TESTER: Gunnar Martin Kjenner (73) ønsker å ta i bruk tjenester som kan gjøre hverdagen enklere. Her tester han den nye mobilbanken, mens utviklerne, Erlend Nitter-Hauge og Kenneth Aastrøm, følger spent med. Foto: Stig B. Fiksdal

Gunnar-Martin Kjenner (73) har aldri brukt mobilbank, men sa seg likevel villig til å teste en testversjon av DNBs nye mobilbank.

En av seksjonslederne for ny mobilbank i DNB, Bjørn-Kåre Huseby (bildet til venstre), sier at de gjennom hele utviklingsløpet har latt ulike personer teste den nye mobilbanken. Gunnar-Martin Kjenner er en av mange som har testet og gitt innspill underveis.

– Mobilbanken er ikke god nok hvis den ikke er enkel å bruke. Vi har derfor passet på å få jevnlige tilbakemeldinger på at de ulike funksjonene er intuitive og lette å finne frem til, sier Huseby.

Pensjonisten testet også nettbanken i sin tid

Det er ikke første gangen den pensjonerte advokaten tester nye banktjenester for DNB. Kjenner var blant de 20 første som testet ut en ny versjon av nettbanken da denne ble lansert på begynnelsen av 2000-tallet.

– Siden den gang har jeg vært en flittig bruker av nettbanken og er veldig fornøyd med den, sier han.

Ønsker å ta i bruk tjenester som gjør hverdagen enklere

Gunnar-Martin mener at han er blitt litt mindre nysgjerrig med alderen, men ønsker å ta i bruk tjenester som kan gjøre hverdagen enklere. Han har nylig tatt i bruk Vipps. I tillegg har han fått satt opp SMS-tjenester slik at han kan få varslinger om saldo, innkommet pensjon og korttransaksjoner over et definert beløp.

Og nå vil du også ta i bruk mobilbank?

– Ja, det er på høy tid. Hvis du ikke kaster deg på det som er nytt når det kommer, blir det bare enda tyngre å komme i gang senere. Jeg opplevde det da jeg for fire, fem år siden endelig tok mot til meg og byttet ut den gamle Nokia-mobiltelefonen min med en Samsung-smarttelefon. Da knotet jeg mye før jeg lærte meg å bruke den. Dette er jo en liten datamaskin, sier han og viser den frem.

INTUITIVT: – Dette er jo enkelt og forståelig, sier Gunnar Martin Kjenner mens han sjekker brukskonto og siste bevegelser sammen med DNBs utviklere, Erlend Nitter-Hauge (midten) og Kenneth Aastrøm. Foto: Stig B. Fiksdal

Testet de vanligste tjenestene på ny mobilbank

Til testingen får Gunnar-Martin låne en mobiltelefon med betaversjonen av den nye mobilbanken ferdig nedlastet. Han spør og kommenterer mens han tester ut dagligbanktjenestene.

– Dette er jo enkelt og forståelig, sier han mens han sjekker brukskonto og siste bevegelser. Der fikk han også oversikt over kortene som er knyttet til brukskontoen.

Det er flott! Det er en veldig forbedring!

Blant siste bevegelser på brukskontoen skiller lønn og pensjon seg tydelig ut.

– Sånn, ja. Nettopp!

Fin oversikt over kredittkortbruk

Når han går inn på kredittkortet sitt, får han opp en graf som viser hvor mye han har brukt i forhold til kredittrammen han har fått innvilget på kortet.

– Dette gir en veldig fin og visuell oversikt, og skriften er lett å lese.

Det skjønte jeg ikke, det er ikke intuitivt

Gunnar-Martin blir også vist hvordan han kan sperre kort som er mistet eller stjålet – og åpne det igjen hvis det skulle dukke opp i en jakkelomme for eksempel.

– Det er flott! Det er en veldig forbedring! Som vel også sparer banken for mye arbeid?

Han blir også fortalt at han kan bla videre nedover.

– Det skjønte jeg ikke, det er ikke intuitivt. Det må gjøres lettere forståelig, mener han.

Viktige innspill

Gunnar-Martin synes at den nye mobilbanken stort sett er fin og intuitiv og vil gjerne bli med og teste videre. Han har også et par innspill til forbedringer som utviklerne noterer seg.

– Slike innspill er viktige for oss fordi vi ofte ved å gjøre bare små justeringer kan gjøre funksjonaliteten mer forståelig. Men vi må vite hva som bør forbedres, og det er det vi har latt testerne fortelle oss, sier forretningsutvikler for mobilbanken, Karl Oscar Nordström (bildet).

Les også disse sakene: 

Video-guide til den nye mobilbanken

Alt du lurer på om DNBs nye mobilbank

Les også