Med ny mobilbank har Android-brukere fått tilgang en enklere og mer intuitiv mobilbank. Saldo uten innlogging er tilgjengelig som en widget, og kundene våre har enkel tilgang til alle bankens mobile tjenester ved bruk av et fingeravtrykk.

DNB har lagt stor vekt på sikkerhet i utvikling av den nye mobilbanken. Som følge av dette opplever noen Android-brukere at fingeravtrykket ikke lenger fungerer når de oppdaterer fra Android 8 til Android 9. Seksjonsleder i DNB, Olav Færevik Guldbrandsen, forteller at man jobber med å finne en snarlig løsning på dette. Inntil videre anbefales det å slette og re-installere appen dersom man mottar en feilmelding i den nye mobilbanken.

Slik setter du opp ny mobilbank etter oppdatering fra Android 8 til 9:

  • Slett appen
  • Re-installer
  • Logg inn med BankID / BankID på mobil / Digipass
  • Trust device / Godkjenne enheten for å sette opp biometri igjen

Logg inn med fingeren på få sekunder

– De aller fleste Android telefoner støtter innlogging med fingeren, men vi ser dessverre at altfor få tar i bruk mulighetene som mobiltelefonen gir dem, sier Guldbrandsen. 

Dersom du ikke har satt opp fingeravtrykk i mobilbanken kan du følge oppskriften under. Har du fremdeles Android 8 må du gjøre dette igjen etter oppdateringen til Android 9.

  1. Sørg for at du har ett eller flere aktive fingeravtrykk registrert på telefonen. Følg guide fra din telefonprodusent.
  2. Installer og sett opp mobilbanken. Har du allerede satt opp mobilbanken, må du slette appen og sette den opp på nytt.
  3. Første gang du logger inn, må du bruke BankID, BankID på mobil eller kodebrikke.
  4. I påloggingsflyten får du spørsmål om å «godkjenne denne enheten». Her er det viktig at du trykker «godkjenn».
  5. Neste gang du logger inn i mobilbanken, får du opp alternativ om å «logge inn med fingeren»

Når du har tatt i bruk ny mobilbank vil du ved å klikke på ikonet komme rett inn med fingeravtrykk. Dette tar kun få sekunder, og det første du ser er saldoene som før lå utenfor pålogging.

Viktige nyheter i ny mobilbank:

– Siden så mange har gitt uttrykk for at de ønsker dette, har vi allerede gjort det mulig for Android-brukere å legge opp «saldo utenfor innlogging. iOS-brukere vil veldig snart kunne gjøre det samme.

  • Du kan både sperre kort og åpne det igjen

– Hvis du har sperret debit kortet og det dukker opp i en jakkelomme, kan du nå åpne det igjen i mobilbanken. Du kan også sperre kreditt kort, men foreløpig så må du da bestille nytt

Gammel mobilbank fortsatt tilgjengelig

I tillegg til nye funksjoner i den oppdaterte appen, har du fortsatt tilgang til den gamle mobilbanken – uten å måtte logge inn på nytt.  Når du er inn i ny mobilbank, skråll ned på forsiden og klikk på webversjon. Da kommer du til den gamle versjonen, som gir deg tilgang til alle dine produkter og tjenester.

Les også