VOND FØLELSE: – Det var et nederlag å få en sykemelding på grunn av noe sånt. Knekker du en fot er det synlig og forståelig for alle, men her klarte jeg ikke å mestre livet liksom, forteller Arve Sætran, som er konsulent i en bedrift i Trondheim. Foto: Anna Lian

Mange opplever å gå på en smell på grunn av langvarig stress på arbeidsplassen. – Folk tåler for mye, mener psykologen.

– Etter en lang periode med en voldsom arbeidsbelastning begynte jeg å føle meg syk. Jeg trodde jeg hadde influensa, men det gikk ikke over etter noen dager på sofaen, forteller Arve Sætran som er konsulent i en bedrift i Trondheim.

Det var et nederlag å få en sykemelding på grunn av noe sånt

«Her klarte jeg ikke å mestre livet liksom»

Han oppsøkte etter hvert lege, men fikk beskjed om at det ikke var noe fysisk galt. Først en god stund etterpå forsto Arve at det handlet om en mental utladning som følge av langvarig stress.

– Det var et nederlag å få en sykemelding på grunn av noe sånt. Knekker du en fot er det synlig og forståelig for alle, men her klarte jeg ikke å mestre livet liksom.

Skamfullt å ikke mestre jobben

For selv om det snakkes mer om mental helse enn tidligere, er det å ikke mestre jobben på grunn av stress fortsatt ganske tabubelagt. Spesielt om du er mann, mener Arve.

– Det å innrømme «svakhet» sitter veldig langt inne. Jeg likte dårlig følelsen av å ikke være produktiv for samfunnet. Jeg ville nesten gjemme meg slik at naboene ikke skulle se at jeg var hjemme midt på en vanlig arbeidsdag, sier han.

For 42-åringen som alltid har vært aktiv og trent mye var det ekstra vanskelig å akseptere at han ble så fysisk utmattet.

– Det gikk veldig sakte framover. Etter 3-4 uker i ro følte jeg meg fortsatt like dårlig. I starten var målet at jeg skulle være i aktivitet en halvtime hver dag. Så bygde jeg meg gradvis opp derfra og hvert fremskritt var en liten seier, forteller han.

Studenten Victoria føler på et konstant pengestress

SKAL IKKE TÅLE ALT: – Min erfaring er heller at folk tåler litt for mye og lar det gå for langt før de gjør noe med det, sier psykolog Janne Amundsen. Foto: Anna Lian

Positivt og negativt stress

– Min erfaring er at folk tåler altfor mye, sier psykolog Janne Amundsen, som holdt et foredrag da DNB holdt åpent hus for kunder og andre interesserte i trønderhovedstaden for ikke så lenge siden.

Hun driver egen praksis og møter ofte mennesker som har fått både psykiske og fysiske plager på grunn av jobbrelatert stress.

– Ifølge Folkehelseinstituttet opplever omtrent halvparten av oss en form for psykisk plage eller lidelse i løpet av livet, og det aller vanligste er angst og depresjon sier hun.

Amundsen er opptatt av å skille mellom positivt og negativt stress. Den første typen fører mye bra med seg og kan være helt nødvendig for å prestere. Men den negative typen som gjør at du ikke lenger mestrer arbeidssituasjonen din over lengre tid, den bør du være på vakt mot.

Stress kan bli skadelig

– Det er viktig å ikke sykeliggjøre alt, og en del stress må vi bare regne med. Men om du opplever at du kommer i en situasjon hvor du over lang tid ikke har kontroll og kravene er i overkant av hva du har kapasitet til, da kan det bli skadelig.

Hvordan vet du at det har gått så langt at du bør gjøre noe med situasjonen?

– Det kan jo være individuelt, men hvis du ikke klarer å roe deg ned, eller sliter med å konsentrere deg, kan det være tydelige tegn. Og mange får også fysiske plager som søvnmangel, muskelsmerter og lignende. I verste fall kan det ende i en utmattelse, så det er viktig å ta symptomene på alvor.

Er det noen faktorer du kan ta bort eller endre på som vil gjøre det bedre?

Er det noe vi selv kan gjøre for å lære oss å tåle stress bedre?

– Det er ikke alt vi skal tåle. Min erfaring er heller at folk tåler litt for mye og lar det gå for langt før de gjør noe med det. Men det er klart at du kan til en viss grad kan lære å tolerere at stresset er der. Det fins teknikker som pusteøvelser eller oppmerksomhetstrening, slike teknikker kan være nyttige å lære seg for å håndtere stress.

arve forteller om stress
TING TAR TID: En av de viktigste lærdommene for meg har vært hvor lang tid det kan ta å komme tilbake, forteller Arve, her i en samtale med psykolog Janne Amundsen. Foto: Anna Lian

Finn årsakene bak stresset

Mange vil sikkert nikke gjenkjennende til historier om travle jobbhverdager og stressrelaterte «vondter». Men hva kan du selv gjøre for å få det litt bedre?

– Det aller første er å lære seg å gjenkjenne stress og hva som utløser det. Er det noen faktorer du kan ta bort eller endre på som vil gjøre det bedre? I tillegg bør du forsøke å ha fokus på det du mestrer og registrere det som er positivt, ikke bare det negative.

Erfaringsmessig synes jeg folk venter for lenge

Er du i et godt arbeidsmiljø oppfordrer psykologen deg også til å gå til arbeidsgiveren din for å forsøke å få noen tilpasninger.

– Det lønner seg å si fra før det er for sent, erfaringsmessig synes jeg folk venter for lenge, sier hun.

Vær vennligere med deg selv

For Arve sin del er han nå tilbake i full jobb. Det går greit, selv om han først opplevde å gå på en ny smell da han gikk tilbake til full jobb litt for tidlig.

– Jeg fant ut at jeg ikke hadde gått grundig nok til verks og at jeg behøvde hjelp for å finne strategier for å unngå å havne i samme situasjon igjen. Gjennom fastlegen ble jeg henvist psykolog og slik ble jeg kjent med Janne. En av de viktigste lærdommene for meg har vært hvor lang tid det kan ta å komme tilbake, sier han, og får støtte av Amundsen:

– Det tar ofte mye lenger tid enn folk tror, spesielt om det har gått lang tid før du oppsøker hjelp. Jeg tror folk generelt må bli vennligere med seg selv og slutte å fokusere så mye på de områdene der du ikke strekker til. Finn ut hva som gir deg energi og gjør mer av dem, oppfordrer psykologen.

Les også