30. mai lanserte DNB tjenesten Vipps, som for 400 000 av oss allerede har endret måten vi overfører penger på. 

En gang i blant dukker det opp en app som forandrer hverdagen. Snapchat, Instagram og Messenger har forandret måten vi kommuniserer og deler øyeblikk på, og Tinder og Happn har gjort det enklere for dem som ønsker å finne seg en sjelevenn.

Etter lanseringen av Vipps har cirka 10 000 lastet ned appen hver eneste dag, og den har ligget på første plass på listen over de mest nedlastede gratis-appene i de forskjellige app-butikkene nesten hele denne perioden.

– Vipps skal levere en fantastisk brukeropplevelse og nytteverdi for forbrukerne, og nedlastingstallene bekrefter at vi har truffet på akkurat dette, sier direktør for personmarked i DNB, Trond Bentestuen.

Over 33 kroner blir nå overført via appen hvert eneste sekund, 121 000 i timen eller 2,9 millioner hver dag. Det utgjør mange oppgjør av kinobilletter, fellesmiddager, taxiturer eller andre situasjoner der appen egner seg.

Har du ikke orket å lære deg ditt eget kontonummer, trenger du i alle fall ikke gjøre det nå. Med Vipps overfører du nemlig kun ved hjelp av telefonnummeret. Det har tydeligvis vært en etterlengtet forenkling blant nordmenn. For på drøye fem uker, har over 400 000 lastet ned appen.

Snart kan du be om penger
Brukere av Vipps kan se frem til den første oppdateringen av tjenesten i løpet av sommeren, som gjør det mulig å be om penger. En etterlengtet funksjon for alle som ofte legger ut for andre, som konsertbilletter, middager og taxiturer.

– Vipps skal utvikles i takt med brukernes behov, og vil oppdateres med funksjoner som gjør hverdagen enklere og mer effektiv, fortsetter Bentestuen.

Mobil vokser raskt

Også mobilbanken, som tilbyr flere tjenester enn å overføre penger, vokser raskt. Den har for lengst tatt igjen nettbanken i antall besøk, og i løpet av de tre siste månedene har DNB-appen blitt åpnet 38 millioner ganger. Det er fire millioner flere enn forrige kvartal, og nesten 15 millioner flere enn nettbanken.

-Til tross for den voldsomme økningen i bruken av mobilbank, ser vi ikke en voldsom reduksjon i bruk av andre digitale tjenester. Kundene bruker rett og slett flere kanaler samtidig, og de bruker mobil mye mer enn de andre kanalene. Dette skyldes nok tilgjengeligheten, tror Bentestuen.

Vipps – på restaurant! from DNB Bank on Vimeo.

Les også