KULDESJOKK KAN GI FLATT BILBATTERI: Det kan være lurt å sjekke batterikvaliteten. Foto: NTB scanpix

Vinteren er høysesong for starthjelp til bilen. Kulde fører oftere til flatt bilbatteri, som igjen er en av årsakene til at Viking Redning rykker ut mye mer i vintermånedene enn ellers i året.

– Vi gir 20 prosent mer starthjelp i vintermånedene enn ellers i året. Spesielt mandager etter langhelger, vinter- og påskeferier er mye travlere enn øvrige dager i året. Mye av dette skyldes flatt bilbatteri, sier Sjur Jensen Bay (bildet), markedsdirektør i Viking Redningstjeneste.

Assistansen gjelder både de som har latt bilen stå under et kaldt hytteopphold og de som kommer hjem til en bil med flatt batteri. Dette oppdager mange først når de skal kjøre til jobb på mandag.

– Om du vil unngå å stå på fjellet med flatt batteri på søndag eller trøbbel med å komme deg på jobb mandag bør du sjekke lade- og hvilespenningen på bilbatteriet. Står det dårlig til med batteriet vil det ikke klare å levere nok strøm til å starte bilen i kulda, sier Jensen Bay.

Sjekk batterikvaliteten på bilbatteriet

Statistikk fra Fremtind Forsikring viser at hele 6 av 10 kjøreturer er kortere enn fem kilometer.

– Med mange korte turer kan det rett og slett bli for lite kjøring til å etterfylle den strømmen som blir brukt, spesielt når det er kaldt om vinteren, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind Forsikring, som er eiet av DNB og SpareBank 1.

Du kan sjekke batteriet ditt på et verksted eller med et multimeter.

– Selv om de fleste kunder har veihjelp inkludert i forsikringen sin, er det bedre å slippe problemer når du skal hjem fra hytta på søndag kveld eller når du skal på jobb mandag morgen, sier Nielsen.

Mest starthjelp i Oslo og Akershus

I følge statistikken til Viking ligger Oslo og Akershus en god del høyere enn landssnittet på 25 prosent, med henholdsvis 38 og 30 prosent andel av utrykninger som dreier seg om starthjelp.

– Dette kan forklares med flere og kortere kjøreturer som setter større press på batteriet. Med småkjøring til butikken på lørdagen vil du også tappe batteriet, og i lengre kuldeperioder kan bilen ha problemer med å holde batteriet tilstrekkelig ladet også ved lengre kjøreturer, sier Jensen Bay.

Når får du startproblemer?

Den optimale ladetemperaturen for et batteri er ca. +25 grader, langt unna en normal norsk vinter. Når det er kaldt kreves det mer av bilen for å lade batteriet.

– Kort fortalt blir motstanden i batteriet høyere, som krever en høyere ladespenning som bilens systemer bare delvis tar hensyn til, sier Jensen Bay.

Et 12-volts batteris hvilespenning på 12,75 volt tilsvarer at det er fulladet, men allerede på 12,1 volt er i praksis kapasiteten nede på 50 prosent. Dette kan gi startproblemer i kulda.

Hvilespenning kapasitet

12,75 V 100 % Fulladet
12,4 V 70 % Ingen startproblem
12,1 V 50 % Startproblem i kulde
11,7 V 25 % Startproblem i varme
11,5 V 0 % Tomt batteri

Les også