TROEN PÅ ELEKTRISITET: Leif Stavøstrand i Evoy ser lyst på fremtiden. Foto:

– Markedet er i ti-milliarder dollar-klassen.

For femten år siden fikk florøværingene Leif og Gunnar Stavøstrand en idé som var forut sin tid. Nå har de skapt verdens første tekniske system som kan gjøre alle hurtige båter elektriske – både gamle og nye båter. Markedet er på rundt ti milliarder dollar årlig. Vinn–vinn for både miljøet og for økonomien, sier Stavøstrand.

– Over 1,5 millioner tonn skadelig CO2 slippes ut av båter hvert år, og forurensning fra båter i Norge er et enda større problem enn forurensning fra flytrafikken, forteller Stavøstrand.

Teknologien er basert på en elektrisk motor og en batteripakke som settes inn i eksisterende båter – både gamle og nye

Nå har den tidligere sjøkapteinen og oljebase-direktøren, sammen med faren sin, utviklet en teknologi som sparer miljøet for skadelige utslipp fra dieseldrevne fritidsbåter. Det var omtanke for miljøet som fostret ideen, men Stavøstrand er tydelig på at økonomi også spiller inn, både for selskapet og for båteiere som «går elektrisk».

– Jeg tror nok at vi er flere som er bekymret over de store endringene vi opplever. Det er ikke lenger snakk om «når» endringene skjer; vi lever med klimaforandringene på kroppen. Idealisme er grunnmuren for idéen vår, men det er ingen tvil om at vi må tjene penger for å skape et kommersielt levedyktig produkt, sier han.

Far og sønn. Foto: Arne Hjorth Johansen / Firdaposten.no

Og nettopp det er det store muligheter for at de kommer til å klare.

Giga-marked – som starter i Norge

Potensialet for teknologien er nemlig formidabelt, og går langt ut over Norges grenser. Med én million fritidsbåter og over 200.000 elbiler har Norge den høyeste tettheten i verden på både fritidsbåter og elbiler, og er dermed et naturlig utgangspunkt når Evoy skal ut i markedet. Markedet for segmentet Evoy opererer i omsetter for 10 milliarder dollar i året. Vanvittig potensiale, konstaterer Stavøstrand.

I første omgang er systemet laget for båter med en kapasitet på mellom 100–600 hestekrefter

– Det er klart vi er optimistiske. Vi har utviklet en teknologi og et system som ikke eksisterer i dag. På sikt kan potensielt hele båtsegmenter elektrifiseres, og det vil ha en vanvittig, positiv innvirkning på miljøet globalt, forteller han.

Elektriske systemer som kan brukes i alle båter

Teknologien er basert på en elektrisk motor og en batteripakke som settes inn i eksisterende båter – både gamle og nye. Selskapet produserer altså ikke båtene selv. Systemet er komplett med både motor, batteri og lader. I første omgang er systemet laget for båter med en kapasitet på mellom 100-600 hestekrefter. De første markedene de sikter mot er oppdrettsnæring, profesjonelle og så fritidsbåter.

– Nå jobber vi hardt med å sette sammen og laboratorie-teste teknologien. Vi regner med å være klar med de første systemene på markedet høsten 2019, forteller Stavøstrand.

VIL BLI VERDENS RASKESTE ELBÅT: Evoys teknologi skal testes ut på  det som skal bli verdens raskeste elbåt med 60 knop. 3D-bilde: AKVA Group / Kjell-Owe Jægtvik

– Dieselknasting og verdensarvfjord hører ikke helt sammen

Turistnæringen blir trolig neste marked ut, etter oppdrettsnæringen. Både for bransjen som helhet, og også for turistene, er stillegående båter i turist-Norge et trekkplaster. I tillegg gjør det bransjen grønnere.

– Bransjen har mye å vinne på å elektrifisere flåten. Både fra et grønt perspektiv og fra turistenes ståsted, er det langt mer miljøvennlig og behagelig å besøke eksempelvis verdensarvfjorder i en stillegående, elektrisk båt enn en durer med dieselknasting i bakgrunnen, sier han.

Hva får bedriftene igjen for å investere i en elektrifisering av båtene, annet enn «grønn cred»?

– Lønnsomheten på investeringen er svært bærekraftig, i tillegg til at bedriftene bidrar til å kutte farlige klimautslipp og får en stillegående båt. Med en engangsinvestering på å elektrifisere båten, er typisk nedbetalingstid for oppdrett to år. Allerede fra start kutter du drivstoff- og vedlikeholdskostnader med 80 prosent. Det er ganske vilt, sier Stavøstrand.

Kom opp med idéen før teknologien eksisterte

Det var en kveld hjemme på Florø for over 15 år siden at idéen ble født. Dette i god tid før elbiler var en snakkis. Stavøstrand og faren satt hjemme og tegnet båter for moro skyld. Svært fornøyd med resultatet utbrøt Stavøstrand; denne må jo være elektrisk! Når de satt i gang jakten etter hyllevarer for elektrisk drivlinje, forstod de at det ikke eksisterte slike deler på markedet.

– Vi forstod umiddelbart at det var et marked for elektriske motorer og batteripakker til båter, men tiden var vel ikke helt moden for å sette i gang for fullt. Timing-messig har vi truffet riktig nå, for å si det slik, sier han.

FØDT I FLORØ: Ideen kom til Leif Stavøstrand for 15 år siden.

Rekrutterer fra storby til distriktet

Selskapet, som så dagens lys for mindre enn ett år siden, er allerede i gang med ansettelser. De går nå fra tre til seks ansatte. Stavøstrand forteller om et svært høyt nivå på søkerne. Hjerneflukt fra distriktene til større byer, som vanligvis er et problem for norske bedrifter, er ikke en problemstilling hos Evoy. Her opplever de det motsatte.

– Vi intervjuet en i dag som ikke så noen problemer med å flytte fra Bergen til Florø i Sogn og Fjordane for å jobbe hos oss i Evoy. Det er jevnt over et svært høyt nivå, både på kompetanse og erfaring. Det er utrolig gøy, sier Stavøstrand.

Forlot direktørjobb for å satse på idéen sin

Stavøstrand har ridd flere hester i løpet av sin tid i hav- og oljebransjen. Han har erfaring som sjøkaptein, mariningeniør og sist som administrerende direktør for Norges største oljebase. Det var denne jobben han forlot for å satse på Evoy.

– Det var en stor avgjørelse å ta. Gründerlivet er absolutt ikke for alle, og det går på bekostning av både familietid, kjærestetid, venner og fritid. Familien tok avgjørelsen sammen, og har ikke angret. Jeg tror derimot at jeg ville angret dersom jeg ikke hadde satset, sier han.

SER POTENSIAL: Maren Hjort Bauer, CEO i Katapult Ocean. Foto Katapult Ocean. Foto: Katapult Ocean

Tatt opp i Katapult Ocean

Evoy er en del av Katapult Ocean, et verdensomspennende program som bistår start-ups innen havnæringen med investeringer, kompetanse og nettverk for å akselerere veksten. Av over 500 start-ups globalt var Evoy en av 11 som ble valgt ut i programmet. I tillegg er Evoy nominert til Seafood Innovation Price 2019, som kåres under den internasjonale sjømatkonferansen i Bergen denne uken. De er også nominert til den prestisjetunge teknologiprisen Spirprisen 2019. CEO i Katapult Ocean, Maren Hjorth Bauer, er svært optimistisk til selskapet.

Strategisk rådgiver Maria H. Bøthun.

– Vi valgte å investere i Evoy fordi de har et utrolig potensiale, både når det gjelder bærekraft og kommersielle muligheter. De er «first mover» i bransjen, med et helt unikt produkt, og de vekker allerede masse interesse både fra markedet og fra kunder som vil bytte ut dieselmotorer. Dessuten er det fantastisk å jobbe med folk som virkelig kan bransjen, forteller hun.

Akkurat slike selskaper vi ønsker å løfte frem

Selskapet forventer vekst fremover og er i dialog med DNBs Maria H. Bøthun om vekstlån. Maria jobber som strategisk rådgiver og er ansvarlig for gründer- og vekstsatsningen til DNB på Vestlandet. Også hun har store forventninger til selskapet.

– Dette er akkurat denne type selskap vi ønsker å løfte frem. Det er flere grunner til det; det er et grønt selskap som utvikler ny teknologi, og de er dessuten skalerbar. Jeg gleder meg til å følge dette selskapet videre, sier Bøthun.

Les også