ANSVARLIG: – Er det ikke bra for både kunden og banken, bør vi ikke gjøre det. Sånn tenker vi. Det er mulig å både tjene penger og være ansvarlig, sier DNBs personmarkedssjef Ingjerd Blekeli Spiten. Foto: Stig B. Fiksdal

Regjeringen har innkalt bankene til møte om den sterke veksten i forbrukslån. DNBs personmarkedssjef Ingjerd Blekeli Spiten har valgt bort aggressiv markedsføring og agentavtaler, og mener bransjen må ta samfunnsansvaret sitt på alvor.

– Det er stadig flere som sliter med betalingsproblemer, og altfor mange av dem er unge. Å starte voksenlivet med minus på konto er et veldig krevende utgangspunkt. Vi har blant annet sluttet å tilby forbrukslån til alle under 23 år, sier banksjefen.

DNB deler bekymringen for markedsveksten i usikret kreditt, med en samlet, årlig vekst på 10 til 15 prosent de siste årene. DNB har ikke tatt del i denne veksten. Siden 2014 har DNB i motsetning til markedet for øvrig hatt en nedgang i usikrede utlån til forbrukere. Banken har også svært lave tap på disse utlånene, noe som tilsier at kundene som får innvilget kreditt har trygg økonomi.

Banken vil likevel fortsette å tilby kredittkort til unge kunder som har økonomi som tilsier at de kan bruke det fornuftig.

– Vi har hatt en streng kredittpolicy i hele perioden og er varsomme ved markedsføring av denne typen kreditter. Over halvparten av de under 25 år som søker om kredittkort, får avslag, opplyser hun.

Hvis så mange sliter med nedbetalingen, burde ikke denne typen lån forbys for alle?

– Behovet for ekstra penger i en kort periode vil alltid være der for en del kunder. Det kan være en vaskemaskin som ryker eller en regning som kommer uventet. I noen livshendelser er det også nødvendig å låne på kort sikt, enten det er på grunn av samlivsbrudd eller for å møblere den første leiligheten. Derfor skal vi fortsatt tilby kredittkort og forbrukslån, men på en ansvarlig måte, sier Blekeli Spiten.

DNB har valgt en streng policy ved salg av kredittkort og forbrukslån:

  • Nei til salg av forbrukslån til alle under 23 år
  • Banken har sagt opp avtaler med agenter som selger slike produkter
  • Annonser på Google til flere hundre kroner per klikk driver vi ikke med
  • Ny strategi for usikret kreditt basert på å DEKKE behov, ikke SKAPE behov
  • Ryddet opp i jungelen av ulike kort og vilkår
  • Proaktivt tatt kontakt med kunder som sliter med nedbetaling for å hjelpe dem over på faste trekk

Teknologien kommer oss til hjelp

DNB har to millioner personkunder og det vil alltid være risiko for at enkelte får innvilget for mye kreditt, særlig hvis økonomien til kunden endrer seg etter at lånet er gitt. DNB jobber med å utvikle smartere løsninger for kundene som vil hjelpe dem med å betale ned kortsiktig gjeld og minne dem om fristene for betaling.

– Om ikke så mange år kommer vi til å se helt andre teknologiske løsninger som gjør det bedre både for kundene og bankene. Vi ser allerede at gode digitale kredittvurderinger reduserer tapene på disse lånene, og når gjeldsregisteret kommer, blir det trolig enda mer treffsikkert. Og så vil kunstig intelligens og dataanalyse i fremtiden gjøre det mye lettere å «nudge» kundene til å ta kloke valg, huske å betale ned og lage planer for dette, forteller hun.

– Er det ikke bra for både kunden og banken, bør vi ikke gjøre det. Sånn tenker vi. Det er mulig å både tjene penger og være ansvarlig, avslutter DNB-direktøren.

Les også