SLIK FÅR DU EN FIN FERIE: Gjør det du liker, senk forventningene og lær deg til å kjenne på takknemlighet, sier psykolog. Foto: NTB Scanpix

– Ferie er ikke alltid idyll. Og lever du i tillegg et stresset og hektisk liv, kan du ikke forvente at det er stille og rolig på innsiden med en gang det er ferie, sier psykolog Carina Poulsen. Følg her psykologens tre råd til en god ferie.

Det tar litt tid å lande

– Du må regne med at du bruker litt tid på å lande når du starter ferien, men det er helt normalt og ufarlig, sier Carina Poulsen. Psykologen har gitt ut boken «Hverdagspsyk – hvorfor har jeg det sånn? Hjelp til å stå i motgang» og er i august aktuell med boken «Tenk enkelt – Få mer av det som betyr mest».

Poulsen forteller at mange opplever at det ikke lenger er lov å bare være. Mange føler at de alltid skal gjøre noe som har nytteverdi og at de skal utvikle seg personlig. Hun mener at dette bidrar til utbrenthet, angst og depresjoner. Derfor er det viktig i ferien å gjøre det du liker og senke forventningene.

Her her Carina Poulsens gode råd:

1. Forventninger

Gjør opp med deg selv og omgivelsene hva som er det viktigste for deg ved ferien. Det gjør det lettere å ivareta både dine egne og hverandres behov. Vær raus med deg selv og med hverandre. Spør deg selv – hva er det viktigste for meg denne ferien? Vis raushet ovenfor hverandre med å spørre: «Hva trenger du fra meg»?

2. Tenk enkelt

Ferietid er en gylden anledning til å tenke enklere og være mer tilstede. Ting går ikke alltid som planlagt, ei heller i ferien. Ved å tenke enklere kan du holde fokus på det som betyr mest, og la det andre passere.

3. Takknemlighet

Evnen til å kjenne takknemlighet er koblet til opplevelse av velvære, og er en ferdighet som kan øves. Hver dag kan du finne én til tre ting som du er takknemlig for ved dagen. Det er også en fin øvelse å gjøre i et parforhold eller for familien. På den måten kan man minne hverandre om å fange øyeblikk og være tilstede.

Silje Sandmæl: Vi har alle et felles ansvar for at alle små får en fin sommer

Døgnrytme, kosthold og bevegelse

Poulsen er også opptatt av at selv om ferie kan handle om å bryte hverdagens mønstre, er struktur en viktig kilde til mental hygiene for mange. Døgnrytme, kosthold og bevegelse er næring til overskudd, velvære og humør både i hverdagen og på ferie.

Det er helt normalt å ha dårlige dager i ferien

– Husk at tanker og følelser ikke drar på ferie, det er helt normalt å ha dårlige dager selv om ”alt ligger til rette for at du burde nyte”. Senk forventningene til hva ferien skal gjøre for deg, og tillat deg å gi slipp på burde-skulle-må, avslutter Poulsen.

Carina Paulsens tre tips til en fin ferie: 

1 av 5 unge har ikke reiseforsikring

Dette bruker nordmenn reiseforsikringen på

Husk Europeisk helsetrygdkort og reiseforsikring i ferien

Les også