NY FUNKSJON: Nå kan du oppfylle drømmen om KID-løse betalinger. Foto: Vipps

Vipps har blitt en ny flate å motta eFakturaer i. Du velger selv om du vil betale dem i nettbanken eller i Vipps-appen.

Nå får alle DNB-kunder muligheten til å motta eFaktura direkte i betalingstjenesten Vipps. Vipps fungerer som en ny flate som du mottar regningen i, og du velger helt selv om du vil betale den i nettbanken eller via appen.

Når du inngår en eFaktura-avtale med en fakturautsteder, knyttes eFaktura-avtalen til fødselsnummeret ditt – og ikke en bestemt nettbank eller bankkonto.

Har du registrert eFaktura i nettbanken, vil dermed alle eFakturaer som vises i din nett- og mobilbank, også være tilgjengelig i Vipps-appen.

Aldri mer KID- og kontonummer

Mer enn 167 millioner regninger betales på papir hvert eneste år. Kanskje  er du én av dem som har revet deg i håret over lange KID- og kontonumre? I tillegg til å motta eFaktura, kan du velge å betale regninger direkte i Vipps.

Dermed kan drømmen om KID-løse betalinger bli virkelighet! For å motta regninger rett i Vipps, må du takke ja til dette under dine innstillinger i appen. Du finner innstillingene under din profil i Vipps. Her huker du av for å motta faktura.

Selv om du takker ja ti å motta regninger i Vipps, kan selv velge om du vil betale den i nettbanken eller om du vil gjøre det i Vipps.

Vanlige spørsmål

Her er noen av de vanligste spørsmålene folk har om Vipps:

Hva skjer når jeg mottar en regning i Vipps?

Du kan se og betale både dine Vipps Regninger og eFaktura i Vipps-appen. eFaktura du mottar i Vipps betales med en av kontoene du har lagt inn i Vipps, og der kan du legge inn flere kontoer som du kan betale regningen fra.

Koster det penger å betale regninger i Vipps?

Det er gratis å betale regninger i Vipps, og du kan betale for inntil 350.000 kroner i året. Det er ingen beløpsgrense på eFaktura i Vipps.

Vil en regning jeg mottar i Vipps forsvinne fra nettbanken?

Når du har betalt en eFaktura i Vipps, vil den også legge seg til forfall i nettbanken. Inne i nettbanken kontoen tilhører ser du at betalingen er gjennomført, og det ser du samme dag som pengene faktisk overføres.

Er det like trygt å betale en regning i Vipps som i nettbanken?

Ja, det er akkurat like trygt og du har en god oversikt over regningene du har betalt i appen.

Må jeg betale en regning i Vipps når jeg mottar den i appen?

Hvis du mottar en Vipps Regning, mottar du den kun i appen nå, og da må den betales der. En eFaktura mottar du både i nettbanken og i Vipps.

Hvordan vet jeg at jeg har mottatt en regning i Vipps?

Du mottar et varsel fra oss om at du har mottatt en regning som ligger til godkjenning inne i Vipps, i tillegg til at det dukker opp en varsling når du logger deg inn i appen.

Jeg vil ikke motta regninger i Vipps, hvordan skrur jeg det av?

Da går du inn på innstillingene dine i Vipps og skrur av valget om å motta regninger i appen, det gjør du enkelt på denne måten: Trykk deg inn på din profil, som ligger øverst i venstre hjørne. Under punktet «betalingstjenester» kan du huke av for om du vil motta regninger i Vipps eller ikke. eFaktura vil du motta uansett, da Vipps kun speiler nettbanken. Har du sagt ja til eFaktura i nettbanken, er Vipps bare enda en flate hvor eFakturaen vises og kan betales i.

Hva skjer når en regning i Vipps blir grå eller utgår? Hva gjør jeg da?

Regninger i Vipps blir liggende 14 dager etter forfall. Etter dette vil den ikke lenger være mulig å betale i Vipps, og den vil komme i en annen kanal, som oftest på papir – som en purring.

Finner jeg den samme historikken i Vipps som i nettbanken?

Ja, du får en tydelig oversikt over regninger du har betalt i Vipps. Dette ser du under «Historikk» under «Mine Kjøp».

Får jeg tak i kvittering for betalingen akkurat slik som i nettbanken?

Ja, du får en kvittering for betalingen på akkurat samme måte som i nettbanken. Denne finner du under «Historikk» under «Mine Kjøp».

Må jeg velge å få alle mine regninger i Vipps, eller kan jeg velge noen?

Du takker ja til å motta regninger i Vipps, og det er utstederen som bestemmer hvor du mottar den. Vi jobber med løsninger som gir kundene større valgfrihet på hvilke flater de mottar regninger i, og har en målsetning om at det skal bli så mange som overhodet mulig fremover.

Kan jeg avbryte betalingen av en regning jeg har lagt til forfall?

Nei, det kan du ikke nå, men vi jobber med løsninger som gi større valgfrihet rundt hvordan kunder behandler betaling av regningene sine.

Jeg har lagt en regning til forfall i Vipps, kan jeg da se den flere steder enn i Vipps?

Dersom det er en eFaktura kan du se den også i nettbanken, og vi jobber med løsninger der du kan se alle regninger som ligger til forfall i flere flater.

Hvorfor kan jeg betale noen regninger med kort og andre bare via konto?

Det handler om hvilke banker vi har avtale med for å gjøre konto til konto-betaling, og vi jobber mot en løsning der alle regninger kan betales via konto.

Les også: Nå kan du bruke bankkortet som billett på t-banen i London

Betalingsproblemer? Slik er veien ut av gjeldshelvete

Én betalingsanmerkning kan knuse bolig- og jobbdrømmen

Les også