bil på vinterfjellet

Den beste måten å unngå å havne i trøbbel på vinterfjellet, er å eliminere det som vanligvis får deg i vansker. Hvis du klarer å unngå startvansker som følge av flatt batteri og fastkjøringer mye gjort!

– På fjellet er det dobbelt så stor sjanse for at du får startvansker, og som oftest skyldes det flatt batteri. Skal du gjøre en ting før du legger ut på fjelltur er det å sjekke batteriet før avreise. Batteriladere er en lite kostbar investering som forlenger batteriets levetid og gjør at du unngår problemer i ekstremkulde, sier skadeleder i DNB Forsikring, Ketil Voll (bildet).

Andre ting som er lurt å gjøre er å peile olje og sjekke om nivået for kjølevæske. Dette hjelper til å sikre deg mot unødvendige problemer og er lett å gjøre selv. Når motorlampa lyser er det ikke smart å kjøre videre og det kan være svært ubeleilig og ikke minst dyrt å få et motorhavari.

Et annet vanlig problem, særlig på litt eldre biler er at låsene fryser i kulda. Gå over gummilister med silikon og ha låsespray på lur så minimerer du risikoen.

– Det kan også være lurt å ha med en spade og kjettinger. Kjører du deg fast kommer du deg neppe noen vei uten spade, og kjettinger er din beste venn på speilblank is.

Kattesand til vinterfjellet?!

Voll klinker samtidig til med et par ekte Reodor Felgen-tips.

– Ta med kattesand i bilen. Hvis du sitter fast på vinterfjellet og strør med kattesand får dekkene grep, men kattesand har også en annen genial effekt. Den absorberer fuktighet, så om du sliter med dugg på vinduene hjelper det faktisk å ha kattesand inne i bilen.

Voll oppfordrer også alle til å vask dekkene før du skal ut på vinterveier.

– I bykjøring legger det seg skitt og asfalt på dekkene som begrenser gripeevnen. Zalo og andre rengjøringsmiddel (med avfettingsegenskaper) fungerer godt, så du trenger ikke kjøpe dyre produkter på bensinstasjonen.

Assistansene fordobles i vinterferien

Falck er veihjelpsleverandøren til DNB, og de opplever at folk stort sett er flinke i trafikken og godt forberedt til fjellturen. – Vi ser en klar økning i assistanser i vinterferieukene med flere biler ute på veiene, men det er i hovedsak enklere assistanser hvor det er flatt batteri og startvansker som går igjen, samt noe fast- og utforkjøringer. De fleste av disse utrykningene kunne vært unngått med bedre planlegging, mener driftsdirektør Tommy Uttakleiv.

– Av erfaring vet vi at økningen i antall assistanser på kjente utfartssteder har en tendens til å dobles under vinterferien. Hvis du sjekker bilen før turen, og sørger for at du har med det som er nødvendig hvis du havner i trøbbel, så unngår du etter all sannsynlighet problemer.

Her er tipsene til deg som skal kjøre sikkert på vinterføre:

Les også