Bildet av DNB-bygget

DNB Bjørvika (Foto: Stig B. Fiksdal)

Torsdag 22. mars er det igjen klart for nasjonal finale i DNB Digital Challenge i bankens lokaler i Bjørvika i Oslo. En vinner skal kåres blant fire kvalifiserte studentlag fra inn- og utland.

Premien til vinnerlaget er 50.000 kroner og internship i DNB.

DNB Digital Challenge gjennomføres i år for tredje gang og finalistene har som vanlig kvalifisert seg gjennom delfinaler i Oslo, Bergen, Trondheim og London, hvor til sammen 160 studenter deltok. Til forskjell fra tidligere konkurranser ligner årets Digital Challenge mer på et hackathon.

– DNBs hensikt med å arrangere disse konkurransene er å få inspirasjon, bli utfordret og få nye perspektiver på hvordan vi kan videreutvikle tjenestene våre og utvikle nye, opplyser jurymedlem og leder for digitalisering i DNB, Halvor Sannes Lande (bildet).

-Derfor ga vi denne gangen uttrykk for at vi ønsket deltakere som både har gode ideer og nok teknologikompetanse til å foreslå hvordan ideene kan utvikles og gjennomføres, og det så vi i delfinalene at vi har fått. Alle finalistene har gode og spennende ideer, sier han.

Finalistene

Dette er lagene og ideene som gikk videre fra delfinalene og som torsdag 22. mars klokken 16.00 skal møte hverandre i den nasjonale finalen:

Laget som gikk videre fra delfinalen i Oslo består av Alexander Nissen, Magnus Drangevåg, Enrico Oberholzer og Kristian Nilsen, alle fra Forsvarets ingeniørhøgskole. De har en idé som kan løse et reelt kundeproblem relatert til GDPR som kan styrke bankens rolle som en «vaktmester» av data. I den regionale finalen viste de en imponerende teknisk demo som inneholder egenutviklede APIer som de mente manglet hos DNB.

Laget som gikk videre fra delfinalen i Bergen består av Rune Myklevoll, Runar Olsen, Yngve Kristoffersen og Adrian Borgund, alle fra Universitet i Bergen.
Dette laget har identifiserte et problem som mange foreldre opplever og har som følge av det laget en MVP-løsning som vil skape høy kundeverdi og som vil være enkel å få implementert i DNB-appen, «Spare». De vil også bruke gamification og involvere andre aktører nå som betalingsdirektivet, PSD2, åpner for det.

Laget som gikk videre fra delfinalen i Trondheim består av Jarl Gunnar Flaten, Øystein Knutsen og Sebastian Schoder Moreno, alle fra NTNU.
De har en idé som baserer seg på bruk av en rekke teknologier som ansikts- og stemmeidentifikasjon og autentisering, lokasjon og proximity (teknologi som oppfatter bevegelser) – og løsningen deres kan ha stor verdi for bankens kunder. I delfinalen imponerte de med å demonstrere prototypen live.

Laget som gikk videre fra delfinalen i London består av Gregor Bajsic, Nicholas Griscti Soler, Jones Mabea Agwata, Andrew William Man Jeun Ginns, alle fra University of Bristol. De har en idé som innbærer kreativ bruk av DNB-APIene, maskinlæring og kunstig intelligens (AI) til å tilby en unik tjeneste for folk som reiser mye.

Juryen

Juryen som skal kåre årets vinner av DNB Digital Challenge består i tillegg til Halvor Sannes Lande av konserndirektør for IT i DNB, Alf B. Otterstad, konserndirektør for Personmarked i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, som er Country Manager Norway for TATA Consultancy Services (TCS), Rajan Maheshwari og leder for digital innovasjon i Bedriftsmarked i DNB, Lars Troye Eide.

Les hvem som vant DNB Digital Challenge i 2017 her

Les også