VIKTIG LÆRDOM: Iver, Hildur og Ingrid lærer om fornuftig pengebruk i hverdagen. Her viser foreldrene Mari og Magne hvor mye penger som går til matbudsjettet i måneden. Foto: Kornelia Minsaas.

Mari og Magne har tre barn på barne- og ungdomsskole, og merker allerede viktigheten av at barna lærer hva ei krone er verdt.

Fire av fem unge i alderen 20-30 år sier at de ikke har lært nok om privatøkonomi før de skulle ut i voksenlivet, ifølge undersøkelse gjennomført av Ipsos for DNB. Foreldrene Mari Borgsø Ryan (38) og Magne Ryan (39) og er opptatt av at dette ikke skal gjelde deres barn.

– Så langt det lar seg gjøre forsøker vi å lære barna våre om fornuftig pengebruk. Alle smører de egen matpakke til skolehverdagen, som er en fin vane å ta med seg videre, forteller Mari.

Slik klarer vi å holde matbudsjettet, og det er barna klare over

I en hektisk hverdag er det ikke alltid enkelt å få tid til den økonomiske storhandelen, men familien prøver sitt beste. Når de får det til, er kjekt å ha med barna til å hjelpe å finne frem alt på handlelisten. Det er viktig at man holder seg til handlelisten for god oversikt.

– Som foreldre har vi en egen matkonto der vi setter inn penger hver måned, som skal holde til alt av mathandel. Slik klarer vi å holde matbudsjettet, og det er barna klare over.

Mari og Magne forteller at de forøvrig mer opptatte av å gi barna opplevelser, fremfor det å ha huset fullt av flotte ting.

Få hjelp til å lære barna dine sunt pengevett. Sjekk ut Lærepenger her 

 

MÅ PRIORITERE: Iver, Hildur og Ingrid har mange ting de ønsker seg, men de må prioritere ut ifra pengene de har. Her lager de lister over hvor mye de forskjellige tingene koster for å se hva de har råd til, og eventuelt hvor mye de må spare. Foto: Kornelia Minsaas.

Bruker pengene forskjellig

Mari og Magne synes det er viktig at barna har en forståelse for at det ligger en innsats bak det å ha penger på konto. Målet er at det skal følge med ulike oppgaver med lommepengene barna får, men foreldrene innrømmer at ordningen har sklidd litt ut.  De to eldste får lommepenger, 100 kroner i uka til hver sin konto med eget bankkort. Disse pengene får barna disponere fritt uten at foreldre legger seg noe særlig opp i hva de brukes på.

Lærer dere barna at de selv må spare til ting de ønsker seg?

– Ja, vi mener vi gjør det. Vi er heldige som ikke har det trangt økonomisk, men det betyr ikke at det er en selvfølge at barna får alt de peker på, forteller Magne.

Kom vår datter hjem med ti handleposer

Mari forteller at det er stor forskjell mellom sønnen og eldste datter når det gjelder hvordan de bruker pengene sine.

– En gang de fikk 500 kroner i gave hver, kom vår datter hjem med ti handleposer med masse ting hvor hun nøyaktig hadde planlagt å gå i null med mest mulig i posene, mens sønnen vår kan kjøpe seg én ting for samme sum, som han virkelig har lyst på, og er fornøyd med det, forteller Mari.

– Begge deler er like innafor for vår del, så lenge det er penger de har fått i gave eller har spart opp selv, -og de selv mener det er et godt kjøp. Ved større summer og større investeringer, så vil vi nok ha et ord med i laget, legger Magne til.

Sparer til barnas fremtid

Foreldrene til Iver, Hildur og Ingrid sparer til fremtiden deres. Sparingen skjer ved at hvert barn har et aksjefond, som er i en aksjesparekonto for mindreårige.

Vi sparer barnetrygden i aksjefond

– Vi sparer barnetrygden i aksjefond, i tillegg til at hvert av barna har en sparekonto som de ikke har tilgang til, forteller Mari.

Tanken bak sparingen er å gi barna starthjelp med egenkapital når de skal kjøpe seg sin første bolig,

– Når det gjelder familieøkonomien rådfører vi oss årlig med rådgiver i banken, slik at vi vet at vi tar de riktige valgene som er best for oss når det gjelder hvordan vi plasserer pengene, sier Magne.

WALK THE TALK: Mari og Magne har god råd, men synes det er viktig å lære bort at man må bruke pengene sine fornuftig. Magne påpeker at det ikke handler om å fortelle barna dette, men å faktisk vise det i praksis og etterleve det. Foto: Kornelia Minsaas.

Foreldre bør gå foran som rollemodeller

Ifølge Magne og Mari bør foreldre gå foran som gode rollemodeller for barna sine når det gjelder personlig økonomi.

– Barn tar etter foreldrene sine. En ting er hva vi foreldre sier, men hva vi faktisk gjør er enda viktigere , sier Magne.

Det er kanskje ikke en dum idé

Hva med skolen, bør de lære barna opp i privatøkonomi?

– Det er kanskje ikke en dum idé at økonomi og pengebruk kan vies en god plass i skolehverdagen, sier Mari.

Nylig lanserte DNB et undervisningsverktøy som kan brukes både på skolen og hjemme av foreldre. Dette heter «Lærepenger» og gir barna en innføring i sunn pengebruk. Dette stiller både Mari og Magne seg svært positive til. 

– Det er vi veldig positive til! Det må nesten bli årets julegave fra foreldre til barn, sier de begge.

Sjekk ut Lærepenger her. Du kan enten la barnet ditt ta det hjemme eller tipse læreren din om å gå gjennom materialet i klasserommet.

Les også