De fleste barn får lommepenger, men det er ulik praksis når det gjelder hvor mye og hva som må gjøres for å få pengene, viser undersøkelse. 

62 prosent av barna i aldersgruppen 8-19 år får lommepenger, viser undersøkelse gjennomført av Ipsos for DNB i 2017. Alderen der flest barn får lommepenger er 12-15 år, her får syv av ti lommepenger.

Kun fire av ti har oppgaver de må gjøre for å få lommepenger

Andelen som får lommepenger synker jo eldre barna blir, i aldersgruppen 15-18 år er det rundt halvparten som får lommepenger. Andelen er 64 prosent blant de yngste i alderen 8-11 år.

– Lommepenger er et ypperlig verktøy til å lære barna våre om fornuftig pengebruk. I dag er det mange barn at bankkortet er en utømmelig pengekilde, sier forbrukerøkonom i DNB Silje Sandmæl.

Les også: Fem steg til en bedre familieøkonomi.

De eldste får mest

Så hvor mye gir vi barna våre i lommepenger på en uke? Ifølge undersøkelsen kommer beløpet an på alderen til barnet. Jo eldre de er jo mer får de.

Dette får de ulike aldersgruppene i lommepenger i uka (i snitt):

8-11 år:          63 kroner

12-15 år:        127 kroner

16-19 år:        261 kroner

GI ANSVAR: – For å få lommepenger bør barnet gjennomføre visse plikter i hjemmet. Her kan dere bli enige med barnet om hva dette skal være, sier forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl.

Fire av ti må gjøre seg fortjent til pengene

Når vi gir barna våre lommepenger bør pengene følge med et ansvar for visse oppgaver, mener Sandmæl. Men, dette er ikke tilfelle for de fleste barna. Ifølge undersøkelsen er det kun fire av ti av de som får lommepenger som må gjøre oppgaver i hjemmet.

Det bør følge ansvar med lommepengene

– Slik man får lønn for arbeid, bør det samme konseptet gjelde for lommepengene. Eksempler på oppgaver barnet kan få ansvar for er å rydde rommet, ta ut av oppvaskmaskinen eller å lage middag, sier Sandmæl.

– Når barnet blir litt eldre kan du også gi ansvar for at de må betale noen av sine egne regninger, som for eksempel mobiltelefon, legger hun til.

Ikke gi mer når barnet går tom

At barnet lærer seg å disponere pengebruken sin er en viktig del av oppdragelsen som følger med lommepengene, mener Sandmæl.

Lær barnet impulskontroll

– Når du gir barnet ditt faste lommepenger som de selv må disponere lærer de seg impulskontroll, og at penger ikke er en utømmelig kilde. Da må barnet selv vurdere hva de skal bruke pengene på, sier hun.

– Hvis barnet går tom før det er tid for påfyll, så må du være streng og ikke gi mer.

 

Les også