UNGDOM VIL HA MER UNDERVISNING OM PERSONLIG ØKONOMI: Tiendeklassingene Enrique Reira, Maria Skår, Andreas Nguyen og Maria Vindenes på Lynghaug Ungdomsskole i Bergen synes personlig økonomi burde vært et obligatorisk fag. Foto: Hannah Grace Taylor

– Vi vil jo ikke ende opp i luksusfellen, liksom.

I et klasserom på Lynghaug Ungdomsskole i Bergen er tiendeklassingene samlet. To gutter og to jenter. Alle ivrige Vipps-brukere, alle med eget bankkort. Men purringer, inkasso og lån – vet de noe om det?

– Nei! Svarer de i kor. Men vi skulle gjerne visst mer altså, legger Maria Skår (15) til.

Vil lære å betale regninger

Ungdommene etterlyser mer undervisning i tema som omhandler personlig økonomi. Vennegjengen ramser opp i fleng de ulike tingene de vil lære seg før de skal stå på egne ben: boliglån, billån, rente, kredittkort, inkasso, kontonummer, betaling av regninger, nettbank.

– Vi vil jo ikke ende opp i luksusfellen, liksom, humrer Enrique Reira (15).

– Har dere fulgt med på Luksusfellen?

– Ja, det er helt sinnssykt. Når du har fem millioner kroner i gjeld, så låner du ikke mer. Det forstår vi. Men hvordan vet vi når det er bra å låne penger og når det ikke er det? Det er jo vanskelig for oss å vite når vi ikke lærer noe om det, sier Mina Vindenes (16).

Andreas Nguyen (16) sier seg enig.

– Personlig økonomi burde egentlig vært et obligatorisk fag på ungdomsskolen. Det er jo ting vi MÅ kunne når vi blir eldre, sier han.

Og det er ikke bare ungdommen som synes det er trist at personlig økonomi ikke er pensum for alle.

SAVNER MER KUNNSKAP: Tiendeklassingene fra Bergen sier de gjerne skulle visst mer om personlig økonomi. Foto: Hannah Grace Taylor

Vil innføre personlig økonomi som eget valgfag

Det er flere enn ungdommene selv som synes at det skranter litt på kunnskapene om personlig økonomi for dagens ungdom. Skolepolitisk talsmann for Høyre i Bergen bystyre, Henning Warloe, la nylig frem et forslag om å innføre personlig økonomi som valgfag i ungdomsskolene i Bergen Kommune. Forslaget ble ikke vedtatt, men det var bred enighet på tvers av partiene om at personlig økonomi må inn som en del av læreplanen når den skal endres i 2020. Henning Warloe (H) (bildet) er skuffet over bystyrets avgjørelse.

Jeg synes at det er tafatt at forslaget ikke ble vedtatt

– Jeg synes at det er tafatt at forslaget ikke ble vedtatt. Endringer i læreplanen blir vedtatt nasjonalt, men valgfagene har vi beslutningsmyndighet over lokalt. I tillegg til forslaget om å innføre personlig økonomi som eget valgfag, ønsker jeg at kommunen skal få laget et felles undervisningsopplegg som dekker temaet for alle ungdomsskolene i Bergen. Jeg kan ikke se for meg at det skal være noe heksekunst å få dette til. Bankene og andre med økonomisk kunnskap kan bidra til å lage et godt opplegg. Det er i alles interesse at ungdommene får mer kunnskap om personlig økonomi, sier han.

Bør være pensum på barneskolen

Forbrukerøkonom Silje Sandmæl er også skuffet over at forslaget ikke ble vedtatt.

– Barn og unge må lære seg verdien av penger før de faktisk begynner å bruke de. Det må derfor inn på pensum allerede på barneskolen. Det er lettere å skape en sunn vane enn å snu en uvane. Gang på gang møter jeg unge mennesker som angrer på pengebruken sin eller som må trykke på pauseknappen i livet sitt fordi de har fått betalingsproblemer.

Sandmæl sier hun drømmer om å slippe å møte den oppvoksende generasjon i «Luksusfellen» om noen år, og at løsningen for å komme dit er på få privatøkonomi inn på læreplanen.

– Økonomiske problemer går i arv og hvis vi skal sørge for at alle som vokser opp skal ha de samme forutsetningene for å ta sunne økonomiske beslutninger, er jeg ikke i tvil om at vi må starte i grunnskolen. Da sikrer vi at alle stiller likt – uavhengig av om du har foreldre med forutsetninger for å lære deg det eller ikke.

Sandmæl viser til tidligere undersøkelser om hvem som bør ha ansvaret for å lære barn om privatøkonomi, og da svarte hele 9 av 10 foreldre at de ønsker at skolen tar det ansvaret.

– I alle andre sammenhenger snakker vi om forebyggende tiltak. Skal vi få et samfunn der alle barn stiller likt når de skal innta voksenlivet og begynne å ta selvstendige økonomiske valg, må vi evne og tenke forebyggende når det kommer til privatøkonomi også. Ingen vet konsekvensen av betalingsanmerkninger og ubetalte regninger før noen forteller dem det.

Les også