HAR SVART KUNDENE I SOMMER: Kunderådgiver Henning Solhaug har vært på jobb på DNBs kundesenter store deler av sommeren. Kunder har ringt fra både inn- og utland. Foto: Marit E. Giske

Kort på avveie. Ukjente kortbetalinger. Uttaksgrenser. Valuta og betaling. Påloggingstrøbbel. Lurer du på det samme? Her får du svarene.

Kunderådgiver Henning Solhaug har vært på jobb på kundesenteret vårt store deler av sommeren. Kunder har ringt fra både inn- og utland, og disse spørsmålene har gått igjen:

• Kort mistet eller frastjålet i utlandet, hvordan sperre det og hva gjør jeg nå?
• Ukjente kortbetalinger, hva gjør jeg?
• Uttaksbegrensning på 9.900 kroner, hvordan få tatt ut mer?
• Ungdom alene i utlandet, hvor mye får de tatt ut og betalt med ungdomskort?
• Hvor og hvordan få tatt ut valuta, hva lønner seg?
• Kommer ikke inn i mobil- eller nettbanken fra utlandet, hvorfor det?

Siden flere sikkert lurer på det samme, gjengir vi Hennings svar på spørsmålene her:

Når du mister eller får kortet frastjålet i utlandet

– Da bør du så fort som mulig sperre kortet, og det enkleste er å gjøre det selv i mobilbanken. Vanlig bankkort/debetkort kan du både sperre og gjenåpne i mobilbanken. MasterCard kan du foreløpig kun sperre i mobilbanken.

– Vi anbefaler alltid å ta med minst to kort på utenlandsreise. Har du ikke det, men reiser sammen med andre, så anbefaler vi at du vippser til en som kan legge ut for deg. Hvis det er helt krise prøver vi å ordne nødkontanter.

Ukjente kortbetalinger

Stadig flere opplever å oppdage at kortet er brukt til betalinger de verken kan eller vil vedkjenne seg.

– Ofte gjelder dette kjøp hos Google eller iTunes som de ikke har gjort, men ofte er det barna deres som har gjort disse kjøpene – med eller uten viten og vilje.

– Ukjente belastninger kan også være svindel fordi kortinformasjon er stjålet eller kommet på avveie på grunn av datainnbrudd. I så fall er kundene godt beskyttet av norsk lov og vil bli holdt økonomisk skadesløse.

Kundene må uansett reklamere. Her finner du info om hvordan du skal gå fram og skjema

MANGE SPØR OM UTTAK: – Mange har spurt oss om hvor og hvor mye kontanter de kan få tatt ut. Andre har lurt på hvilke uttaksbegrensninger vi har på ungdomskort, opplyser Henning Solhaug på DNBs kundesenter. Foto: Marit E. Giske

Uttaksbegrensninger

– Mange har spurt oss om hvor og hvor mye kontanter de kan få tatt ut. Andre har lurt på hvilke uttaksbegrensninger vi har på ungdomskort. Sistnevnte har ofte større barn som er på utenlandsferie alene sammen med venner og vil forsikre seg om at de får brukt pengene hvis de overfører til dem. Det gjør de, for beløpsgrensene på ungdomskort er større i utlandet enn i Norge.

Her ser du hvilke uttaksgrenser vi har:

Ungdomskort:
Minibank: I Norge: 5.000 kroner. I utlandet: 9.900 kroner pr. fire dager.
Varekjøp i Norge og i utlandet: 10.000 kroner pr. 3. døgn
Manuelt uttak: Disponibel saldo på konto

Andre kort:
I minibank: I Norge og i utlandet: 9.900 kroner pr. 4 døgn
I DNBs innendørsautomater: 20.000 kroner
Varekjøp: I Norge: 100.000 kroner pr. døgn (For Saga-kunder: 250.000 kroner).
Varekjøp i utlandet: Disponibel saldo konto

Les mer om de ulike kortene her

Manuelt uttak i postkontor og Post i butikk
Manuelt uttak av kontanter i postkontor og Post i butikk: Opptil 25.000 kroner fra konto du disponerer (avhengig av hvor mye kontanter butikken har).

DNB tilbyr 46 valutasorter på Gardermoen
DNB tilbyr hele 46 valutasorter på Oslo Lufthavn Gardermoen, de 16 vanligste i minibankene. Selv om det er best å bruke kort i utlandet, helst kredittkort, er det lurt å ta med lokal valuta som back up.

– DNB er konkurransedyktige på uttak av valuta sammenlignet med minibanker i utlandet og andre norske banker. Alle får ordinær midtkurs ved uttak. I tillegg må DNB-kunder betaler 20 kroner i gebyr og øvrige kunder 30 kroner ved uttak med bankkort i våre automater.

– Tar du ut i minibanker i utlandet betaler du 40 kroner i gebyr pluss 1,95 prosent i provisjon til Visa i tillegg til at uttaksgrensen som regel er lavere.

På Oslo Lufthavn Gardermoen kan DNB-kunder i løpet av fire dager ta ut valuta for inntil 20.000 kroner og øvrige kunder for inntil 9.900 kroner.

– Du bør ikke la kursen alene avgjøre hvor det er billigst å ta ut valuta. For å vurdere totalkostnaden må du også regne inn uttaksgebyret, som ofte er større i utlandet. Totalkostnaden ved å ta ut kontanter i utlandet kan da fort bli større enn hvis du tar ut i Norge. Tar du ut før du drar, så slipper du også å lete etter en minibank når du kommer fram og trenger kontanter.

Nyttige korttid på reisen:

• Når du tar ut valuta i minibank før du drar, bruk bankkort. Det er billigst.

• Betaler du med kredittkort får du rentefri betalingsutsettelse, gebyrfrie varekjøp og en oversiktlig faktura over ferieforbruket når du kommer hjem. Har du tatt vare på kvitteringene, kan du sjekke forbruket mot fakturaen. I tillegg slipper du at kontoen din blir tømt hvis du skulle være så uheldig å bli svindlet

• Det er lurt å ha med seg minst to kort på ferie, gjerne et bankkort og et kredittkort, i tilfelle du mister eller blir frastjålet det ene. Eller bare for å ha et ekstra betalingsalternativ.

• Sjekk utløpsdatoen på kortene i god tid før du skal reise. Be om å få tilsendt nye kort dersom utløpsdatoen er nært forestående. Da unngår du en ubehagelig overraskelse dersom kortene utløper i ferietiden.

• Betal leiebil og hotell med kredittkortet. Både hoteller og leiebilselskaper foretar en reservasjon av bestillingen før selve betalingen finner sted. Det kan være praktisk å bruke kredittkortet slik at reservasjonsbeløpet ikke opptar disponible midler på brukskontoen din.

• Velg lokal valuta hvis du får spørsmål om du vil betale i norske kroner eller i lokal valuta. Da får du best kurs.

• Når du tar ut penger i minibank i utlandet får du ofte spørsmål om du ønsker å akseptere pengeuttaket med eller uten «conversion». Det du velger da er om du ønsker omveksling til norsk valuta der og da. Hvis du trykker «Accept with conversion», må du ifølge Forbrukerrådet regne med et påslag på 6-7 prosent. Prisen blir da som oftest mye høyere enn hva din egen bank tar for å veksle om basert på betalingskortenes standardkurs.

For å unngå påloggingsproblemer i utlandet, ta alltid med kodebrikken

– BankID på mobil fungerer ikke like godt i alle land på grunn av at mobildekningen ikke er like god alle steder. Dette kommer også an på hvilken mobiloperatør du bruker. Men for å være på den sikre siden, ta alltid med kodebrikken og ha den firesifrede kontofonkoden som back up. Da vil du fra et hotell eller en internettkafé nesten alltid klare å logge deg inn i mobil- eller nettbanken uansett hvor du er. Må du bestille ny kodebrikke fordi den er blitt borte, så koster det 100 kroner.

– En del har også glemt BankID-passordet sitt. Da må de lage seg et nytt, og da veileder vi gjerne hvis det trengs.


Her kan du lese mer om hvordan unngå påloggingstrøbbel:

Tapt kodebrikke? Du er ikke alene

Husker ikke! Finner ikke! Pålogging og kodebrikke skaper hodebry for mange

Les også