TILBAKE I JOBBEN HUN ER SÅ GLAD I: Marit Lemikas bankhjerte slår opp døren igjen i Hammerfest og hun er klar til å hjelpe: – Mange kunder er spørrende. De vil snakke med en rådgiver før de legger inn bud på hus. Ikke alt kan løses med en app, forteller hun. Foto: Alf Ove Hansen

Digitalt er fremtiden, men kundene vil også ha personlige møter ved store hendelser i livet. Kontoret i Hammerfest er derfor gjenåpnet.

– Vær så god, neste kunde!

En smilende eldre mann er på vei ut døra til Marit Lemika. Han er en av mange fornøyde kunder som er glad for å snakke med DNBs finansrådgiver. Hun var en av rundt 600 på 59 kontorer over hele landet som sluttet i 2016. Nå har hun fått jobben tilbake.

– Det er utrolig artig. Verden har falt på plass igjen!

Jeg skulle gjerne vært de siste to årene foruten

VEKST: Hammerfest får stadig nye boliger, og mange kjøper sin første bolig i hjembyen. – Det er artig å få følge unge kunder og gi dem råd, til å se at drømmene deres realiseres, sier Marit Lemika. Foto: Alf Ove Hansen

Følger kunde fra barn til bolig

55-åringen tenkte seg ikke lenge om da tilbudet kom, og hun forlot jobben i økonomiavdelingen på Hammerfest sykehus tidligere i år.

Jeg har aldri opplevd noen som har inspirert meg og gitt meg så mye selvtillit som henne

– Det er godt det er mulig å angre selv blant de store! Men jeg skulle gjerne vært de siste to årene foruten. Da tenker jeg spesielt på det flotte teamet som blant annet Mette Norbye Olsen hadde bygd opp i Hammerfest. Hun er et fantastisk menneske. Jeg har aldri opplevd noen som har inspirert meg og gitt meg så mye selvtillit som henne.

Det ble kjent i lokalpressen i sommer at kontoret skulle gjenåpne. Frem til Marit Lemika var på plass i Strandgata i september, kom det daglig inn meldinger både på e-post og mobil: «Når begynner du?», «Godt å ha deg tilbake».

Jeg har fulgt kundene fra de har vært små med sparegriser, til de skal ha sitt første lån til bil, snøskuter eller hus

– Bankhjertet mitt boblet. Jeg har jo jobbet med folk og bank hele livet. Jeg har fulgt kundene fra de har vært små med sparegriser, til de skal ha sitt første lån til bil, snøskuter eller hus. Å se at de har fulgt rådene mine og kan realisere drømmene sine, er artig. «Hva synes du jeg skal gjøre?», spør flere. Det er ikke alle som like lett ringer 915 04800 og prater på telefon med ukjente om store livsavgjørelser.

KUNDEKONTAKT: Marit Lemika mener at du får en annen relasjon til en person på stedet, enn en du snakker med på telefon. Det synes også flere kunder, mange av dem har allerede besøkt henne på DNB-kontoret. Foto: Alf Ove Hansen

Hammerfest er en by folk blir i

I 1979 flyttet Marit Lemika fra Senja til Hammerfest bare 16 år gammel, for å gå et lite år på Postskolen.

– Fikk du jobb i staten, var det jo sikkert som banken. Nå viste det jo seg at ingen av de to var så sikre likevel, ler Marit.

Hun skulle uansett ikke være lenge på stedet med mye stein, lite skog og med nordavind fra alle kanter. Men så traff hun sin kommende ektemann i Posten-jobben. Tre barn og et barnebarn senere er hun her fremdeles.

Når grunnmuren tiner frem, da våkner finnmarkingen og ønsker boligbytte

– Hammerfest har rundt 10.000 innbyggere, og er en by som folk ikke lenger flytter fra. Mye endret seg med Melkøya. Det er stadig nye byggeprosjekter og nye boligfelt. Før brukte vi i banken å si at når grunnmuren tiner frem, da våkner finnmarkingen og ønsker boligbytte. Nå er det aktivitet hele året. Det er bra at DNB er på plass igjen i en by med så mye positivt.

ERFAREN: Marit Lemika har jobbet 37 år i bank. Nå er hun tilbake i Strandgata, med ny uniform og nye fremtidsutsikter. Foto: Alf Ove Hansen

Lang vei til banken

I 2016 la DNB ned mange kontorer. Flere og flere løste banktjenestene via nettbank eller mobil. Det ble laget løsninger som gjorde at en kunne søke om lån og finansieringsbevis via nett. Færre besøkte filialene, så det digitale var fremtiden. Det ble satset på større fagmiljøer, fremfor små enheter.

Det er 144 kilometer dit, med en tidvis stengt fjellovergang vinterstid

Det er flere grunner til at DNB nå angrer og gjenåpner i Hammerfest. Den første handler om avstander.

– En lærer jo. Verden utvikler seg, men den har ikke utviklet seg like mye som vi trodde. Når det er langt til nærmeste bankkontor, så har det faktisk en betydning. Det betyr at vi ser at det for Hammerfest sin del blir for langt til Alta. Det er 144 kilometer dit, med en tidvis stengt fjellovergang vinterstid, sier divisjonsdirektør Petter Orning, som er ansvarlig for DNBs kontornettverk i Norge.

Ønsker noen å snakke med

Å møte en person ansikt til ansikt betyr også mye, og med en som kan mye om de lokale forholdene. Den rette ansatte måtte også på plass.

– Vi ser at kundene ved viktige hendelser som å kjøpe hus, ta sitt første lån eller ved en skilsmisse, ønsker å snakke med noen i lokalmarkedet. Da en så flink medarbeider som Marit ønsket å komme tilbake til oss, var det en fantastisk mulighet for oss. Det krever en stor grad av selvstendighet å være alene på kontoret. Med gode IT-løsninger er det mulig å jobbe fleksibelt på avstand fra hovedkontoret i Finnmark, som ligger i Alta, sier Petter Orning.

VURDERING: – Hvordan kontornettet fremover skal være, er noe vi hele tiden vurderer. Vi har lært, og ser at ikke alt er som vi trodde på skrivebordet, sier divisjonsdirektør Petter Orning, som er ansvarlig for DNBs kontornettverk i Norge. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Ingen flere i Finnmark

Det er foreløpig ikke konkrete planer om å gjenåpne kontorene i Kirkenes og Vadsø, eller andre steder i Norge. Selv om det på en god dag er seks timer i bil fra Kirkenes til Alta.

– Før måtte en ha pass for å åpne en konto og møte opp personlig. Nå holder det med BankID, som 95 prosent av befolkningen har. Jeg opplever også i all hovedsak at folk i Finnmark får god hjelp på telefon fra kontoret i Alta.

Vi har lært, og ser at ikke alt er som vi trodde på skrivebordet

I Oslo er en ikke helt bastant på hva fremtiden skal bringe. Erfaringen har vist at ikke alt går som en tror. I Hammerfest ser DNB at mottakelsen har vært bra.

Vi har lært

Nå ser DNB hvordan det går i Hammerfest, hvordan banken kan synes i markedet og hvordan markedet utvikler seg.

– Hvordan kontornettet fremover skal være, er noe vi hele tiden vurderer. Vi har lært, og ser at ikke alt er som vi trodde på skrivebordet. Vi har ingen umiddelbare planer om å gjenåpne flere kontorer, men dette er også personavhengig. Kundene må ha gode rådgivere å snakke med, slik de nå har fått i Hammerfest, sier Petter Orning.

Marit Lemika har i alle fall tenkt å bidra med sitt for at DNB skal vokse i Hammerfest.

– Mitt mål er at aktiviteten blir så stor at flere må ansettes!

Les også