NY OG SPENNENDE FUNKSJONALITET KOMMER: DNBs nye mobilbank skal være en smartere, mer personlig og enklere bankopplevelse. Foto: DNB

I DNB jobbes det nå med utviklingen av en helt ny mobilbank-app. Nøkkelordet er «hverdagsbank», og i det ligger det at de tingene du gjør mest i mobilbanken skal nå bli enda enklere.

Du skal ha kontroll over økonomien din, du skal føle at den nye mobilbanken er trygg, at de nye funksjonene er lette å skjønne og at hele mobilbanken oppleves som enkel i bruk.

To ord går igjen ekstremt ofte

Olav Gulbrandsen fra personmarkedet er ansvarlig for utvikling av mobilbanken, og forteller at de har lyttet til mange tilbakemeldinger på hva kundene til DNB ønsker seg i den nye mobilbanken:

– «Enkel» og «oversiktlig». De to ordene går igjen ekstremt ofte. Et trykk maks, godkjenne faktura på enkelt vis, vise hva som er trukket umiddelbart, og vite hva du har på Visa-kortet og kredittkortet.

Det du skal gjøre daglig og ukentlig må være intuitivt. Ny funksjonalitet som enklere betaling, oversikt over kort og kontoer, innlogging med biometri og saldo utenfor app vil hjelpe kundene med raskt å få gjennomført det de ønsker.

JOBBET LENGE MED NY MOBILBANK: Forretningsutvikler Karl Oscar Nordström og seksjonsleder Olav Færevik Gulbrandsen. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Mer personlig

På forsiden i appen kan du selv velge hvilke kontoer du vil se og i hvilken rekkefølge du vil se dem i ved hjelp av en «drag and drop»-funksjon. Klikk på knappen «Vis / skjul konto» for å gjøre endringer.

Biometrisk innlogging

Hvis ikke biometrisk sier deg så mye, så er det enkelt forklart at du kan bruke ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykksleser for å logge deg enkelt inn i den nye mobilbanken, dersom telefonen din støtter dette.

Bildeserie: Ny mobilbank

  • Mobilbanken blir mer personlig
  • Betaling av regninger og overføringer blir lettere

Betal regninger med et trykk

Dersom kunden har eFakturaer som ikke er godkjent vil disse dukke opp på forsiden og under betalings-fanen. De kan godkjennes direkte fra ved å trykke på knappen under fakturaen, men kunden kan også klikke på eFakturaen for å få opp detaljene før fakturaen godkjennes. Her kan man endre dato for betaling hvis man for eksempel foretrekker å betale alle månedens regninger på samme dag.

– Det du skal gjøre i banken, vil være veldig synlig for deg på forsiden. Har du en eFaktura til forfall, vil den være synlig for deg med en gang du logger inn. Vil du betale på forfall, holder det med et trykk så har du betalt regningen, forklarer Oscar Nordström.

Skal utvikle mobilbanken hele tiden

Den nye mobilbanken vil respondere mye raskere enn den gamle. Det vil kundene etter hvert merke når de går inn for å betale og utføre de mest vanlige tjenestene. Ny og mer spennende funksjonalitet vil imidlertid komme på plass kort tid etter og deretter vil det fortløpende bli lansert ny funksjonalitet til kundene.

Appen vi snart slipper i markedet er en tidlig versjon, hvor vi først og fremst har fokusert på helt grunnleggende funksjonalitet, som vi vet kundene våre er opptatt av, sier sjef for personmarkedet i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten (bildet).

Lanseringen av den nye mobilbanken er derfor startskuddet for det som kommer. Vi skal bruke det vi vet til å tilby relevante råd og til å lage tjenester som forenkler deres hverdag. Med ny mobilbank skal kunden oppleve at de har full kontroll over egen økonomi fra lomma, avslutter hun.

Les også