NY PÅ JOBBEN: I juni startet Aino, som er den nye chatboten til DNB. Illustrasjon: Marta Magnus / Eyeye.no / DNB

I juni startet Aino, som er den nye chatboten til DNB.

Det er sommer og sol ute, men kundene har ikke tatt ferie helt enda. Mens enkelte av oss har funnet frem solhatten og er klar for ferie, bretter Aino opp ermene og er klar for å passe butikken.

Også roboter trenger opplæring

Aino er ny i DNB og er under opplæring. Akkurat som oss mennesker trenger også roboter opplæring for å bli eksperter. I første omgang vil den svare på generelle spørsmål om bank og forsikring. Av de temaene som Aino kan svare på er det innlogging, kort og forsikring kundene har lurt mest på i løpet av de siste ukene.

Disse er personlige trenere for roboter

Vår chatbot tar ikke ferie og vil være tilgjengelig 24/7 på dnb.no under «kontakt». Siden lansering har Aino hatt ca. 30.000 samtaler.

Bli bedre kjent med Aino til høsten

Til høsten vil du også finne Aino på innloggede sider. Der vet den hvem du er og kan hjelpe deg med konkrete spørsmål om ditt kundeforhold. Spørsmål den ikke kan svare på vil bli besvart av en av våre rådgivere.

Lurer du på hvordan du får hjelp av en chatbot? Du kan skrive akkurat på samme måte som du skriver med et menneske. En chatbot trenes opp med data fra reelle kundehenvendelser. Dersom mange har stilt det samme spørsmålet tidligere, er det større sannsynlighet for at chatboten kan svare. Husk at du ikke skal dele personlige opplysninger så lenge du ikke er innlogget.

Les også