FÅTT LØNN? I mobilbanken kan du fort sjekke om lønnen er kommet inn på konto. Illustrasjonsfoto: DNB

Når du har tatt i bruk ny mobilbank, vil du ved å klikke på ikonet komme rett inn med fingeravtrykk eller fjes. Dette tar bare noen få sekunder, og det første du ser er saldoene dine.

Likevel kan du fortsatt sjekke «saldo utenfor innlogging» også – ha saldosveip – hvis du foretrekker det. Trykk her for å lese mer om hvordan du legger opp saldo utenfor innlogging

LOGG INN MED FINGER ELLER FJES: Hvis du har valgt å identifisere deg med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning, kommer du inn i mobilbanken på null komma niks, sier produktutvikler Oscar Nordström. Her sammen med seksjonsleder Bjørn-Kåre Huseby (t.h.) Foto: Marit E. Giske

Når det tar bare sekunder å logge seg inn i mobilbanken opplever jeg det som like enkelt og sikrere å få saldo der enn utenfor pålogging. Hva er grunnen til at så mange kunder fortsatt ønsker å se saldo utenfor pålogging?

– Det kommer nok an på hvem du spør, men vi vet at altfor få tar i bruk mulighetene på mobilen. Hvis du har valgt å identifisere deg med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning, kommer du inn i mobilbanken på null komma niks. Hvis du ikke har valgt fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning, må du logge deg på med BankID hver gang. Det tar bitte litt lenger tid, opplyser produktutvikler Oscar Nordström.

Sikkerhet viktigst

En av seksjonslederne for ny mobilbank i DNB, Bjørn-Kåre Huseby, legger til at sikkerhet har høyeste prioritet når de utvikler nye banktjenester. Dette gjelder også ny mobilbank.

– Autentisering – eller identifisering om du vil – er viktig og helt nødvendig for at uvedkommende ikke skal få tilgang. Samtidig legger vi til rette for at du skal kunne identifisere deg på enklest mulig måte. Jeg vil derfor anbefale å logge på med finger- eller ansiktsgjenkjenning fordi det er både sikkert og raskt, sier han.

Alle som har iPhone 5s eller nyere, eller nyere Android-telefoner, kan velge å logge på med fingeravtrykk. De som har iPhone 10 eller nyere, kan også velge å logge på med ansikt.

-Men dette må hver enkelt legge opp selv. Det samme gjelder skriftstørrelse. Hvis du har liten skrift på mobilen din, får du liten skrift i mobilbanken også. Hvis du vil har større skriftstørrelse, må du selv endre dette på mobilen under Innstillinger (tannhjulet), forteller Nordström.

Tre viktige ting å vite om ny mobilbank:

1. I ny mobilbank kan du nå både sperre kort og åpne det igjen:
Hvis du har sperret bankkortet ditt og du finner det igjen i en jakkelomme, kan du nå selv gjenåpne det i mobilbanken. Dette gjelder foreløpig kun bankkort, ikke kredittkort ennå.

2. Det er fortsatt mulig å logge på med BankID og kodebrikke:
Mange kunder har tatt kontakt fordi de tror at de må skaffe seg «BankID på mobil» for å kunne logge seg på ny mobilbank. Det må de ikke.

– «Bank ID på mobil» kommer opp som et av flere valg første gang du skal logge deg på, men du bestemmer selv hvilken metode du vil bruke. Hvis du velger fingeravtrykk, så vil det komme opp automatisk neste gang. Da vil du ved å legge tommelen nedpå komme direkte inn i mobilbanken, forklarer Huseby.

Han vet at en del Android-brukere har hatt problemer med å sette opp innlogging med fingeravtrykk på telefonen sin. Hvordan dette gjøres, kan variere litt fra mobil til mobil. De fleste skal imidlertid kunne få det til ved å følge denne oppskriften:

  • Sørg for at du har ett eller flere aktive fingeravtrykk registrert på telefonen. Følg guide fra din telefonprodusent.
  • Installer og sett opp mobilbanken. Har du allerede satt opp mobilbanken, må du slette appen og sette den opp på nytt.
  • Første gang du logger inn, må du autentisere deg med «BankID med kodebrikke» eller «BankID på mobil».
  • Underveis vil du få spørsmål om å «godkjenne denne enheten», og da må du trykke «godkjenn».
  • Neste gang du logger inn i mobilbanken, vil du da får opp alternativet «logge inn med fingeren», som du da bør velge å benytte

3. Gammel mobilbank ligger lett tilgjengelig i ny mobilbank:
En del kunder har gitt uttrykk for at de savner den gamle mobilbanken, men denne har vært tilgjengelig hele tiden og er det fortsatt. Slik finner du den: Når du er inn i ny mobilbank, skråll ned og klikk på «Gå til gammel mobilbank», så kommer du rett inn i den gamle mobilbanken, det vil si uten at du må logge deg inn på nytt.

Hvorfor savner noen den gamle mobilbanken?

– Så langt har vi i ny mobilbank prioritert å gjøre de mest brukte tjenestene enklere og raskere. Det vil si at du i den nye foreløpig ikke har tilgang til like mange tjenester der som i den gamle. Men flere nyttige og mer spennende tjenester vil bli lagt til fortløpende. Andre liker ikke den nye fordi de var blitt fortrolig med den gamle, og det forstår vi. Det er en del av grunnen til at vi ikke har valgt å lage ny mobilbank før nå. Endringer skaper alltid problemer for mange. Det vet vi, men den gamle var gått ut på dato. Tiden var overmoden for å lage ny, og den nye kommer til å bli veldig bra, mye bedre enn den gamle, lover Huseby.

Neste nyhet er rett rundt hjørnet

Neste nyhet i ny mobilbank er fakturaskanning. Det vil si at du vil kunne betale en faktura eller giro ved å ta bilde av den med mobilen. Da vil du slippe å legge inn KID-nummer og mottaker slik du må i dag.

 

Les også denne saken:

Video-guide til den nye mobilbanken

 

Les også