BANKID ER PERSONLIG: -Ingen med rent mel i posen vil be deg om å oppgi BankID-en din, sier leder for Financial Cyber Crime Center i DNB, Terje Aleksander Fjeldvær.

Varsko her! DNB ser nå stadig flere tilfeller av at kriminelle prøver å få tak i folks ID (identifikasjon) ved å «veilede dem» til investeringer over telefon. Hensikten er å stjele pengene deres. 60-åringer og eldre er spesielt utsatt.

Leder for Financial Cyber Crime Center i DNB, Terje Aleksander Fjeldvær, sier at dette er en ny fremgangsmåte som de kriminelle bruker i investeringsbedragerier. De prøver fortsatt å få deg til å investere penger i et produkt du har lite kunnskap om.

Du har skrevet under på at du ikke skal gi den fra deg

– Det er nok blitt litt vanskeligere for de kriminelle å lure folk til å investere nå kun ved elektronisk kontakt siden flere er blitt obs på denne fremgangsmåten. Derfor har de kriminelle tatt i bruk også andre metoder. Målet er fortsatt å få tak i folks penger, enten ved å lure dem til å investere i noe som ikke finnes eller sende penger for å hjelpe dem ut av en knipe, opplyser han.

Gi ikke fra deg BankID eller bilde av pass!

Fjeldvær sier at ingen må la seg lure til å gi fra seg BankID-en sin.

– Du skal aldri gi fra deg BankID-en din, ikke til noen, ikke bilde av passet heller. Men på utspekulert vis får de folk til både å sende bilde av pass og oppgi BankID, forteller han.

Ingen med rent mel i posen vil finne på å be deg om å oppgi den

– BankID-en din er personlig. Du har skrevet under på at du ikke skal gi den fra deg. Derfor vil ingen med rent mel i posen finne på å be deg om å oppgi den, poengterer Fjeldvær.

De kriminelle går ofte frem slik:

Du blir oppringt av en hyggelig person som manipulerer deg til å ta bilde av passet ditt og sende det over. Dette brukes til å opprette kundeforhold hos en lovlig kryptovalutabørs. Deretter prøver vedkommende å overtale deg å oppgi BankID, det vil si engangskode og ditt personlige passord.

– Hvis du gir fra deg bilde av pass og BankID kan vedkommende klare å opprette en digital lommebok i ditt navn og overføre penger fra kontoen din til denne digitale lommeboken uten at du har kjennskap til det. Det er det de ofte gjør, erfarer han.

– Pengene bruker de ofte til å kjøpe Bitcoins eller annen kryptovaluta, og så stjeler de  verdien av kryptovalutaen. Kundene får kun et tap, og ser aldri noe til investeringen eller pengene som ble overført fra deres konto. Men de blir gjerne kontaktet av noen «profesjonelle» som skal hjelpe dem å få pengene tilbake. Dermed blir kundene utsatt for svindel en gang til.

De kriminelle utgir seg ofte for å være fra profesjonelle selskaper og har alltid en «god» forklaring på hvorfor de ringer. Vær obs hvis du får presentert disse eller lignende historier:

  • De ringer fra amerikansk/britisk finanstilsyn (FCA), som har arrestert svindlerne, pengene de overfører skal gå til saksomkostning
  • De hevder å ringe fra et advokatkontor, som har saksøkt investeringsselskapet på vegne av en rekke personer som har tapt pengene sine
  • De hevder å ringe fra CySEC og utgir seg for å være en Fraud Prevention Officer som skal hjelpe til med å få tilbake pengene
  • De hevder å være fra et selskap som er engasjert av DNB eller en annen bank for å hjelpe kundene å få tilbake de tapte pengene
  • De utgir seg for å være rådgiver som ringer tilbake etter at kunden har klikket på en falsk annonse på nett relatert til kryptovaluta

Les også