JULEHANDEL PÅ NETTET? Samtidig som netthandelen øker, merker DNB også en økning i antall reklamasjoner. Vær obs på at billige merkevarer som tilbys av ukjente nettbutikker ofte viser seg å være falske. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix

Stadig flere nordmenn handler julegaver på nettet. Men det er ikke bare julehandelen som har flyttet seg til nettet. Det har også de kriminelle.

I år sier to av tre nordmenn mellom 30 og 40 år at de vil kjøpe julegavene på nettet. Dette kommer frem av en undersøkelse som Ipsos har gjennomført for DNB.

Men det er ikke bare julehandelen som har flyttet seg til nettet. Det har også de kriminelle. Nå ser de sitt snitt til å lure dem som har satt seg som mål å gjøre unna julehandelen på Black Friday. Eller dem som handler julegaver i siste liten – i panikk.

Den kan DNB bekrefte. DNB har i takt med den økte netthandelen merket en jevn økning i antall reklamasjoner eller klager på netthandel. Mange blir altså lurt. Spesielt av de mange de mange useriøse nettbutikkene som i forbindelse med Black Friday – og inn mot jul – frister med altfor gode tilbud.

Hvis et tilbud er for godt til å være sant, skygg unna!

Lill Wenche Sandberg i DNB

Fagansvarlig for kort- og bankreklamasjoner i DNB, Lill Wenche Sandberg, ber deg følge disse rådene for å unngå å blir lurt:

  • Er tilbudet for godt til å være sant, så er det som regel det. Derfor, skygg unna!
  • Sjekk opp nettbutikken. Ta et googlesøk, og sjekk Forbrukertilsynets liste over falske nettbutikker.
  • Bruk helst kjente nettbutikker eller butikker du har god erfaring med.

– I en hektisk hverdag er det lett å la seg rive med og håpe det beste. Gjør ikke det! Hvis et tilbud er for godt til å være sant, skygg unna! For da er det ofte nettopp det, fastslår hun.

Sandberg sier at du alltid skal ta godt vare på dokumentasjon og bekreftelser på kjøpet fra nettbutikken. Det kan du få bruk for hvis du mot formodning kommer i den situasjonen at du må reklamere. Da vil dokumentasjonen være gull verdt. Det vil også være et krav ved en eventuell reklamasjon i DNBs nettbank. Relevant dokumentasjon må lastes opp ved innsending av sak.

Reklamasjonene som DNB får på netthandel, dreier seg oftest om at:

  • Kunden ikke har mottatt varen
  • Varen viser seg å være falsk
  • Kunden får ukjente belastninger i etterkant av kjøpet

Her er Sandbergs råd om hvordan du kan unngå å bli lurt:

  • Vurder om prisen er altfor lav i forhold til «normal» pris, da bør det ringe en bjelle
  • Undersøk nettbutikken nøye. Ser den profesjonell ut, eller er det skrivefeil og dårlig språk?
  • Sjekke om nettbutikken har kontaktinformasjon lett tilgjengelig. Hvis du finner kun et kontaktskjema og ingen adresse, e-post eller telefonnummer, så er det sannsynligvis svindel
  • Gjør et googlesøk på butikken og sjekk andres erfaringer
  • Sjekk Forbrukertilsynets nettsider og listen deres over falske nettbutikker
  • Bruk helst kredittkort

Fordelen med å bruke kredittkort


Det kan være lurt å bruke kredittkort blant annet fordi du i noen tilfeller vil kunne kreve penger tilbake fra kredittyter. Det er Finansavtaleloven paragraf 54 b som regulerer rettighetene dine til å kreve pengene tilbake fra kredittyter. For at du skal kunne rette et krav til kredittyter etter denne bestemmelsen, må følgende forutsetninger være innfridd:

  • Du må ha handlet på kreditt
  • Du må ha handlet hos en næringsdrivende
  • Det må være en feil eller mangel ved varen eller tjenesten du har kjøpt
  • Du må ha forsøkt å løse saken hos selger først

Hva gjør du hvis du blir lurt?

Hva skal du gjøre hvis du ikke får varen du har kjøpt, eller hvis du i etterkant av kjøpet får ukjente belastninger fra nettbutikken?

– Oppdager du ukjente transaksjoner bør du først av alt sperre kortet ditt og deretter sende en reklamasjon til banken. All reklamasjon må skje innen rimelig tid, gjør Sandberg oppmerksom på.

– Hvis du ikke har fått det du har kjøpt, er det gode muligheter for å få tilbake pengene. Du må imidlertid først prøve å løse saken selv med nettbutikken du handlet i. Får du ukjente transaksjoner, så holder det at du sender reklamasjon til banken og sperrer kortet.

– Når du sender inn reklamasjon fra DNBs nettbank vil du får spørsmål som er relevante ut fra situasjonen som har oppstått. Som nevnt ovenfor vil det også være ulike krav til hva du selv må ha gjort for å løse saken før du kan reklamere til banken.

Kan du få pengene tilbake også hvis varen viser seg å være falsk?

– Ja, det er det gode muligheter for, men du må selv foreta deg en del før saken kan sendes videre til Visa og MasterCard for viderebehandling. Blant annet må du innhente en ekspertuttalelse på at varen er falsk, avslutter Sandberg.

 Har du noe du ønsker å klage eller reklamere på? Les mer om hvordan du kan gå fram her

Les også