BRENNER FOR INTRAPRENØRSKAP: Direktør for New Tech Lab i DNB, Yngvar Ugland, brenner for intraprenørskap. Her har lanserer han nyutviklede DNB Tech Radar for alle interesserte i DNB. Foto: Rasmus Aage Figenschou

Samtidig som banken støtter gründerbedrifter, har banken fullt trøkk på medarbeiderdrevet innovasjon i egen virksomhet, såkalt intraprenørskap. Mellom 50 og 100 jobber nå med intraprenørskap i DNB.

BM-garasjen. Open banking. IT Business Intelligence Customer Insight. New Tech Lab. Digital floor. Dette er arenaer som banken har opprettet hvor tverrfaglige medarbeiderteam jevnt og trutt driver innovasjon. Noen av intraprenørene møter du lenger nede i artikkelen.

Yngvar Ugland er en viktig pådriver for intraprenørskap i DNB. Han leder New Tech Lab i det nye forretningsområdet, New Business. I dette området jobbes det med å vurdere nye produkter til nye kundegrupper. Dette kan være  produkter som det så langt ikke finnes et digitalt alternativ for. DNBs nyvinning IDmee, en ny tjeneste for digital passcanning, er et godt eksempel på et slikt produkt.

Bruker Vipps-modellen

Ugland forteller at intraprenørskap i DNB praktiseres etter Vipps-modellen.

-Det betyr at alle som er ansvarlige for et produkt, fageksperter og utviklere, sitter rundt samme bord sammen med spesialister på innovasjonsmetoder og jobber mot samme mål fra start til slutt. I et slikt samspill er «gi slipp-ledelse», som DNB nå praktiserer, en forutsetning.  Hvis gruppen må involvere ledelsen i alle nødvendige beslutninger vil det ødelegge initiativ og fremdrift, mener han.

-Innovasjonsarbeidet er ellers organisert i enheter i de ulike forretningsområdene. Det er ofte her ideene skapes før de blir til prosjekter, legger han til.

DNB er en av Norges mest attraktive arbeidsplasser for unge

Mens DNB har vært den foretrukne arbeidsgiveren for økonomistudenter de siste årene, har banken de siste par årene også vært blant de fem mest foretrukne arbeidsgiverne for IT-studenter, ifølge Universum. Dette gjenspeiles i at stadig flere av dem som ansettes via bankens programmer for nyansatte, har teknologibakgrunn.

DNB klarer faktisk å tiltrekke seg nesten like mange nyutdannede kvinner som menn med teknologibakgrunn. Dette til tross for at det fortsatt er klart færre kvinner enn menn blant nyutdannede teknologer. Av 30 graduates som ble rekruttert i fjor, har de fleste IT-bakgrunn. Hele 15 av de 30 er kvinner, hvorav 13 har naturvitenskapelig eller teknologisk utdannelse.

DNBs Graduate-program har søknadsfrist i september. Les mer om programmet her

Viktige faktorer for å lykkes med intraprenørskap

Mangfold, «gi slipp-ledelse» og godt samspill mellom medarbeidere med forretningskompetanse og digital kompetanse er i DNB ansett som viktig faktorer for å lykkes med intraprenørskap. Ugland mener også at følgende personlig egenskaper er nødendige hvis du skal lykkes som intraprenør:

• Nysgjerrig! På hva som er mulig eller hva som ville vært mulig dersom vi bare så litt annerledes på ting.

• Lidenskapelig og ydmyk! Du må brenne for ideen din, men være ydmyk nok til å innse at du kanskje tok feil og må endre.

• Tålmodig! Ting tar tid når du driver intraprenørskap. Du må teste jevnlig, ofte endre og av og til finne på noe helt annet.

Vil du finne ut mer om hva du trives med og hvilken type du er, bruk karriereveilederen Vip24 som DNB gir tilgang til her

Mange traineer eller graduates jobber med intraprenørskap i DNB

Her forteller noen av bankens yngre intraprenører hvorfor de valgte å begynne i DNB og hvordan det er å jobbe med innovasjon i en stor finansinstitusjon:

Nina Hovd (25) fra Trondheim

Utdannelse: Sivilingeniør innen industriell økonomi og teknologiledelse fra NTNU med teknologiretning data.

Hvorfor begynte du i DNB?
– Jeg fikk lyst til å jobbe her på grunn av DNBs tydelige fremtidsbilde om å bli mer som et teknologiselskap. Den reisen ville  jeg gjerne være med på. I tillegg hadde DNB vist evne til å satse på nye tjenester med Vipps, og personlig synes jeg utvikling av nye tjenester er ekstra spennende.

Hva jobber du med?
– Jeg jobber som Graduate/Forretningsutvikler i Divisjon innovasjon og salgsutvikling i Bedriftsmarked. Akkurat nå er jeg med på å skape en «innovation pipeline» for Bedriftsmarked. Det vil si at vi skal finne ut hvordan vi skal jobbe for å finne ideene vi skal satse på.

Hvordan er det å jobbe med innovasjon i DNB?
– Det er kjempegøy! Vi ser etter problemer vi kan løse for kunden og ikke hvilke produkter vi kan selge. Samtidig er det krevende å jobbe med innovasjon. Av og til synes du selv at løsning er kjempebra og ser et vanvittig potensiale, men får ikke solgt den inn til ledelsen. Da er det litt som å være en gründer som ikke klarer å pitche ideen sin til investorer. Jeg vil tro at vi får kjenne på noen av de samme følelsene og engasjementet – oppturer og nedturer – men innenfor veldig trygge rammer.

Magnus Settemsli Mogstad (27) fra Notodden


Utdannelse: Har mastergrad fra NTNU i Datateknologi og tar nå en bachelor i økonomi og ledelse.

Hvorfor begynte du i DNB?
– Jeg begynte i DNB fordi jeg visste at det var flere store teknologiske utfordringer som traff og fortsatt treffer finansbransjen i tiden fremover. Jeg tenkte at den transformasjonen som skjer i bransjen ville være en spennende og ikke minst utfordrende å være med på.

Hva jobber du med?
– Jeg er ansatt i IT Business intelligence Customer Insight. Jeg jobber som utvikler på en tjeneste som skal hjelpe kundene å forstå hva de bruker penger på og hjelpe dem å holde oversikt over månedlige forbruk slik at de vet hvor mye penger de har til overs når neste lønning kommer. Utviklingen gjøres på vår nye plattform i skyen via Amazon web services (AWS). Denne plattformen vil gi oss mange gode muligheter i tiden fremover.

Hvordan det er å jobbe med innovasjon i DNB?
– Å jobbe i DNB med innovasjon er utfordrende fordi banken har mange komplekse systemer som det er vanskelig å endre på fordi de er viktige for  den daglige driften og kan påvirke andre systemer. Men vi får det til.

Amalie Egeberg (29) fra Oslo

Utdannelse: Master i forretningsutvikling fra NTNUs Entreprenørskole.

Hvorfor begynte du i DNB?
– Jeg var med i en startup mens jeg tok master, og noe av det jeg jobbet med der var å kartlegge hvilken betalingsløsning vi skulle integrere i tjenesten vår. Dette trigget nysgjerrigheten min for hvilke muligheter som ligger innen dette domenet, ikke minst hvilken utvikling vi kom til å se innen fintech de neste årene. Dette hadde jeg ikke lyst til å gå glipp av! Samtidig følte jeg at jeg hadde mye igjen å lære og hadde ikke helt bestemt meg for hva jeg ville bli «når jeg ble stor». DNBs konserntraineeprogram (som nå er gjort om til et graduate-program) var derfor midt i blinken for meg.

Hva jobber du med?
-Jeg er ansatt i DNB Open Banking, som er en del av det nye forretningsområde New Business. Jeg er ansvarlig for community, kommunikasjon og customer success. Vi er enn så lenge et lite team og fungerer litt som en liten startup. Derfor er det mange roller å fylle nå i starten, og det er givende. Jeg digger å få lov til å være med på å bygge  DNB Open Banking og definere fremtiden for finansielle tjenester.

Hvordan det er å jobbe med innovasjon i DNB?
– Jeg vil beskrive det som utfordrende, men utrolig spennende. Og ikke minst lærerikt! Å jobbe med innovasjon i et stort selskap krever noe litt annet enn i en startup på både godt og vondt. Jeg setter stor pris på at jeg får jobbe med nye produkter og tjenester samtidig som jeg får lære av dem som har jobbet lenge i bank og finans. En slik kombinasjon får du ikke i en liten startup.

Marina Santos Haugen (25) fra Oslo


Utdannelse: Sivilingeniør fra NTNU, med industriell økonomi og teknologiledelse og teknologiretning data. Har også en master fra NTNUs Entreprenørskole.

Hvorfor begynte du i DNB?
– Det er det to årsaker til. Jeg hadde en utrolig kul leder da jeg var summer intern i Robotics i DNB. Han ga meg tillitt og ansvar, samt fortsatte å holde kontakten med meg etter at jeg var ferdig. I dag er han fortsatt min leder, og det er jeg veldig glad for. I tillegg synes jeg DNBs fremtidige konkurransebilde er spennede. Denne konkurransen vil jeg være med på å vinne!

Hva jobber du med?
– Jeg er forretningsutvikler i Digital Innovasjon i Bedriftsmarked. Helt siden jeg startet har jeg jobbet med å lage en ny inntektskilde for DNB. Da jeg startet var det ingenting, mens det i forrige uke ble etablert en ny seksjon for dette. Vi har nå pilotkunder på produktet. Vi har hele veien jobbet sammen med en oppstartsbedrift som har lært oss ny metodikk, og vi har derfor beveget oss veldig raskt.

Hvordan det er å jobbe med innovasjon i DNB?
–  Jeg har gründererfaring, men å jobbe som intraprenør er mye mer komplekst og spennende. Det er en endringsvilje i DNB som gjør det veldig motiverende å jobbe med innovasjon. Om du vil få til noe, så får du støtte til det så lenge det støtter opp under bankens nye startegi, 4 The Future.

Sigrid Klemsdal (25) fra Mandal

Utdannelse: Siviløkonom fra NHH med master i Marketing and Brand Management og Gründerskolen.

Hvorfor begynte du i DNB?
– Jeg begynte i DNB fordi banken stod ovenfor et stort skifte med digitalisering, nytt konkurransebilde og ny teknologi høyt på agendaen. Jeg ville ta del i denne transformasjonen, og jeg ville gjøre det «the startup way».

Hva jobber du med?
– Jeg jobber i Personmarked som forretningsutvikler. Fra jeg startet i DNB i august 2017 har jeg vært med på å utvikle tre nye tjenester.

Hvordan er det å jobbe med innovasjon i DNB?
– Vi har brukt ny teknologi og nye forretningsmodeller, hele tiden med fokus på hvordan vi kan lage mest mulig verdi for kunden. Og nettopp her har jeg sett hvordan en stor organisasjon kan jobbe som en startup.
Lean Startup-metodikken er grunnplanken i prosjektene våre, vi bygger MVP’er, eksperimenterer, måler og lærer. Og slik fortsetter vi helt til vi klarer å treffe kundens behov.

Les også