– Bonusbulken har ført til noen flere skadesaker til kundesenteret vårt, men også mer fornøyde og flere nye kunder, sier leder i DNB Forsikring, Ketil Voll.

– Fordi det tidligere ikke har lønnet seg å ta småbulking på forsikringen, så har vi vært litt spent på om det skulle komme inn en bulkebølge til kundesenteret vårt. Så langt har ikke det skjedd, selv om vi har sett en liten økning av skader, sier leder av DNB Forsikring, Ketil Voll (bildet under).

Rett før jul overrasket DNB Forsikring mange konkurrenter i markedet med å lansere «bonusbulken». Det innebærer at alle DNB-kunder får en årlig bulk på bilforsikringen uten at det går ut over bonusen. Voll tror bonusbulken vil gjøre det mye enklere for kundene å bruke forsikringen når uhellet først er ute.

Signerte hyttekontrakt og fikk gratis reparasjon på samme dag

Bonusbulken gjør bulking mindre traumatisk

– Når kundene har en skade i året uten å tape bonus blir bulking mindre traumatisk. Hele poenget med en forsikring er jo å bruke den når du har fått en skade. I tillegg får kundene mer forutsigbarhet ved en skade, mener han.

– Trange parkeringshus kan være et mareritt

 

En undersøkelse gjort av Ipsos for DNB viser at 18 % har bulket eller kollidert bilen sin i løpet av de siste årene. 61% av disse brukte forsikringen. De som brukte forsikringen sist de bulket, sier de gjorde dette fordi det var en dyr reparasjon og store skader.

De som ikke brukte forsikringen sist de bulket, sier dette var fordi skaden var for liten og at reparasjonen var billig. Mange nevner bonustap som en viktig grunn til at de ikke brukte forsikringen.

bulke i stolpe i parkeringshus bonusbulken
TRANGT VED PLASSEN: Mange synes det er krevende å bruke parkeringshus. Foto: NTB Scanpix

Tror flere vil ta kontakt

Så langt har altså DNB ikke fått inn et rush av bulkeskader, men Voll forventer at flere bruker forsikringen fremover når de ikke står i fare for bonuskutt.

– Vi er forberedt på at flere tar kontakt med oss når de har uhell, men så langt har vi bare sett en liten økning av bulkeskader i forhold til i fjor. Denne økningen er så liten at det like godt kan skyldes tilfeldigheter eller værforhold.  Men bonusbulken er fortsatt et nytt konsept, og kanskje vi får inn flere skader når våre kunder blir mer oppmerksomme på dette.

Bonusbulken vil gjøre det mye enklere for kundene å bruke forsikringen når uhellet først er ute

Undersøkelsen viser at kun 4 av 10 sier de vet hvilken bonus de har på bilforsikringen sin, og avslører også at DNB sine kunder ikke har manglende kunnskaper om sin forsikring.

– Vi kjører for tiden store kampanjer og legger mye energi i å informere om bonusbulken både til eksisterende og potensielle kunder. Bonusbulken vil gjøre det mye enklere for kundene å bruke forsikringen når uhellet først er ute, legger Voll til.

bulke i stolpe i parkeringshus bonusbulken
IKKE ET SJELDENT SYN: Parkeringshusskader er et utbredt fenomen. Foto: NTB Scanpix

 En av tre bulker er parkeringsskader

I løpet av den siste tiden har DNB kjørt reklamefilmen «Den snikende stolpen», der en fjernstyrt og utspekulert parkeringsstolpe skaper uventede utfordringer for bilister i et parkeringshus. Det er ikke tilfeldig at innspillingen ble lagt til akkurat et parkeringshus, for en av tre bulker er parkeringskader.

– Trange parkeringshus kan være et mareritt. Det er bare å ta en titt på vegger og stolper i parkeringshus, så ser man tydelige tegn på bilister som har vært uheldig. Mange av skadene vi får inn stammer fra parkeringshus, og her er det nok også store mørketall på skader som ikke har blitt tatt på forsikringen, sier Voll.

Les også