Nabobil lar deg registrere bilen din i en samling med privateide utleiebiler.

– Personer som eier bil, men som ikke trenger den hele tiden, kan legge den ut til utleie, mens personer som har behov for bil kan leie den raskt, enkelt og billig gjennom Nabobil.no. Enkelt sagt er det AirBnB for biler, sier administrerende direktør, Even Heggernes.

Når en bil er registrert, kan leietaker sende inn en forespørsel til eieren, som må svare innen 24 timer. Om bilen er tilgjengelig betaler man leie og depositum som dekker for eksempel bensin og bompenger.

Han forteller at Utgangspunktet for konseptet er at den gjennomsnittlige personbilen står i ro og ubrukt 95% av tiden. Med Norges 2,5 millioner personbiler er det med andre ord utrolig mye kapital som er bundet opp i biler som bare står ubrukte, faktisk så mye som 100 mrd kroner i året, hevder gründerne.

– Om man tar med at en stor del av en personbils CO2-utslipp kommer fra produksjon og avhending så sier det seg selv at ved å redusere antall biler har man også enorme miljøgevinster, sier Styreleder i Nabobil, Jacob Tveraabak.

Nabobil-Even-12
Even Heggernes er administrerende direktør i Nabobil.

Uber, AirBnB og delingsøkonomien er virkelig et hett tema om dagen, og Nabobil tror timingen var viktig for at firmaet har opplevd suksess.

– Vi er overbeviste om at man både må ha en gode idé, med stort potensiale og ikke minst riktig tidspunkt for realisering av idéen. Vi har nok både vært dyktige og heldige med timingen, ved at delingsøkonomien har fått voldsomt fokus, samtidig er miljø og det grønne skiftet et hett tema. Med turbulens i økonomien er det heller ikke usannsynlig at flere husholdninger ønsker å spare eller tjene penger på transport, hvilket igjen gagner oss.

Etter mindre enn et halvt år i drift har Nabobil 17.000 brukere og over 1.700 biler tilgjengelig, forteller gründerne.

– Dette er bare starten. En nylig Sifo-undersøkelse påpekte at 13% av bileiere i Norge er villige til å leie ut sin bil, og det tilsvarer nærmere 300.000 biler! Nabobil skal endre norske og europeiske personers bileierskap og bilbruk, så ekspansjon ut av Norge ligger i planene, fortsetter Jacob Tveraabak.

Som med Uber og AirBnB baserer markedsplassen seg på gjensidig tillit, der både utleier og leier legger igjen anmeldelser på hverandre. Nabobil er også et billigere alternativ enn de tradisjonelle tilbyderne – i likhet med de to amerikanske selskapene. 80 prosent av leieinntektene går til bileieren – resten til å dekke forsikring av bil og til selskapet. Nettsiden og den digitale løsningen ble lansert i september, etter at gründerne, Jacob Tveraabak og Karl Munthe-Kaas, hadde fått med seg Christian Hager fra Fram Venture med på laget.

– Han fikk satt sammen et lite team bestående av totalt 4 personer som alle var villige til å jobbe for oss på siden av sine normale jobber, med betaling i aksjeposter. Dermed klarte vi å utvikle en heldigital løsning uten kontantutlegg, sier han.

Hva har vært det vanskeligste med å starte et selskap fra grunnen av?

– Tror det må være å prioritere. Vi har utrolig mange tanker og idéer om momenter som må forbedres eller introduseres. F.eks. samtidig som vi er fokuserte på å vokse selskapet er kundeopplevelsen for eksisterende kunder enda viktigere, sier Even Heggernes.

 

Les også