JULEHANDEL PÅ NETTET? Samtidig som netthandelen øker merker DNB også en stor økning i antall reklamasjoner. Mange har latt seg lure til å handle billige merkevarer i kinesiske nettbutikker som viser seg å være falske.

Stadig flere nordmenn handler på nettet, og der vil også mye av julehandelen bli unnagjort. To av fem nordmenn har i år bestemt seg for å kjøpe julegaver på nettet.

Dette fremkommer av en undersøkelse som Ipsos har gjennomført for DNB.

Vær imidlertid klar over at samtidig som netthandelen øker, merker DNB også en stor økning i antall reklamasjoner / klager på netthandel. Mange blir altså lurt.

Flere lar seg lure til å handle billige merkevarer i kinesiske nettbutikker som viser seg å være falske

Lill Wenche Sandberg i DNB

– Økningen i reklamasjoner som vi har sett de siste månedene skyldes i stor grad at flere lar seg lure til å handle billige merkevarer i kinesiske nettbutikker som viser seg å være falske, opplyser fagansvarlig for kort- og bankreklamasjoner i DNB, Lill Wenche Sandberg.

Der er derfor grunn til å være spesielt oppmerksom på slike tilbud og nettsteder nå før jul, advarer eksperten.

– I en hektisk hverdag er det lett å la seg rive med og håpe det beste. Gjør ikke det! Hvis er tilbud er for godt til å være sant, skygg unna! For da er det ofte nettopp det, fastslår hun.

Sandberg sier at du alltid skal ta godt vare på dokumentasjon og bekreftelser på kjøpet fra nettbutikken. Det kan du få bruk for hvis du mot formodning kommer i den situasjonen at du må reklamere. Da vil dokumentasjonen være gull verdt.

Reklamasjonene som DNB får på netthandel, dreier seg oftest om at:

  • Kunden ikke har mottatt varen
  • Varen viser seg å være falsk
  • Kunden får ukjente belastninger i etterkant av kjøpet

Her er Sandbergs råd om hvordan du kan unngå å bli lurt nå du handler på nettet:

  • Vurder om prisen er altfor lav i forhold til «normal» pris, da bør det ringe en bjelle
  • Undersøk nettbutikken nøye. Ser den profesjonell ut, eller er det skrivefeil og dårlig språk?
  • Sjekke om nettbutikken har kontaktinformasjon lett tilgjengelig. Hvis du finner kun et kontaktskjema og ingen adresse, e-post eller telefonnummer, så er det sannsynligvis svindel.
  • Gjør et google-søk på butikken og sjekk andres erfaringer
  • Sjekk Forbrukertilsynets nettsider og listen deres over falske nettbutikker
  • Bruk helst kredittkort

Fordelen med å bruke kredittkort


Det kan være lurt å bruke kredittkort blant annet fordi du i noen tilfeller vil kunne kreve penger tilbake fra kredittyter. Det er Finansavtaleloven paragraf 54 b som regulerer rettighetene dine til å kreve pengene tilbake fra kredittyter. For at du skal kunne rette et krav til kredittyter etter denne bestemmelsen, må følgende forutsetninger være innfridd:

  • Du må ha handlet på kreditt
  • Du må ha handlet hos en næringsdrivende
  • Det må foreligge en feil eller mangel ved varen eller tjenesten du har kjøpt
  • Du må ha forsøkt å løse saken hos selger først

Hva gjør du hvis du blir lurt?

Hva skal du gjøre hvis du ikke får varen du har kjøpt, eller hvis du i etterkant av kjøpet får ukjente belastninger fra nettbutikken?

– Først av alt, sperr kortet ditt, og send deretter en reklamasjon til banken. All reklamasjon må skje innen rimelig tid, gjør Sandberg oppmerksom på.

– Hvis du ikke har fått det du har kjøpt er det gode muligheter for å få tilbake pengene. Du må imidlertid først prøve å løse saken selv med nettbutikken du handlet i. Får du ukjente transaksjoner, så holder det at du sender reklamasjon til banken og sperrer kortet.

Kan du få pengene tilbake også hvis varen viser seg å være falsk?

– Ja, det er det gode muligheter for, men du må selv foreta deg en del før saken kan sendes videre til Visa og Mastercard for viderebehandling. Blant annet må du innhente en ekspertuttalelse på at varen er falsk, avslutter Sandberg.

 Har du noe du ønsker å klage eller reklamere på? Les mer om hvordan du kan gå frem her

Les også