SVINDEL: Dette er typisk eksempel på en arrangerte bilulykke, forteller Klaus Martin Arnesen, fagansvarlig for utredning hos Fremtind, forsikringsselskapet til DNB og Sparebank 1. Foto: Fremtind

 

 

Klaus Martin Arnesen i Fremtind.

– Økningen i forsikringssvindel kan ha flere forklaringer, sier Klaus Martin Arnesen, som har tidligere bakgrunn fra politiet og er nå fagansvarlig for utredning hos Fremtind, forsikringsselskapet til Sparebank 1 og DNB.

Finans Norge melder at svindel for 100 millioner er avslørt etter de tre første månedene av året, mot 70 millioner i fjor.

– En forklaring er mer en målrettet innsats fra forsikringsselskapene mot forsikringssvindel, samt bruk av fraud detection-systemer som varsler på mistenkelig saker. Andre årsaker kan være at noen kunder bevisst velger melde om en skade som aldri har skjedd eller å overdrive en skade for å utnytte det tillitsbaserte forholdet som skal være mellom selskap og kunde til å svindle, for å oppnå en vinning.

Vi hatt flere tilfeller av at en ulykke har vært en kosmetisk operasjon

Arnesen sier at noe de ser mer av, er at en høy personlig gjeld kan i enkelte tilfeller føre til at personen velger begå forsikringssvindel, for å kunne nedbetale gjelden.

– Vi treffer i flere sammenhenger på gjengangere, og da snakker vi om helt klart bevisste valg.

Har du ikke råd til bilforsikring, har du ikke råd til bil

Dette er verstingene

Aldersgruppen 30–55 år er sterkt representert for alle typer produkter. Det betyr ikke at andre aldersgrupper utelukkes. For eksempel så har ikke yngre i aldersgruppen 18–25 år så mange verdier, men har mye reiseskader. Menn er fremdeles på topp, men kvinner er på vei til å jevne ut forskjellen. Menn gjør seg til kriminelle med biler, mens kvinner er verstinger når det gjelder uføreforsikring.

Vedkommende hadde ingen dokumentasjon og påsto at det skyldtes kontante kjøp

Framtinds fagansvarlige sier den mest typiske forsikringssvindelen anno 2019, er svindel innenfor bil, innbo og reise.

– For bil er det for eksempel arrangerte ulykker og / eller kollisjoner. I innbo er den klassiske at kunden overdriver kravet og på reise så er det tyveri av bagasje. I tillegg på reise, så har vi hatt flere tilfeller av at en ulykke har vært en kosmetisk operasjon.

FALSK ULYKKE: Her ble føreren avslørt siden han påsto han satt i førersetet når ulykken skjedde. Det stemte ikke med posisjonen til bilbeltet og alt glasset i førersetet. Foto: Fremtind

Lastet ned bilde fra nett

Arnesen sier at folk i alle samfunnslag gjør seg til kjeltringer for alt fra småpenger til millionbeløp.

– Småbeløp omfatter TV, PC og mobiltelefon. En sak omhandlet en TV, hvor et to år gammelt barn ved et uhell skal ha veltet TV-en slik at skjermen ble knust. Kunde sendte inn et bilde som viste TV-en med knust skjerm, men bildet var lastet ned fra nett og kunden har aldri hatt et slikt TV. Søk på for eksempel «broken tv» så finner du flere eksempler.

De fleste nekter så lenge de kan

Og noen som er i millionklassen?

– En kunde meldte om omfattende tap av eiendeler etter en brann. Alle gjenstandene var av høy kvalitet, merkeklær og kostbar elektronikk. Vedkommende hadde ingen dokumentasjon og påsto at det skyldtes kontante kjøp. En grundig gjennomgang og tilleggsundersøkelser viste at det ikke stemte, og at han ikke hadde hatt økonomisk evne til slike innkjøp.

Du forteller om unge menn som kolliderer med hverandre på øde plasser uten vitner for å prøve å heve forsikring? Dette høres jo nesten ut som en dårlig episode fra «Fargo»-TV-serien. Hva sier de når de blir avslørt?

– De fleste nekter så lenge de kan og selv når de blir avslørt så nektet de for handlingen, men forsøker å tilpasse forklaringen. Veldig ofte så skyldes handlingen at det er en feil med bilen som er kostbar å reparere eller at bilen er vanskelig å selge.

Mindre nærhet, mer svindel

Arnesen sier at noe av grunnen til økningen av svindel, er at det har blitt større avstand mellom kunde og selskap.

– Med tanke på at avstanden mellom kunde og selskap har blitt større på grunn av automatiserte tjenester så øker risikoen for svindel. Nærhet og relasjon mellom kunde og selskap er begrensende på svindelrisiko.

Hva risikerer de som blir tatt?

Strafferammen er 6 års fengsel, som kan økes med inntil det halve ved gjentakelser. Det vil si at du faktisk kan risikere 9 års fengsel, advarer Klaus Martin Arnesen.

Les også