Flere og flere gjør julegavehandelen unna på nett. Her er tipsene du trenger!

I år vil vi handle for 4,1 milliarder på nett, en økning på 10 prosent fra i fjor, viser tall fra Virke Analyse. I gjennomsnitt vil de som handler julegaver på nett bruke mellom 2 500 og 7 500 kroner. Menn planlegger å bruke noe mer penger enn kvinner på netthandel av julegaver, mens kvinnene er de som handler flest.

– Vi forventer noe lavere vekst i netthandelen i desember i år enn i fjor, da den svake kronekursen er med på å dempe netthandelen i utenlandske nettbutikker, sier Johanne Kjuus, fagsjef Virke Handel.

Det er imidlertid langt flere som handler på nett enn før, viser tall fra ny undersøkelse Ipsos MMI har gjennomført for DNB. I år svarte kun 27 prosent at de ikke kommer til å handle julegaver på nett. Beveger vi oss ti år tilbake svarte 74 prosent det samme.

– Nettet er et bra sted å starte gavejakten. Det finnes flere søkemotorer som sammenligner priser slik at du kan sjekke hvor du kan gjøre det beste kjøpet, i butikk eller på nett. Start med å lage en gaveliste over hvem du skal kjøpe til og hva du skal kjøpe, kanskje gavene bare er noen tastetrykk unna, sier forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl.

– I dag finner man omtrent alt man måtte ønske på nettet, og vi liker jo gjerne å tro at ting er slik det fremstilles. Men, netthandel har også åpnet for flere fallgruver, påpeker hun.

For å være sikker på at pakkene kommer frem til jul, anbefaler Posten å sende brev og pakker innen 16. desember. Bestiller du ekspress over natten, kan du sende innen 22. desember.

Her er Siljes tips:

Start tidlig

Leveringstiden varierer mellom nettsidene og ut ifra varen du bestiller. De fleste butikker tilbyr deg flere måter å få pakken levert på, men dette kan bety stor forskjell i pris og leveringstid. Dobbeltsjekk alltid hva du krysser av på og hva det kommer til å koste før du betaler.

Man må regne med at det kan oppstå forsinkelser når man handler på nett. Det er lurt å starte med julehandelen tidlig slik at gaven kommer frem i tide og du rekker å bytte ved eventuelle feil. En del nettbutikker orienterer også om den seneste datoen du kan bestille for å få pakken levert før julaften.

Husk tilleggskostnadene

Titter man etter gaver fra utenlandske nettbutikker kan det ofte se billigere ut sammenlignet med norske priser. Ikke bli blendet av den billige prisen, for på toppen av prisen som blir opplyst kan det komme både frakt, moms, toll, særavgift og et fortollingsgebyr. Koster varen mer enn 350 kroner med frakt og forsikring må du betale 25 prosent av beløpet i moms. Bestiller du klær kommer det også en tollavgift i tillegg.

På toll.no kan du regne ut moms- og tollkostnader på varer du har kjøpt eller vurderer å kjøpe.

Eksempel:

Vare: Genser

Prislapp: 1000 kroner

Frakt: 250 kroner

Toll (10,7 prosent) 133,75 kroner

Moms (25 prosent) 345,94 kroner

Total: 1729,69 kroner.

Etter kostnadene til frakt, moms og toll ender varen opp med å bli 729,69 kroner dyrere enn prislappen den hadde i nettbutikken, altså en prisstigning på 73 prosent. Husk derfor alltid å regne ut sluttsummen ved å legge til alle tilleggskostnadene, så slipper du å få deg en ubehagelig overraskelse.

Sammenlign priser

Det er enkelt å sammenligne priser på nett. Bruk søkemotorene aktivt slik at du kan finne frem til det beste kjøpet.

Bruk kredittkort

Kun 30 prosent bruker kredittkortet på nett. De fleste av oss velger fortsatt å trekke penger direkte fra konto ved å bruke debetkortet vårt.

Ved å bruke kredittkort får du en ekstra beskyttelse som gjør at du kan stille de samme kravene mot banken som du har ovenfor butikken, og dette er lovregulert. Banken som har utsendt kredittkortet kan dermed stå ansvarlig for å tilbakebetale hvis du mottar feil vare, hvis varen ikke blir levert eller du blir svindlet.

I utgangspunktet gjelder ikke disse rettighetene for Visa debetkort. Visa er den delen på bankkortet ditt som brukes når du bestiller noe på nett eller handler i utlandet. For noen år tilbake gikk VISA ut og sa at de også vil dekke tap som feil på vare, vare som ikke kommer frem og dersom selger ikke betaler tilbake kunden på reklamasjon eller lignende, så nå kan du også kreve erstatning hvis du har brukt Visa debetkort.

Den andre forskjellen er at pengene trekkes direkte ved bruk av debetkort på netthandel, mens på kredittkort trekkes ikke pengene direkte fra saldoen din, det bygger seg heller opp en lånesaldo. Hvis du skulle være uheldig og bli utsatt for svindel på nett vil derfor ikke transaksjonen påvirke lommeboken din direkte ved bruk av kredittkort. Brukskontoen din vil heller ikke være utsatt for videre svindel.

Unngå impulskjøp

Det kan være fristende å kjøpe når det kun er et tastetrykk unna, men det er viktig å sette opp en plan over hva du skal kjøpe og hvor mye du skal bruke. Betaler du med kredittkort, bør du holde av pengene på brukskonto eller sparekonto til regningen kommer.

Bruk BankID

Sjekk om du må ha BankID eller BankID Mobil for å autorisere deg på nettsiden. BankID fungerer som en personlig elektronisk legitimasjon for at du sikrere kan identifiseres på nett. Dette gjør handelen enda sikrere mot svindel.

Se etter kontaktinformasjon

En selger som ikke har noe å skjule har heller ikke noe problem med å gjøre det lett for kundene å kontakte firmaet. Let derfor alltid etter kontaktinformasjonen til selgeren før du gjennomfører eventuelle kjøp. Med et raskt søk på adresse og eventuelt person kan du finne ut om kontaktinformasjonen faktisk eksisterer.

Lær av andres erfaringer

Før du kjøper bør du finne ut hva andre har å si om nettsiden. Ved å søke litt rundt og finne anmeldelser fra andre kan du både finne ut av om siden er falsk og om kundene er fornøyde med transaksjon, produkt og leveringstid.

Les kjøpevilkårene

Les gjennom vilkårene som er satt av selgeren før du aksepterer de. Ofte er vilkårene pakket inn i en liste som kan virke uoverkommelig å lese gjennom, men selv om du kun er et museklikk unna å trykke godta, så må du vite hva du signerer på. Les gjerne ekstra nøye på delene som omhandler levering, avbestilling og retur. For eksempel alle butikker som henvender seg til nordmenn ved å bruke norsk tekst eller reklame i Norge må tilby 14 dagers angrerett, også kjent som åpent kjøp. Dette gir deg muligheten til å returnere varer som ikke falt i smak, og få pengene tilbake.

Dette gjør du hvis du blir svindlet

Det første du må gjøre er å kontakte selger for å prøve å løse situasjonen. Hvis dette ikke gir gjennomslag kontakter du banken din. Her er det viktig å ta vare på all dokumentasjon knyttet til kjøpet, slik at du kan gi det til banken.

Ikke vent med å ordne opp i situasjonen, du har nemlig en tidsfrist på 60 dager fra dagen du betalte for varen, eller fra dagen du forventet å få den, til banken må ha mottatt søknaden din om tilbakebetaling. Det er mulighet for å få pengene tilbake etter denne fristen, men da må banken kunne få dekket kravet i henhold til Visa Europas regelverk. Jeg råder alle til å ta vare på all dokumentasjon fra kjøpet og prøv å få ryddet opp i situasjonen så raskt som mulig.

 

Les også