MOBILEN ER ALLTID MED: Nordmenn flest har mobilen alltid med seg og bruker den til stadig mer. Foto: NTB Scanpix

Ni av ti nordmenn har i dag smarttelefon. De har med mobilen overalt og bruker den til stadig mer, også til å utføre banktjenester.

– Nordmenn flest har nå hele verden i lomma, og de fikser det meste selv fra mobilen. Derfor vil vi som bank nå gjøre det enda enklere og mer intuitivt for dem å utføre banktjenester via mobilen. Dette har vi jobbet med det siste året, opplyser personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten.

DNBs nye mobilbank er nå rett rundt hjørnet.

TROR FLERE VIL FORETREKKE MOBILBANKEN: – En del vil nok fortsatt bruke både nettbank og mobilbank, men mobilbanken kommer etter hvert til å bli førstevalget for langt flere, tror personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten. Foto: Stig B. Fiksdal

– Vi har tatt i bruk ny teknologi og laget en mobilbank for fremtiden. Målet er i første omgang at kundene skal oppleve den nye mobilbanken som enklere og mer personlig, raskere og mer intuitiv, sier hun.

Ifølge e-handelbarometeret 2018 bruker allerede over 65 prosent av Norges befolkning mobilbank, og hele 20 prosent er innom den hver dag.

Men selv om stadig flere bruker mobilbank bruker flertallet fortsatt nettbanken mest. Undersøkelser Ipsos har gjort for DNB viser at:

  • 67 prosent bruker nesten bare nettbank
  • 6 prosent bruker nesten bare mobilbank
  • 26 prosent bruker både mobilbank og nettbank

De spurte i undersøkelsen tror imidlertid at de vil bruke mobilbanken mer i tiden som kommer. De fleste tror at de kommer til å bruke begge deler.

Andelen som bruker mobilbank har vært sterkt voksende de siste årene og er det fortsatt, i hvert fall blant DNBs kunder. Totalt sett har DNB hatt 162 millioner besøk i nett- og mobilbanken hittil i år. Andelen besøk mobilbanken har hatt en sterk økning, mens andel besøk i nettbanken har gått litt ned.

  • DNB har hittil i år hatt 89 millioner kundebesøk i nettbanken, det vil si 3 prosent færre enn i samme periode i 2017.
  • DNB har hittil i år hatt 73 millioner kundebesøk i mobilbanken, det vil si 18 prosent flere enn i samme periode i 2017.

Spiten mener at bankenes mobilbankløsninger hittil ikke har vært enkle nok å bruke.

– Det er årsaken til at flertallet fortsatt bruker nettbanken mest, mener hun.

– Nå har imidlertid ny teknologi gjort det mulig å legge rette for en mer sømløs bruk av mobilbank. Enklere innlogging med fingeravtrykk eller fjes vil gjøre terskelen for å bruke mobilbanken lavere. En del vil nok fortsatt bruke begge deler, men mobilbanken kommer etter hvert til å bli førstevalget for langt flere, tror Spiten.

Les også