13. januar 2018 innføres EU-direktivet PSD2. Dette vil endre din bankhverdag – for alltid.

Hva er PSD2?

PSD2 medfører at tredjeparter får tilgang på konto- og betalingsinformasjon fra banker der du er kunde. Tredjepartene må ha konsesjon fra Finanstilsynet, og det er en rekke krav som må oppfylles.

I tillegg må du som kunde godkjenne hver enkelt tredjepart før de får tilgang til denne informasjonen. Etter at du har godkjent en aktør begynner tredjepartens og bankens systemer å kommunisere, slik at alt du foretar deg hos banken skjer i sanntid hos tredjepart og vice versa. Tredjepartene kan både være konkurrerende banker og andre typer foretak.

Anders Grevstad, leder av Transaction Banking på storkundeområdet i DNB.

Alt ligger dermed til rette for at DNBs infrastruktur kan oppnå sitt fulle potensiale. Mobilbanken til DNB, med cirka 20 millioner besøk månedlig, vil fremstå som en enda mer attraktiv. Som kunde behøver du kun å forholde deg til én nettside eller én app, og informasjon fra andre aktører henter vi sømløst inn selv.

– Innføringen av PSD2 vil føre til flere nye tilbud innen betalings- og kontorelaterte tjenester, og dermed komme kundene til gode. De vil oppleve vesentlig innovasjon, verdiøkning og effektivisering innen betalingsformidling i Europa, sier Anders Grevstad, leder av Transaction Banking på storkundeområdet i DNB.

Det kan for eksempel bety at du slipper unna ventetiden man i dag opplever hvis man skal overføre penger mellom banker. I tillegg slipper du å logge deg inn i flere forskjellig nettbanker dersom du har flere kundeforhold.

Og det er bare toppen av isfjellet: Dette åpner en verden av muligheter, og det er vanskelig å se for seg alle de nye produktene og tjenestene som vil oppstå i kjølvannet av direktivet.

Nye roller

Med PSD2 blir det innført to nye roller aktører kan ta:

  1. «Payment Initiation Service Provider» (PISP)

En virksomhet som kan trekke penger fra bankkonto i en annen bank for å betale noe. Det er altså mye av den samme funksjonaliteten Vipps har, men i Vipps må betalingen gå via et bankkort. Dette åpner for at du trekker direkte fra konto, og at du kan velge konto hver gang.

  1. «Account Information Service Provider» (AISP)

En virksomhet som kan samle informasjon om kontoene dine. Formålet med dette kan være presentasjon eller avanserte analyser der disse dataene kun er en av mange faktorer som inngår i analysen. Men husk: Du som kunde må godta at de får den informasjonen og de må i tillegg ha konsesjon fra Finanstilsynet.

API-er

For å tilrettelegge for informasjonsutveksling må bankene utvikle standardiserte grensesnitt (Application Programming Interface, API) som alle godkjente aktører enkelt skal kunne koble seg til for å utveksle informasjon.

På denne måten er det ene systemet integrert i det andre. Dersom du gjør noe hos en aktør oppdateres informasjonen hos en annen aktør umiddelbart.

DNB gjør seg klare

Frem mot 13. januar 2018 må DNB sørge for å ha utviklet et ferdig API slik at de forskjellige systemene kan begynne å kommunisere.

– Vi vil, som en dominerende aktør i dette markedet, delta aktivt i disse endringene for å kunne legge til rette nye og bedre løsninger frem mot 2018. Vi ønsker å bygge videre på den nye infrastrukturen slik at våre kunder tilbys de beste og mest verdiøkende tjenestene i markedet. DNB har bred ekspertise innen betalingsformidling, avslutter Grevstad.

Les også