LEI LEIEBIL-SITUASJON: Annette Munkejord i The Nordic Escape var stresset og leste ikke godt nok over leiebil-dokumentene. Det straffet seg. Foto: privat

Mange reisebloggere har vært i de fleste av verdens kriker og kroker. De har tonnevis med erfaring, men alt går ikke på skinner for dem heller. Det kan komme både av uoppmerksomhet, trøtthet eller ren og skjær uflaks.

Annette Munkejord fra Klepp står bak The Nordic Escape, var nylig i Spania på en ukes ferie.

– Vi ville ha en leiebil for å utforske området rundt Malaga. Ved å reise utenfor sesong er det lett å finne latterlige billige leiebiler hos selskaper en ikke nødvendigvis kjenner så godt til. Bilen ble bestille via Norwegians sider, og vi fikk den for under 300 kroner i én uke. Et røverkjøp. Fri kilometer og påfyll av tank var det også.

Annette bestilte ikke ekstra forsikring, da forsikringen som fulgte med var god nok og resten dekket reiseforsikringen hennes.

– Som vanlig var det kjempelang kø på flyplassen, og vi ventet opp mot en time på å få bilen. De billigere bilutleie-selskapene er ofte underselskaper av de større kjente, og blir underprioritert i lukene og på ventelisten.

Jeg sjekker ikke min egen kontrakt opp mot den jeg fikk

Etter å ha ventet såpass lang tid fikk de utdelt en ferdig kontrakt som skulle underskrives, gutten i skranken sier ingenting om ekstra forsikring eller andre tillegg.

– Jeg er så ivrig på å komme meg ut av flyplassen, at jeg dessverre ikke er nøye da jeg skriver under. Jeg sjekker ikke min egen kontrakt opp mot den jeg fikk. Dette resulterer i at bilen blir en tusenlapp dyrere grunnet min egen uoppmerksomhet.

Annettes lærepenge: Sjekk kontrakten nøye. Stemmer ikke beløpene, si ifra og få laget ny og korrekt kontrakt.

Les: Ti spørsmål til alle som leier bil må vite svaret på

Les også