DENNE GANGEN ER DET LOV: Mange pappkrus havner i papirsøpla selv om de egentlig skal kastes i restavfallet. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

– Jeg prøver å gjøre en forskjell, og bruker den muligheten jeg har! Muligheten DNBs Kristin Skarbø snakker om er en bærekraftig kaffekopp.

Bærekraft var et velbrukt begrep på energimessen på ONS i Stavanger, hvor Kristin Skarbø stod på stand i år. Kristin er prosjektleder i Marketing & Merkevare.  

– Tanken min er å gjøre dette så bærekraftig som mulig. Derfor har vi fjernet all plast fra standen vår i år, alt fra sugerør til materialvalg i møbler.

Pappkruset du kjøper på kaffebaren på hjørnet skal kastes i restavfallet

Å investere bærekraftig er fremtiden

Bærekraftig kaffekopp

Gratis kaffe var et populært innslag på DNB-standen. Nytt av året er at den serveres i resirkulerbare kaffekopper. Vanlige pappkrus har et tynt plastlag på innsiden. Denne plasten kan ikke fjernes på en effektiv måte i gjenvinningssystemene, så koppen du kjøper på kaffebaren på hjørnet skal kastes i restavfallet.

På en av sine reiser kom Kristin over en ny type kaffekopp, som er 100 % resirkulerbar. Den kalles reCUP, og har en spesiell hinne som gjør den tett.

– Jeg tenkte med en gang at her må vi få til noe! Vi serverer jo kaffe, og vi skal være bærekraftige og innovative, så jeg utfordret en av våre leverandører. Hun fant frem til produsenten i USA, og sørget for at vi kan servere kaffe på ONS uten å skape mer plastforsøpling.

Dette er første gangen disse koppene brukes i Norge. Kristin har sørget for at det skjer med minst mulig klimaavtrykk. Også produksjonsprosessen er bærekraftig, og koppene er fraktet med skip fra USA.

Årets viktigste kamp handler om bærekraft

Nytt konsept som gir ringvirkninger

Bærekraft er viktig for Ocean, og årets DNB-stand hadde et nytt visuelt inntrykk som gjenspeiler dette. Kristin tror den nye kaffekoppen kan bidra til å sette temaet på dagsorden.

– Det er en fin måte å kommunisere hvor viktig bærekraft er for oss, og fungerer som en slags icebreaker.

Samfunnsansvar er en viktig del av bankens strategi, og Kristin vil gjerne bruke event-kanalen for å levere på strategien.

– Jeg er opptatt av hvordan jeg kan ta ansvar i den rollen jeg har. Jeg prøver å gjøre en forskjell, og bruker den muligheten jeg har! Kanskje kan det få andre til å tenke, og skape noen ringvirkninger.

Det har hun definitivt klart: Ved å stille krav til leverandøren, har hun gitt dem ekstra konkurransekraft.

– reCUP synes det er fantastisk det vi har gjort her. Hun sa «DNB er en stor kunde, og det kan jeg bruke i markedsføringen!». Vi er blitt en signalkunde, og da gjør vi en forskjell. Her er vi virkelig i forkant, og skaper mange ringvirkninger!

Les også