NYSGJERRIG MINISTER: Digitaliseringsminister Nikolai Astrup var nylig innom kafeen og testet Blunk. Flere medier har også vist interesse for den nye betalingsløsningen. Foto: Marte Anundsen Vilming

På kafé Heimatt i Oslo trenger du verken kontanter, kort eller mobil for å betale. Mobilbetaling er kanskje ikke fremtiden likevel?

DNB og TINE tester i disse dager ut betalingsløsningen Blunk på TINEs kafé Heimatt ved Grünerløkka i Oslo. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom bedriftenes teknologilabber hvor DNBs NewTechLab sammen med Futurice har utviklet teknologien.

Blunk er en teknologisk betalingsløsning som gjenkjenner ansiktet ditt. På denne måten kan du betale uten å bruke kontanter, kort eller mobiltelefon. I snart to uker har kafeens kunder hatt muligheten til å teste ut løsningen, og hver dag er det noen som har prøvd den, deriblant digitaliseringsminister Nikolai Astrup (bildet ovenfor).

– Flere har gitt uttrykk for at løsningen har vært overraskende enkel å bruke, både ved registrering og betaling, forteller innovasjonsutvikler Einar-Andre Riveland Bydal i DNB New TechLab.

Inger Gislesen i TINEs teknologilab er glad for at løsningen oppleves så enkel og intuitiv.

– Vi har hatt kundene i fokus hele tiden. Løsningen vi tester nå er resultat av mange hyggelige dager på Heimatt hvor vi har intervjuet ekte kunder og ikke minst betjeningen på kafeen samt fått testet prototyper på dem, utdyper hun.

OPPSLAG PÅ KAFÉ HEIMATT: Slik er løsningen markedsført mens den er i test, kun ved oppslag på veggen i kafeen.

Slik tar du i bruk løsningen:

Har du tilgang til en mobil eller PC hvor hun kan legge opp ansiktsgjenkjenning, gå inn på inn på nettsiden blunk.tine.no og legg opp ansiktsgjenkjenning og kortnummer. Det er gjort på et blunk – særlig hvis mobilen husker kortnummeret ditt. Da trenger du ikke taste det inn. Deretter kan du betale ved å trykke godkjenn på en skjerm i kafeen når du får opp beløpet.

Er det ikke mobilen folk ønsker å kunne betale med i fremtiden da?

– Det er ikke sikkert at folk ønsker å være like avhengige av mobilen sin i fremtiden som de er i dag. Det vet vi ikke. Derfor tester vi ut mye forskjellig, sier Leder for NewTechLab i DNB, Yngvar Ugland.

– Det skjer mye innenfor betaling, og det skjer fort. Det er blitt vanlig å betale med kontaktløst kort samtidig som stadig flere tar i bruk betaling med mobil. Vi tror det vil skje mer på betalingsfronten fremover, og vi ønsker derfor å teste ut ny teknologi som kanskje kan slå an, forklarer Ugland.

Han er tydelig på at Blunk bare er i test, og foreløpig kun på kafé Heimatt. Hvis løsningen skulle slå an vil det ta noen år før den er i markedet.

– Hvis flere åpner for ansiktsgjenkjenning kan imidlertid mye skje. Hvor fort vet vi ikke. Det vil uansett ta noen år før en slik løsning blir så utbredt at folk kan basere seg på at de får betalt selv om de ikke har med seg lommebok, kort eller mobil, legger Bydal til.

Her forklarer og demonstrerer Ugland og  Bydal betalingsløsningen Blunk på kafé Heimatt:

Minst like sikkert som å betale med kort

Sikkerhet har høyeste prioritet når banken utvikler nye betalingsløsninger, og det er tilfellet her også. Både TINEs og DNBs eksperter på personvern og sikkerhet har vært med hele veien og hatt jevn dialog med Datatilsynet.

• Andre kan ikke misbruke Blunk ved å stjele bilder av ansiktet ditt. Ansiktet ditt blir analysert og oversatt til en lang streng av tegn, en ansikts-ID. Det kan sammenlignes med et langt og komplisert passord. Denne ansiktsID-en blir lagret i en sikker database.

• Når du betaler på Heimatt vil kameraet analysere ansiktet ditt og sjekke opp mot ansiktsID-en som er forhåndsregistrert.

• Dersom ansiktsID-en skulle komme på avveie kan den altså ikke brukes til å gjenskape ansiktet ditt eller gjenkjenne deg andre steder.

Les også