SJEKK MED BARNA: Når du ikke kjenner igjen kjøp gjort hos Google eller iTunes kan det være et barn som har handlet – med eller uten viten og vilje. Foto: NTB scanpix

De store, seriøse nettstedene Google og iTunes topper listen over gjengangere i reklamasjonssaker til DNB.  Årsak: Barn handler på foreldres kort uten at de vet det.

Mange kunder opplever å bli belastet for kjøp hos Google og iTunes som de ikke har gjort, men ofte er det barna deres som har gjort disse kjøpene – med eller uten viten og vilje.

VANSKELIG: -Det kan være vanskelig å fortelle en foresatt at barnet med stor sannsynlighet har misbrukt kortet med viten og vilje, sier Lill Wenche Sandberg, fagansvarlig for Kort- og bankreklamasjoner i DNB.

Lill Wenche Sandberg, fagansvarlig for Kort- og bankreklamasjoner i DNB, opplever at mange kjøp blir foretatt av barna med foreldrenes kort uten at foreldrene er klar over det. Hun vil derfor oppfordre foreldre til å aktivere passord eller fingerID for kjøp i app og spill.

Så lenge et kort er registrert, blir «spilleren» ikke hindret fra videre spill med mindre det er lagt inn begrensninger for nye kjøp.

– På de fleste seriøse nettsteder kan du legge inn passordkontroll for nye kjøp i slike applikasjoner. Dette er et enkelt tiltak for å begrense slike kjøp, som ofte blir gjort av både små og større barn, sier hun.

Mindre barn vet ikke alltid hva de gjør

Når det gjelder kjøp gjort av mindre barn så er foranledningen ofte at en av foreldrene har registrert kortet sitt i en app eller i en spillprofil.  Så lenge et kort er registrert, blir «spilleren» ikke hindret fra videre spill med mindre det er lagt inn begrensninger for nye kjøp.

Foreldre eller foresatte vil være uvitende om kjøpet

Dersom barnet har egen profil hvor kun barnets e-postadresse er lagt inn som kontaktpunkt, vil kjøpsbekreftelsen gå til denne adressen. Foreldre eller foresatte vil være uvitende om kjøpet.

– Som regel får barn lov til å gjøre det første kjøpet, mens kjøp som gjøres i ettertid enten blir gjort uten at barnet skjønner det selv eller med en slags viten.

Sandbergs beste tips i denne typen saker er å legge inn en kjøpsbegrensning, for eksempel med passord eller at man sletter kortinformasjonen etter at det første kjøpet er foretatt.

– Hos de fleste store spillnettsteder er det også mulig å kjøpe gavekort eller verdikoder der du fyller på en virtuell lommebok, opplyser hun.

Større barn vet ofte hva de gjør

Kjøp foretatt av større barn er en helt annen sak. Disse vet som regel hva de gjør.

– Vi har dessverre sett mange eksempler på at større barn har misbrukt foreldres eller besteforeldres kort med viten og vilje, sier hun.

Store barn vet mer enn foreldrene om hvordan spillene eller appene fungerer, og benytter derfor ofte ulike kort for å få gjennomført kjøpene.

Det er vanskelig å fortelle en foresatt at barnet deres med stor sannsynlighet har misbrukt kortet med viten og vilje

– Foreldre flest tror jo det beste om barna sine, og mange er derfor litt naive. Det skjønner vi når de rett etter en nylig avsluttet reklamasjonssak tar kontakt fordi det samme har skjedd igjen på et nytt kort. Da forstår vi hva som har skjedd, men det er vanskelig å fortelle en foresatt at barnet deres med stor sannsynlighet har misbrukt kortet med viten og vilje.

Sett dere inn i barnas nettbruk

Sandberg vil derfor oppfordre foresatte til å spørre barna sine om de kjenner til kjøpet før de reklamerer til banken. Og til å oppbevare kortene sine slik at de ikke er tilgjengelig for andre.

Hun vil også oppfordre dem til å sette seg inn i barnas nettbruk og forsøke å gi dem gode holdninger på dette området.

Dette er ofte den verst tenkelige konsekvensen sett med barnas øyne

– Vi gjør det vi kan for å hjelpe kunder som reklamerer, men i slike saker er det sjelden grunnlag for at kjøpene kan bli refundert. Dersom vi melder en slik sak som svindel til Visa eller MasterCard, kan det også resultere i at barnets spillprofil blir sperret på spillet eller i appen, slik at spill ikke lenger blir mulig. Dette er ofte den verst tenkelige konsekvensen sett med barnas øyne, erfarer Sandberg.

Ifølge § 1-2 i Skadeerstatningsloven er foresatte ansvarlig for inntil kr 5.000 for barns eget misbruk. Skadeerstatningsloven gjelder til barnet fyller 18 år.

Svindel forekommer også

En del av belastningene som kundene reklamerer på, er også ren svindel. Dette har som oftest skjedd fordi kortinformasjon er stjålet eller kommet på avveie på grunn av datainnbrudd.

– Disse svindelsakene fanges raskt opp av bankens overvåkingssystemer og skiller seg tydelig ut fra sakene hvor barn har kjøpt spill uten foreldrenes viten. Slike belastninger vil raskt bli refundert ved reklamasjon, opplyser hun.

Les også