet: DNB og Røde Kors signerte nylig en kontrakt for å jobbe videre sammen i 2017.

NYTTIG: Tonje Christin Flatmoen Haug, lærer ved Teglverket skole, forteller at klassen har hatt god bruk for Lærepenger.

Over 60.000 norske barn har vært gjennom Lærepenger, det gratis digitale undervisningsopplegget som har som mål å gi 5–7. klassinger bedre økonomiforståelse. Lærepenger gir barn en grunnleggende forståelse for penger, inntekt og forbruk, egne økonomiske rettigheter og gode sparevaner.

Noe av ideen bak Lærepenger er at jo tidligere vi lærer barna våre fornuftig pengebruk, så vil det redusere muligheten for at de senere begår økonomiske tabber som kan få store konsekvenser for livskvaliteten deres.

Da vil kanskje Lærepenger på sikt bidra til å utjevne sosiale forskjeller i samfunnet.

Løse samfunnsutfordringer sammen

Øistein Mjærum, kommunikasjons- og markedsdirektør i Røde Kors, er opptatt av at kun i samarbeid mellom myndighetene, næringslivet og ideelle organisasjoner kan vi løse dagens samfunnsutfordringer.

– Vi gleder oss til å fortsette det gode samarbeide med DNB. Sammen har vi siden 2010 kunnet hjelpe mange tusen barn i Norge til en bedre hverdag og et bedre liv. Partnerskapet har også kunnet gi de unge mange gode og minnerike opplevelser på både ferieturer, konserter og idrettsarenaer.

GODT SAMARBEID: Øistein Mjærum, avdelingsdirektør for kommunikasjon og marked i Røde Kors. (Foto: Olav A. Saltbones / Røde Kors)

Vippsdugnad og vippsrekord

DNB startet også en vippsdugnad i samarbeid med Røde Kors før jul i fjor, hvor formålet var å hjelpe mennesker i Aleppo i Syria som levde under ekstremt vanskelige kår. Her ble over to millioner innsamlet, hvor DNB bidro med én million selv.

DNB samarbeidet også med Røde Kors under TV-aksjonen de hadde i fjor, noe som resulterte i Vipps-rekord.  Rundt 15 millioner kroner ble vippset til Røde Kors, og publikum satte Vipps-rekord den gang med cirka 200.000 transaksjoner i løpet av ett døgn.

Unge har flokket til kulturarrangement

Takket være at DNB er sponsor for en rekke store kultur- og idrettsarrangement, bidro også samarbeidet med Røde Kors til at hundrevis av unge fikk oppleve arrangement de ellers ikke ville hatt muligheten til, som for eksempel besøk på Operaen i Oslo, billetter til Miniøya, VM i skiskyting, Norway Cup og Bislett Games.

Ferie for alle

Takket være støtten fra DNB har Røde Kors i tillegg kunne arrangere 41 ferieopphold over hele landet i sommer, hvor 2270 barn og voksne har fått reise sammen på en gratis ferie. Denne aktiviteten heter «Ferie for alle», og har engasjert over 240 frivillige; trygge voksne mennesker som gir av sin tid for å skape magiske øyeblikk for familier som lever med stram økonomi.

I år feirer aktiviteten 15 år, og det ble mange flotte bursdagsmarkeringer rundt om i landet. Røde Kors trenger flere engasjerte, aktive frivillige for å utvide tilbudet, noe vi kommer til å jobbe aktivt med i 2017.

– Vi setter også veldig pris på at mange ansatte i DNB har brukt sin fritid til å være frivillige på våre aktiviteter, enten som leksehjelpere, blodgivere, flyktningguider eller at de har holdt kurs i økonomiforståelse, sier Øistein Mjærum fra Røde Kors.

 Samarbeidet fremover

Foruten å sikre videreutvikling av Lærepenger, skal DNB sammen med Røde Kors bidra til førstehjelpsopplæring av barn og barnefamilier  og vil blant annet støtte prosjektet Henry – førstehjelp for barnehagebarn. Henry er et pedagogisk læringsopplegg utviklet for barn mellom tre og seks år. Målet er å lære de eldste barna i barnehagen om førstehjelp. DNB skal bidra til distribusjon av Henry-sett.  DNB vil også støtte årets Røde Kors’ 8. mai kampanje som handler om personlig beredskap.

– Langsiktig partnerskap med næringslivet er viktig for Røde Kors. Sammen kan vi sette i gang og opprettholde gode aktiviteter som kan bidra med å løse humanitære utfordringer i Norge og internasjonalt. Vi er stolte over hva vi har fått til sammen med DNB over tid og ser frem til videre samarbeid, avslutter kommunikasjons- og markedsdirektør i Røde Kors.

 

Les også