Unge nordmenn kan ikke nok om økonomi og mange sliter med inkassogjeld. Det var tema da Rune Bjerke inviterte ungdomspartiene til debatt.

– Ungdom mellom 18 og 26 år har 1mrd i forfalt inkassogjeld, og én av tre kjøper ting de egentlig ikke har råd til. Dette er tøft for den det gjelder og de rundt, og blir det mange nok er det et samfunnsproblem, sier konsernsjef i DNB, Rune Bjerke.

– Dette er noe vi tar på alvor, og gjennom «Lærepenger» gir vi av kunnskapen våre ansatte sitter på, sier Bjerke.

Lærepenger er et gratis undervisningsverktøy myntet på 5.-7. trinn på barneskolen. Det er gratis for skoler å ta i bruk, og Røde Kors har vært med på utviklingen. Så langt har 400 skoler meldt seg på undervisningsopplegget. Det betyr at nærmere 35.000 elever i år vil lære seg mer om verdien av penger.

– Foreldrene har hovedansvaret for å lære barna om økonomi. Men mange barn får ikke med seg denne kunnskapen hjemmefra. Derfor mener vi det er viktig å sikre at alle får med seg et godt grunnlag fra skolen, sier han.

Ungdomspolitikere-1
ENIGHET: Ungdomspartiene delte Rune Bjerkes syn om at privatøkonomi bør ta større plass i skolehverdagen.

Debatterte

I dag møtte konsernsjefen lederne i ungdomspartiene for å snakke om viktigheten av å få mer privatøkonomi inn i klasserommene. I debatten, som foregikk i et klasserom på Bjølsen skole i Oslo, deltok Sosialistisk Ungdom (SU), Fremskrittspartiets Ungdom (FpU), AUF, Unge Høyre, Kristelig Folkeparti Ungdom (KrFU) og Senterungdommen.

Og enigheten i rommet var stor. Alle partilederne var samstemte i at privatøkonomi bør løftes høyere på prioriteringslisten i klasserommene i Norge. Mens de andre partiene var enig i at læringsmålene bør endres til omfatte mer økonomi, gikk Atle Simonsen i FpU lenger, og mente at tematikken bør bli et obligatorisk fag i skolen.

– Vi må gjøre alt vi kan for å stoppe rekrutteringen til luksusfellen. Vi ser at noen har mye kredittkortgjeld og dårlige kunnskaper, og vi mener det derfor bør gjøres obligatorisk i pensum for både barne- og ungdomsskoler, og kanskje også som et valgfag på videregående, sier han.

At man bygger opp økonomisk forståelse på et tidlig tidspunkt er svært viktig, mener Rune Bjerke.

Ungdomspolitikere-2
ENGASJERTE: Tematikken engasjerte ungdomspolitikerne. Her ved Atle Simonsen (FpU) og Ada Johanna Arnstad (Senterungdommen)

– Må begynne tidlig

– Grunnlaget for gode økonomiske holdninger legges i tidlig alder, og barn arver foreldrenes økonomiske tankesett. Barn som bruker sparebøsse og som får ukepenger, sparer mer som voksne. Undervisning i skolen vil underbygge samtaler om økonomi i hjemmet, og eventuelt kompensere for manglende fokus. Dette vil gi barn en bedre start, grunnleggende økonomisk innsikt og en mulighet til sosial mobilitet, sier han.

Han fikk bred støtte fra ungdomspartiene.

– Det blir et samfunnsproblem hvis vi får mange som er gjeldsslaver tidlig. Det å få privatøkonomi inn som en del av skolen synes vi er veldig fornuftig, sier leder av Unge Høyre, Kristian Tonning Riise.

– Det er viktig at skolen er en opplæringsarena som bidrar til å lære opp hele mennesket, også den delen som handler om personlig økonomi, sier leder av KrFU, Ida Lindtveit.

Kunnskapsminister Torbørn Røe Isaksen er positiv til at ekstern fagkunnskap trekkes inn i klasserommene, men han er ikke like begeistret for tanken om å gjøre personlig økonomi til en del av læreplanen.

– Vi har merket oss DNBs rapport og vil se nærmere på den. Samtidig er det veldig bra at DNB som Norges største bank inviterer til diskusjon om dette. Det at man sammen med Røde Kors har et eget undervisningopplegg synes jeg er veldig spennende. Noe av det aller viktigste for å kunne styre pengene sine er grunnleggende matematikk, og resultatene i skolen går sakte men sikkert nedover. I tiende klasse i vår fikk 43 prosent av elevene karakteren 1 eller 2 på eksamen. Det er et soleklart politisk ansvar, sa kunnskapsministeren da han mandag deltok på Lærepenger-konferansen i Oslo.

 

Les også