ET SAVN: Mangel på privatliv er en stor utfordring for mange blinde og svaksynte, sier generalsekretær i Blindeforbundet, Arnt Holte.

– Jeg er ikke komfortabel med at fremmede skal vite hvor mye jeg har på sparekontoen min.

«Hva synes dere om kontrasten her»? «Foretrekker dere hvit eller sort bakgrunn her»? «Hvordan vil dere ha ikonene?»

Spørsmålene fra utvikler Fredrik Soløy er viktige. Svarene han får avgjør hvordan DNBs nye mobilbank skal utformes for at blinde og svaksynte skal kunne bruke mobilbanken uten å være avhengig av hjelp fra andre.

I Blindeforbundets lokaler i det ærverdige KODE-kvartalet i Bergen har en prosjektleder og to utviklere kommet på besøk, for få tilbakemeldinger fra testgruppen bestående av blinde og svaksynte personer.

BLINDESKRIFTTASTATUR: Gert Kroken, nestleder i Hordaland fylkeslag i Norges Blindesforbund. Foto: Hannah Grace Taylor

Blindeskrift-tastatur, voice-over og kontraster

At blinde og svaksynte skal kunne bruke digitale tjenester selv er et av områdene Blindeforbundet jobber mye med. For at det skal være mulig, må tjenestene være utviklet med spesielt hensyn til skriftstørrelse, farge, kontraster, bruk av ikoner, zoom- og scroll, og «voice over» – en funksjon som leser opp tekst fra nettsider og apper.

Veldig ofte fungerer dette dessverre dårlig

– De som er helt blinde er avhengig av voice-over for å kunne lese noe i det hele tatt. Tjenestene vi alle bruker i den digitale hverdagen, alt fra å levere selvangivelsen, til å bestille legetime og betale regninger i mobilbanken må være tilpasset svaksynte og fungere sammen med voice-over. Veldig ofte fungerer dette dessverre dårlig, forteller Gert Kroken, nestleder i Hordaland Blindeforbund og en av testdeltagerne.

Jeg vil gjerne ha sparekonto som en skjult fane og ikke som en del av forsiden

– Jeg vil gjerne ha sparekonto som en skjult fane og ikke som en del av forsiden. Jeg må ha hjelp til å betale regninger, og er ikke komfortabel med at fremmede skal ha full innsikt i hvor mye penger jeg har på alle kontoene mine. sier en av deltagerne. De andre nikker i.

Mangel på privatliv

Nettopp mangel på privatliv er en stor utfordring for mange blinde og svaksynte, sier generalsekretær i Blindeforbundet, Arnt Holte.

Tallene forventes å øke i takt med eldrebølgen

– De fleste av oss vil jo ha oversikt over eget liv selv, og ikke overlate det til andre. Mange blinde og svaksynte har behov for lese-assistanse og de ønsker ikke å offentliggjøre sensitiv informasjon om egen økonomi og helse til hvem som helst. For oss er det viktig å beholde tilgangen til dette selv, forteller han.

LESELIST: Ved hjelp en leselist (blindeskrifttastatur) som oversetter teksten på skjermen til punktskrift, kan blinde og sterkt svaksynte lese. Foto: Hannah Grace Taylor

«Første gang jeg har blitt spurt om å være med på utviklingen»

Ifølge tall fra WHO har over 180.000 nordmenn så svekket syn at de regnes som synshemmede. 70 prosent av personer over 70 år får grå stær og 40.000 nordmenn har grønn stær. Tallene forventes å øke i takt med eldrebølgen. For Kroken, nestlederen i Hordaland Blindeforbund, er det første gang han har blitt invitert med på selve prosessen i utviklingen.

Det er veldig smart av DNB å ta med brukerne på laget

– Jeg kjenner ikke til at større selskap har bedt oss være med på dette tidligere. Det er veldig smart av DNB å ta med brukerne på laget. De tar oss med fra starten av produktutviklingen og vi kommer med innspill underveis. Dermed blir det ferdige produktet tilrettelagt for oss. Slik burde langt flere bedrifter tenke. Det er dessuten både enklere og rimeligere enn å gjøre endringer i ettertid av produktlansering, sier han.

Hvordan kan bedrifter sørge for at produktene og tjenestene de utvikler er tilgjengelig for blinde og svaksynte? Kan det settes i system?

– Offentlige og private selskaper burde sørge for at utviklerne får mer kompetanse på området, og at de har dette i bakhodet hele tiden. Så må de trekke inn brukerne. Det å ha testpanel slik som DNB har gjort her er veldig nyttig. Når tilgjengeligheten legges inn i hovedløsningen, er det langt mindre arbeid og justeringer i ettertid hvis noe må endres, sier Holte.

Så, hva synes brukerne om mobilbanken så langt?

– Jeg synes at DNB er på rett vei. Mobilbanken er enkel og funksjonell, og det virker som om de har tenkt på at både funksjonalitet og design skal være tilpasset oss. Det blir spennende å teste den i tiden fremover mot lansering, når stadig flere funksjoner er på plass, sier Kroken.

Viktige tilbakemeldinger

– Banktjenester på mobilen er fremtiden. Derfor er det viktig at vi fortsetter å utvikle produkter og tjenester som er tilpasset alle våre kunder, sier personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten

Mobilbanken har lenge vært foretrukket av mange blinde og svaksynte, blant annet fordi den er utstyrt med talefunksjon og skjermleser og innlogging med fingeravtrykk.

– Vi har hatt stor glede av å få tilbakemeldinger fra Blindeforbundet tidligere, sist var da vi lanserte innlogging i mobilbanken med fingeravtrykk. Den nye mobilbanken vil blant annet være utstyrt med forbedret taletjeneste og navigasjon, som vi håper vil gjøre det enda enklere for svaksynte og blinde å benytte seg av vårt digitale bankkontor, sier hun.

Les også