KLARE TIL DYST: Elever ved Østerås skole i Bærum har øvd mye til NM i privatøkonomi. Tirsdag braker det løs. FOTO: Ann Håkonsen / Finans Norge

Og elevene har forberedt seg godt: – Én av dem ba om renter for utlegg under en shoppingtur med moren sin, forteller fagsjef.

Saken er oppdatert med nye tall tirsdag morgen.

Tirsdag morgen braker det løs for 58 ungdomsskoleklasser som er påmeldt til norgesmesterskapet i privatøkonomi. Klassen som vinner, får sende to representanter til europamesterskapet i Brüssel i Belgia, som går av stabelen i mai. Her vil elever fra totalt 30 ulike land delta.

Konkurransen er initiert av Finans Norge, og fagsjef Hilde Elisabeth Johansen.

– Vi ser at det er nødvendig å ha opplæring i privatøkonomi for elever i grunnskolen. Tilbakemeldingene vi har fått fra lærerne bekrefter dette behovet. Responsen til konkurransen har vært god, og mange har forberedt seg godt, sier Johansen.

De påmeldte klassene har fått tilgang til øvingsoppgaver, og det er spørsmål fra disse som også vil dukke opp i finalerunden som starter tirsdag klokken 09:00, forklarer hun.

Ba om renter fra moren

Fagsjef Hilde Elisabeth Johansen i Finans Norge. Foto: Finans Norge

Elevene benytter Kahoot i konkurransen, som er en norskutviklet app. Løsningen gjør det mulig å lage en quiz elektronisk på nett, og elevene får en kode som gir tilgang til den aktuelle quizen. Mobilen fungerer som svarkontroll.

– Elevene sier de synes det er gøy å lære på en annen måte enn den tradisjonelle, og mange har øvd intensivt de siste ukene. En klasse meldte tilbake at én av elevene var ute på shopping med moren sin. Da hun skulle legge ut og betale for en vare, krevde hun at moren ga henne renter på dette «lånet». Så det er tydelig at dette er lærerikt, ler Johansen.

Ideen til å bruke Kahoot i et europamesterskap, fikk hun fikk hun under et møte med en prosjektgruppe i European Banking Federation (EBF), som arbeider for å sette søkelys på behovet for personlig økonomi.

–  Alle land jobber ulikt med dette, og vi ønsket å utvikle et felles opplegg i forbindelse med European Money Week denne uken. Vi tenkte at Kahoot kunne være et godt virkemiddel for en konkurranse i mange land, da de fleste skoler i Europa kjenner godt til denne appen. Entusiasmen har vært stor, sier hun.

Vil ha privatøkonomi som pensum

Silje Sandmæl i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal

Forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB jubler for initiativet fra Finans Norge.

– Det er flott at det blir satt fokus på dette. Konkurranser er et godt virkemiddel for å skape engasjement rundt et så viktig tema, sier hun.

Å lære om økonomi og fornuftig forbruk tidlig, kan gjøre det enklere å skape sunne rutiner senere. Økonomiske utfordringer handler om mer enn bare trang økonomi og betalingsanmerkninger, forklarer Sandmæl.

– Svakere mestringsfølelse og dårligere psykisk helse kan også bli konsekvensene for en som ikke har kontroll på privatøkonomien. Det å få et sunt forhold til forbruk og sparing tidlig, kan altså gjøre introduksjonen til voksenlivet enklere, mener hun.

I likhet med Finans Norge, ønsker DNB at privatøkonomi blir del av pensum i grunnskolen. I 2016 ble undervisningsverktøyet Lærepenger utviklet for elever på barneskolen. Dette verktøyet skal nå videreutvikles for elever på ungdomsskolen og på videregående.

– Det er for lite fokus på dette i pensum i dag. Med vår økonomikunnskap ønsker vi å bidra til at den unge generasjonen blir økonomisk bevisst før de tar steget ut av redet og må styre sin egen økonomi, forklarer Sandmæl.

Les også:  – Det er viktig å lære elever verdien av penger

Slik unngår du å havne på «Luksusfellen»

Økonomirapport avdekker store kjønnsforskjeller: – Menn må slippe til kona hjemme

Les også