SUPERBRUKER: Andreas Fjeld (41) jobber i Telenor med utvikling av ny mobilteknologi. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Mandag 14. januar vil det norske folk få den nye mobilbanken til DNB i lomma, som lanseres som en oppdatering av den opprinnelige DNB Bank-appen til iOS og Android-brukere. Oppdateringen av den nye mobilbanken vil skje gruppevis utover uken, så noen må vente en eller flere dager for å få den nye appen.

Før det braker løs neste uke, er det allerede mange som har testet appen for DNB – for å kunne gi sine tilbakemeldinger om hva de liker og kanskje ikke liker så godt. Det heter brukertest, eller betatesting av software som snart er klar for lansering og hvor utviklerne gjerne vil ha tilbakemeldinger før de slipper den endelige versjonen.

Her kan du lese mer om hvordan du blir betatester

Og en som gjerne vil gi tilbakemelding, er Telenors tech-interesserte og en garantert over gjennomsnittlig mobilentusiast, Andreas Fjeld.

Andreas Fjeld (41) jobber i Telenor med utvikling av ny mobilteknologi, og bor i Oslo med samboer og til sammen fire barn. Hans store lidenskap i livet er opplevelsesrike reiser til fjerne himmelstrøk. Det er det ikke masse tid til, så hverdagsmagi er å få tid for seg selv til trening og lydbøker.

Skrur nesten aldri på datamaskinen

Fjeld har vært kunde i DNB i alle år og startet tidlig å bruke mobilen til å utføre banktjenester, men opplevde det som frustrerende at han ofte måtte gå til fullversjonen for å få utført de tjenestene han ønsket. Han liker nå at alt samles i én og samme app.

– Når vi nå har kommet til 2019 forventer jeg å kunne utføre det aller meste via mobilbanken. Det er svært sjelden jeg skrur på datamaskinen på fritiden for å logge meg på nettbanken.

Mobil-kyndige Andreas bruker appen mest til å betale regninger og eFakturaer, og selvsagt sjekker han saldo. Som de aller fleste av oss gjør. Og alt dette blir nå enklere, kjappere og mer oversiktlig.

«Rent, enkelt og pent»

Utseendet til den nye mobilbanken blir også nytt, og det falt i smak hos Andreas.

– Det første som slo meg var et pent oppdatert grensesnitt i gjenkjennelig DNB-grønt, sier han, og kaller designet for «rent, enkelt og pent».

Fjeld liker også at han ble møtt av et oversiktlig bilde første gang han logget på, men savner en enkel animasjon som kunne gitt ham en kjapp innføring i funksjonaliteten.

MYE Å LIKE: Andreas Fjeld jobber med mobiler og teknologi i Telenor og er i tillegg langvarig DNB-kunde. Det er mye ved den nye mobilbanken han liker. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Ønsker mer avanserte funksjoner

DNBs utviklere av appen er opptatt av at dette er bare starten for den nye mobilbanken. DNB skal fortsette å utvikle flere tjenester som vil gjøre appen enda bedre, og at mye mer funksjonalitet etter hvert vil komme på plass.

– Ja, det er litt sparsommelig med funksjonalitet. Mitt ønske er at man i fremtiden kan tilpasse appen til å ha mer avanserte funksjoner hvis man ønsker dette. Da imøtegår man behovet til de som liker det enkelt, og de som ønsker flere muligheter.

Hvordan opplevdes det å overføre mellom kontoer og hvordan var det å utføre en betaling?

I Android-appen måtte jeg lete litt for å finne overføring mellom kontoer. Det lå under betaling, og det gikk greit da jeg fant det. Første gang feilet betalingen ved bekreftelsen med BankID på mobil. Usikker på hva som feilet. Ved senere forsøk gikk det fint.

Drømmefunksjoner

Som litt over middels tech- og mobil-interessert, har selvsagt Fjeld en eller flere drømmefunksjoner han ønsker seg. Så han lagde like godt en liste til oss:

  • Muligheten for enkelt å importere betalingsinformasjon fra en e-post eller et PDF-vedlegg på mobilen
  • Mulighet for å åpne eFakturaen for å se hva som står på den
  • Lett tilgang til å se forfallsregisteret og summen på alt som ligger til forfall

Avslutningsvis spurte vi Fjeld om DNB burde seg til andre selskaper for å la oss inspirere seg av når det gjelder design og funksjonalitet?

– Rene internett-banker har vært tidlig ute med å lansere apper og mye funksjonalitet på mobil. Uten å nevne noen navn spesifikt, ville jeg sørget for å benchmarke godt mot disse.

Her kan du lese mer om hvordan du blir betatester

Les også