KAN BY PÅ UTFORDRINGER: I Frankrike og Spania er det visstnok praksis at du ved lukeparkering ikke setter på håndbrems, for at du lettere kan komme inn eller ut ved å dytte bilene foran og bak noe. Foto: NTB scanpix

– De fleste norske bilister er nok ikke vant med hastigheter på 200 km/t på tysk Autobahn, eller med mer hissig kjøring lenger sør i Europa. Men de fleste klarer seg bra, og selv om det er en klar skadetopp om sommeren, er antall skader totalt ikke spesielt oppsiktsvekkende når du tar i betraktning hvor mange norske biler som er på utenlandske veier.

Utenlandske veier kan by på noen utfordringer for norske bilister – og noen overraskelser. Som håndbrems-dilemmaet i Frankrike og Spania. Mer om det senere i artikkelen.

Hørt om Europas verste rundkjøring?

Vi er gode bilister

Det er Therese Nielsen som sier dette. Hun er skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til DNB og SpareBank 1. Hun vet ett og annet om nordmenns kjørestil og hva som eventuelt kan skje oss nedover på kontinentet.

– Nordmenn er i all hovedsak gode og sindige bilister. Det ser vi også på kjørescoren i smart bilforsikring, hvor de fleste tar det pent i trafikken. Samtidig ser vi at distraksjon under kjøring og hurtig akselerasjon blant de stadig flere elbilene og premium hybridbilene gir mange skader, sier Therese.

Er du i annet land med en annen kjørekultur og er usikker, bør du kjøre defensivt, men likevel ikke for sakte

Skadeforebygger oppfordrer derfor folk til å la mobilen ligge og følge med på trafikken, også på gode motorveier i Europa.

Når kan forskjellig kjørestil få konsekvenser?

– Er du i annet land med en annen kjørekultur og er usikker, bør du kjøre defensivt, men likevel ikke for sakte. Det kan invitere til farlige forbikjøringer. Er du til hinder for trafikkflyten, når du kjører med campingvogn i Sør-Europa for eksempel, bør du heller kjøre til side og la køen passere.

Therese minner om at det ved personskader i utlandet kan bli en straffesak, og det kan være at du ikke får reist hjem før politiet, statsadvokat eller dommer har gitt tillatelse til det.

Tåler bilen din bilferien?

Skal du reise langt, og spesielt i Europa, er det flere ting du må tenke på.

– Hvordan benyttes bilen i det daglige? Er det kun til og fra barnehagen og med lite last? Hvor gode er egentlig bremsene og støtdemperne dine? Bilferie i Europa kan bli en ekstra stor belastning på kjøretøyet, og det kan gå ut over sikkerheten, sier Therese.

Det blir da naturligvis alltid små riper

  • Ta gjerne en ekstra service på bilen før du reiser. Bremser og støtdempere
  • Pakk bilen fornuftig. De tyngste tingene underst
  • Har du barn i bilen, planlegg reisen godt med mange stopp og rikelig med mat og drikke
  • Sjekk at du har veihjelp inkludert i forsikringen

 

FRARÅDER: Skadespesialist Therese Nielsen fraråder å ikke bruke håndbrems hvis du er i Spania eller Frankrike. Foto: NTB scanpix

Håndbrems-dilemmaet i Frankrike og Spania

Therese forteller at det i Frankrike og Spania visstnok er praksis at du ved lukeparkering ikke setter på håndbrems, for at du lettere kan komme inn eller ut ved å dytte bilene foran og bak noe.

– Det blir da naturligvis alltid små riper, men de er mindre enn når du parkerer med håndbrems, og det er mange som ikke bryr seg om slike mindre skader, spesielt ved eldre biler.

Ved trilleskader er utgangspunktet at forsikringsselskapet avkorter erstatningen

Men likevel fraråder Therese å ikke bruke håndbrems i de to nevnte land.

– Vi ønsker ikke å anbefale parkering uten brems, for biler kan alltid begynne å trille også ved en liten helling, og ved trilleskader er utgangspunktet at forsikringsselskapet avkorter erstatningen.

Samme situasjon kan ha forskjellige løsninger i andre land, og det kan ha konsekvenser for egenandel og bonus i en skadesak, sier Therese.

– Så kan skader der det er påstand mot påstand og som i Norge ville blitt løst med at hver part tar sin egen skade, bli løst med skylddeling, noe som er typisk ved møtekollisjoner. Eller så kan en adkomstvei som i Norge ville blitt ansett som selvstendig vei, i andre land bli ansett som en utkjørsel der høyreregelen ikke gjelder.

Det viktigste du må gjøre, i tillegg til å sørge for at bilen er i tipp topp stand er å gjøre deg kjent med lokale kjøreregler, avslutter Therese.

Les også