DRØMMEN FOR MANGE: Å oppleve fint norsk sommervær i en båt, er ikke upopulært her på berget. Foto: NTB Scanpix

For mange av havets «skårunger» er det mange spørsmål som melder seg når man skal gå til anskaffelse av båt: Hvilken båttype skal jeg velge, hvilke sertifikat trenger jeg, hvor skal jeg fortøye båten, hva koster vedlikehold, hvilken forsikring må jeg ha, og sist men ikke minst – hvordan finansierer jeg båtdrømmen.

Denne artikkelen vil forhåpentligvis gjøre kommende båteiere litt klokere …

Kjøpe båt? DNB kan tilby båtlån til både ny og brukt båt med kun båten som sikkerhet

Båtførerprøven

En av de første problemstillingene en fersk båteier må ta stilling til, er hvilken sertifisering man må anskaffe seg.

Ketil Voll er skadesjef i DNB Forsikring

– Vi anbefaler alle å ta båtførerprøven for å øke sin kunnskap knyttet til det å føre båt. Båtførerprøven koster fra 1500-3000 kr. (inkludert eksamensavgift), og gir deg en god innføring i regelverk og sikkerhet på sjøen.

Hvis du er uerfaren på sjøen og går til anskaffelse av seilbåt, anbefaler vi også å ta nødvendige seilkurs, sier administrerende direktør i DNB Forsikring, Ketil Voll.

Båtførerbeviset er et sertifikat som lar deg føre norske fritidsbåter opp til 15 meters lengde (49,21 fot) innenfor Norges grenser. Dersom du er født i 1980 eller senere og skal føre en fritidsbåt med lengde over åtte meter eller med motor større enn 25 hestekrefter, må du ha båtførerbevis. Personer født før 1980 er fritatt fra kravet om båtførerbevis, og kan føre båter opp til 15 meter uten å måtte vise til et kvalifikasjonsbevis.

Lytt til erfarne båtfolk

For fritidsbåt over 15 meter gjelder andre sertifikater. Se Sjøfartsdirektoratets hjemmesider. Da må du regne med å investere betydelig mer tid og penger og tid i et fritidsbåtsertifikat (eventuelt skippersertifikat). Prisene her starter på 10.000 kr.

– Ferske båteiere er mer utsatt i skadestatistikken, så det kan være lurt å lytte til erfarne båtfolk for eksempel når man skal sjøsette båten og når man ferdes til sjøs. I tillegg bør man sette seg grundig inn i sjøvettreglene foran hver båtsesong, anbefaler Voll.

Her har vi tatt med noen priseksempel på finansiering og forsikring for populære båtmodeller

 

SNART SESONG: Det er mange som gleder seg til båtsesongen i Norge.

Båtplass

Som båteier kommer du ikke utenom enkelte utgifter. En av de største faste utgiftene er båtplass og vinterlagring. Du må regne med at det blir dyrere jo større båt du har, og veldig mye dyrere om du tar sikte på å ha båten din i populære småbåthavner.

Skal du kjøpe båtplass kan det gjøre et betydelig innhogg i din maritime økonomi, og rundt de store byene kommer prisene fort opp i flere hundre tusen kroner. Skal du leie båtplass vil det normalt ligge fra 10.000–20.000 kr. for sesongen, men også her varierer prisene veldig mye avhengig av hvor båtplassen er lokalisert.

Alternativet til båtplass er å fortøye båten til en bøye/blåse der det er lov. En fortøyningsbøye vil koste deg fra 300-1000 kr., i tillegg må det legges ut en moring, kostnaden her er gjerne 10.000 kr. eller mer, avhengig av sjøbunnen og størrelsen på båten. Du må også ha tilgang til jolle for å komme deg ut til båten.

Et grovestimat for dykkerarbeid og innkjøp av bøye og jolle tilsier at du må ut med rundt 10 000–15 000 kr. for denne type båtplass.

Kjøpe båt? DNB kan tilby båtlån til både ny og brukt båt med kun båten som sikkerhet

TILHENGER? Da er det viktig at du du låser tilhenger og båt fast.

Eller båttilhenger?

Et godt alternativ for de som har mindre båter, er å velge båttilhenger. En tilhenger vil normalt ligge på 10,000–20.000 kr. Det betales ikke årsavgift på tilhengere, men du må betale en omregistreringsavgift avhengig av vekt (ca. 500 kr.)

– Av forsikringshensyn anbefaler vi å ha båten på båtplass i en bevoktet havn. Tidligere år har vi sett at det har vært en del tyveri, og da går tyvene først etter båtene som ikke har tilsyn. Båter som ligger fortøyd til en bøye er dessuten utsatt for vær og vind, sier Voll.

– For de som velger å oppbevare båten på tilhenger anbefales det på det sterkeste å låse båten og tilhengeren fast, råder Voll.

– Vi har sett en rekke eksempel på at frekke tyver har tatt med seg tilhenger og båt som har stått «klar» til avhenting. Tilhenger og båtutstyr må alltid låses fast.

ÅRLIG ORK? Vedlikehold er en del av det å være båteier.

Vinterlagring og vedlikehold

– Vedlikehold av båt er viktig for sikkerheten, og noe som man ikke kan slurve med. Noen foretrekker – og har muligheten til – å ta mesteparten av vedlikeholdet selv, men du må alltid regne med utgifter til for eksempel overhalling av motor, mener Voll.

Vinterlagring av båt kan foregå på ulike måter. Noen velger boblehavn, mens andre velger å få skuta på land for utendørs eller innendørs lagring i oppvarmet hall. På land er det også mulighet for å få gjort service. Prisene på lagring og vedlikehold varierer veldig, men du må regne med at vinterlagring vil koste deg alt fra 5000–20.000 kr., avhengig av størrelse, lokasjon og hvilke behov du har for vedlikehold, vakthold og servicenivå.

Redningsselskapet har for øvrig samlet noen gode tips om vinterlagring.

– Veldig mange tyveri av båt og båtutstyr skjer om vinteren, så det kan være en god investering å velge vinterlagring i en havn med vakthold, mener Voll.

Kjøpe båt? DNB kan tilby båtlån til både ny og brukt båt med kun båten som sikkerhet

DRØMMEN FOR MANGE: Å oppleve fint norsk sommervær i en båt, er ikke upopulært her på berget.

Finansiering og forsikring

– Du kan ta opp båtlån til både ny og brukt båt med kun båten som sikkerhet. Hovedregelen er at du må stille med minimum 20 % egenkapital, opplyser kategoriansvarlig i DNB, Fredrik Madsen.

DNBs priskalkulator for båt kan du prøvde deg fram slik at du finner en finansiering som ligger innenfor ditt budsjett.

– Når det gjelder forsikring er utgangspunktet litt det samme for båter som for biler og motorsykler. Dyrere båter er naturlig nok dyrere å forsikre, og kostnadene blir høyere hvis du velger raske båttyper med stor motor. Når du skal forsikre en båt ser vi også på hvordan du planlegger å oppbevare båten både sommer- og vinterstid, sier Voll.

Kjøp båtforsikring hos DNB Forsikring

Her har vi tatt med noen priseksempel på finansiering og forsikring for populære båtmodeller

Oppsummering av utgifter

NB! Alle utgifter er estimater, og det er naturligvis mulig å gjøre dette både billigere og dyrere avhengig av budsjett.

Sertifikat og kurs:
Båtførerprøven koster 1500–3000 kr.
Fritidsbåtsertifikat (eventuelt skippersertifikat) koster fra 10.000 kr.
Det arrangeres seilkurs for ulike båtstørrelser og på ulike nivå: Fra 1000–5000 kr.

Båtplass/vinterlagring/vedlikehold:
Kjøp koster deg fra 100.000–300 000 kr. (avhengig av størrelse på båt og lokasjon)
Leie koster deg fra 10.000–20.000 kr.
Bøye/tilhenger vil koste deg fra 10 000–20.000 kr.
Vinterlagring og service koster deg 5000–20.000 kr.

Husk også avgifter for registrering i småbåtregisterett

Pris for totalmedlemskap i redningsselskap er 995 kr. per år. Da får du blant annet tre timers gratis redning.

Kjøpe båt? DNB kan tilby båtlån til både ny og brukt båt med kun båten som sikkerhet

Les også