PRESTASJONSPRESS: Morten (27) synes det er vanskelig å sette grenser for når det blir for mye. Særlig på jobb. Føler du på det samme? Foto: Even Brekke

Arbeidslivet kan være utfordrende, og unge er ekstra utsatt for å bli utbrent. Her er ekspertens råd til hvordan du lykkes, uten at det går utover helsen.

Fold hendene dine.

Gjør det en gang til, men la motsatt tommel ligge øverst.

Kjentes det feil?

– Ja, svarer Morten (27) mens han bytter mellom de to tomlene.

– Selv så små endringer får oss til å kjenne på at noe ikke stemmer helt. Vaner er utrolig viktig for oss, for i vanene ligger trygghet og forutsigbarhet. Når du er ferdig som student forlater du en hverdag du har vært vant med siden du begynte i 1. klasse på barneskolen, svarer Tore Gustavsen, coach i DNB.

Morten jobber i DNB Ung og befinner seg i overgangen fra studentlivet over i arbeidslivet. Og det har ikke bare vært enkelt. Ovenfor Morten sitter DNBs coach. Han kjenner godt til utfordringene man møter på i arbeidslivet, enten du er fersk, midt i, eller veteran.

Følg Morten og Kornelia på Instagram her

Tøff overgang

For Morten har arbeidslivet bydd på en berg og dalbane av spennende utfordringer og utviklingsmuligheter, men det har også vært slitsomt og store forventninger til egen prestasjon.

Dette er ikke Morten alene om å kjenner på, forteller Gustavsen.

Det vil omtrent «alltid» være noen som er flinkere enn deg

– Det er helt andre spilleregler i arbeidslivet og mulighetene er så godt som ubegrensede. I tillegg er konkurransen så godt som uendelig og det vil omtrent «alltid» være noen som er flinkere enn deg. Å jage etter å være best vil være en «umulig» oppgave, og ikke minst veien til å slite seg selv ut, sier han.

At «The sky is the limit» kan nok være veldig utfordrende for dagens unge som gjerne stiller høye krav til seg selv når det gjelder egne prestasjoner. Ifølge Mental Helse stiller dagens unge så høye krav til seg selv at de blir syke, og forskning viser at unge i arbeidslivet er ekstra utsatt for å bli utbrent.

Noen beskriver møtet med arbeidslivet som en karusell du hopper på, men aldri kommer av

– Det er utrolig viktig at man tar seg tid til å stoppe opp og reflektere litt. Noen beskriver møtet med arbeidslivet som en karusell du hopper på, men aldri kommer av. Stresset og farten stopper liksom ikke opp. Gi deg selv pusterom til å sortere tankene dine. Tenk gjennom hvem du er, hvilke verdier du har, styrker og svakheter og hvordan du skal sortere og prioritere, sier Gustavsen.

NOK Å GJØRE: Morten studerer til å bli tekstforfatter, og er ferdig med bacheloren til sommeren. Ved siden av studiene jobber han i DNB Ung sammen med Kornelia. Se mer av Morten og Kornelia på @dnbung på Instagram. Foto: Pernille S. Borchgrevink

Vanskelig å si «nei»

– Du er et «ja-menneske», du, spør Gustavsen. Ut ifra tonefallet høres det mer ut som en påstand, enn et spørsmål.

– Mja, i hvert fall innenfor visse ting, svarer Morten. Men virker ikke helt sikker. Han tenker seg litt om før han legger til: – Eller ja, jeg sier ja til mye. Men det er ofte fordi jeg synes det er vanskelig å si «nei». I hvert fall når det gjelder jobb.

Det er ingen som rekker alt

Der kom det. Ordene Gustavsen har hørt alt for mange ganger før.

– Dette er noe av det vanligste jeg hører i coaching-samtaler, og her er veien kort til å havne i en ond spiral med stress og følelsen av ikke å strekke til. Det er ingen som kan rekke alt, og ofte blir man mindre effektiv hvis man har for mye å gjøre. Å si «nei» handler faktisk om å prioritere og sette grenser, og dette er helt nødvendig for å få en sunn jobbhverdag,  sier han.

Når sier du «nei»?

– Når kan man sette punktum når det ikke finnes noen grense for hvor mye man kan levere, spør Morten.

Typiske tegn er hvis du føler deg veldig sliten og trøtt over tid

– Ja, dette er et spørsmål som er vanskelig for mange av oss å besvare. Mange av oss har evnen til å presse oss langt, og noen ganger klarer vi ikke å stoppe oss selv. En lur pekepinn for å finne ut av om det blir for mye, er å lytte til kroppen din. Den sier gjerne ifra når du trenger å bremse ned og ta deg en time-out. Typiske signaler er hvis du føler deg veldig sliten og trøtt over tid, og hjernen har vanskeligheter med å konsentrere seg. Da kan det være lurt å snakke med noen rundt deg for å få sortert tankene og prioritert bort noe. Det kan være lederen din, eller andre du har rundt deg, sier Gustavsen.

– Det verste du kan gjøre er å holde det for deg selv og «late som» at du takler det, legger Gustavsen til.

Her er tegnene på at du er utbrent 

HJELP PÅ VEIEN: Her er Morten og Kornelia på scenen sammen med DNB-coach, Tore Gustavsen, under en temakveld DNB holdt, i samarbeid med Mental Helse. Målet var å gi unge verktøyene de trenger for å takle møtet med arbeidslivet. Foto: Pernille S. Borchgrevink.

Må ikke være «ja-menneske» for å lykkes

Fellen mange unge arbeidstakere går i er at de tenker at de må si «ja» til alt for å lykkes. – Det er ikke riktig, ifølge Gustavsen.

Derfor presser man seg gjerne lenger enn det som er bra

– Du tenker kanskje at det å si «nei» vil få store konsekvenser, for eksempel ved at lederen din tenker at du ikke gjør en god nok jobb. Derfor presser man seg gjerne lenger enn det som er bra, både for deg og arbeidsplassen. Ingen er jo tjent med at du er stressa og sliten hele tiden, eller i verste fall blir sykemeldt fordi du møter veggen. Det er faktisk det å ikke sette ned foten som er skadelig, sier Gustavsen.

Coach Gustavsen ramser opp sine beste råd til hvordan du skal lykkes i arbeidslivet, uten at det går utover helsen:

  • Lytt til kroppens signaler på overbelastning og sørg for å respondere på disse.
  • Lær deg selvledelse og praktiser det i hverdagen.
  • Sett tydelige grenser, ha mot til å si nei og til å si fra til leder om hvordan du har det.
  • Lær deg hvordan du best kan hente deg inn igjen og lade opp batteriet.
  • Ikke fokuser på det du ikke får til, men heller alt du får til. Gi deg selv ros og oppmuntring.
  • Arbeidslivet er ingen konkurranse. Ikke sammenlign deg med andre, men sett deg dine egne mål og styr etter disse.
  • Sørg for å ha en fritid hvor du kan dyrke dine egne interesser som avkobling.
  • Arbeidsgiver forventer også at du sier nei og at du sier i fra dersom du ikke mestrer eller ikke forstår hva som forventes av deg. Det dummeste du kan gjøre er å «late som». Da blir du fort utbrent.
  • Aksepter at du ikke kan mestre alt, eller nødvendigvis er god i alt. Står du ovenfor noe nytt, så husk at det tar tid å bygge kompetanse. Du lærer best hvis du går litt sakte og setter av tid til refleksjon. Ikke bare haster videre.

Les også