SJEKK DEKK: Det er viktig å sjekke dekkene før dere skal ut på langtur. Foto: Fremtind

For høy fart på vinterføre er årsaken til mange møteulykker og sammenstøt på norske veier. Skadeforebygger mener norske bilister bør ha lavere terskel for å la bilen stå.

Vinteren er høysesong for kollisjoner. I fjor var det februar som skilte seg ut.

Therese Nielsen

– Vinteren i fjor tok jo skikkelig sats først i månedsskiftet mellom januar og  februar. Det gav dessverre mange skader, sier Therese Nielsen skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til DNB og SpareBank 1.

I hele 2018 ble det registret ca. 11.000 kollisjoner og sammenstøt blant forsikringskundene til DNB, med en total erstatningssum på over 250 millioner kroner. Flest kollisjoner ble det registrert i februar, med over 1100 kollisjoner.
Forrige måned, januar i år, ble det registrert nesten like mange bilulykker som i februar i fjor hvor det kom store mengder snø.

– Vi har selvsagt forståelse for at mange er avhengig av bilen sin, men det er noe som tyder på at flere bør la bilen stå enkelte dager, og planlegge med alternativ transport, sier Nielsen.

Les: Nå kan du trygt bruke forsikringen uten å bekymre deg for bonustap

For høy fart

– Høy fart og føreforhold er nok hovedårsaken til de fleste ulykkene. Nå er det vinterferie flere steder i landet. Det betyr mye biltrafikk på forskjellig føre og vår oppfordring til sjåførene er å planlegge godt, ta seg god tid og tilpasse farten etter forholdene.

– Også må de sjekke vinterdekkene. Det er krav til tre millimeters mønsterdybde på vinteren, men først og fremst tror jeg at bilistene må ha lavere terskel for å la bilen stå, rett og slett, sier Nielsen.

Kravet til mønsterdybde er 3 millimeter i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag. Dette gjelder også for sommerdekk, selv om politiet på ingen måte anbefaler å bruke sommerdekk vinterstid. Vinterdekk har også en annen gummiblanding enn sommerdekk, som gir bedre grep om vinteren.

– Bremselengden øker drastisk om du ikke har gode vinterdekk. Og på dårlig vinterføre kan det være katastrofalt, sier Nielsen.

Viktig å trene på vinterføre

Statens Vegvesen anbefaler 150 timer med øvelseskjøring for å skal bli en trygg sjåfør. Det betyr også at mange av timene bør kjøres på vinterføre.

– Unge sjåfører er fortsatt godt representert i i ulykkesstatistikken, og de er særlig utsatt for ulykker de første ni månedene etter de har tatt lappen, ifølge Trygg Trafikk. Nettopp derfor er mengdetreningen i forkant så viktig, sier Nielsen.

Les også