GAMERE I VERDENSKLASSE: Arman Hanjani og Vegard Kopangen Bugge er profesjonelle e-sportsutøvere som konkurrerer i Street Fighter på øverste nivå. Foto: Kornelia Minsaas

 

Siden 2012 har Arman Hanjani og Vegard Kopangen Bugge satset alt på e-sporten. I dag har de proffkontrakt i e-sportsklubben Nordavind DNB – hvor spillverdenen tas på alvor.

Vi møter e-sportsutøverne Vegard «Veggey» Kopangen Bugge og Arman «Phenon» Hanjani på Intility Arena på Valhall i Oslo. Her gamer de profesjonelt for Nordavind DNB, og har de siste årene levd av å spille Street Fighter. Hverdagen består av trening, reising og en rekke internasjonale turneringer hvor det kjempes om store pengepremier. I fjor hadde de hele 95 og 128 reisedøgn hver – nokså mye for en sport som fortsatt omtales som en hobby av mange.

Men da en norsk sekstenåring nylig vant verdensmestertittelen i Fortnite – og 13 millioner kroner – gikk det opp for flere at e-sportsutøvere er dagens rockestjerner.

Spillbransjen er i dag – noe den har vært de siste åtte år – mye større enn film- og musikkbransjen tilsammen.

Og direktesendte e-sport-konkurranser spås å bli å bli det aller største innen underholdningsbransjen innen få år.

Alle typer mennesker gamer i dag

– Spillverdenen i dag gjenspeiler samfunnet vi lever i. I 2010 var gamingmiljøet mer homogent, mens i dag finner vi alt fra toppsjefer til skolebarn bak spillkonsollen. Alle typer mennesker spiller nå, på tvers av alder og kjønn, forteller Stein Wilmann, daglig leder i Nordavind.

NYSGJERRIG PÅ GAMING: Kornelia fra @dnbung har besøkt Nordavind for å lære mer om gaming som yrke. Foto: Nordavind DNB.

Interesser og spill har ikke alltid sammenheng

– Våre gamere har ulik bakgrunn og interesser, sier Wilmann. Hanjani har for eksempel drevet med MMA tidligere, mens Bugge har aldri har drevet med kampsport. Likevel konkurrerer de på samme nivå i Street Fighter, som er ganske kult, fortsetter han.

I Nordavind DNB driver flere utøvere med kampspill som Fortnite og League of Legends, selv om de nødvendigvis ikke har interesse av våpen og hærføring.

Jeg spiller fordi det gir meg mestringsfølelse

– Jeg spiller Street Fighter mest fordi det gir meg mestringsfølelse, forteller Bugge. Det er en dynamikk i spillet som lar meg konkurrere. Selve slåsskampen betyr ikke så mye for meg, da jeg ikke brenner for kampsporten i seg selv, forklarer han.

TROFEER: De ulike idrettsutøverne hos Nordavind har vendt hjem med flere førstepremier og trofeer gjennom de siste årene. Foto: Kornelia Minsaas

Krevende å spille profesjonelt

– Å konkurrere på toppnivå krever mye tid, innsats og trening. Vi reiser rundt og konkurrerer mot andre store utøvere, og det kan ofte by på en del stress og prestasjonsangst, innrømmer Bugge.

Vinneren stikker av med en pengepremie på 250.000 dollar

– Vi jobber hardt og turnerer store deler av året for å nå vårt største mål, nemlig å komme til Capcom Cup – det store sluttspillet i Street Fighter. Vinneren stikker av med en pengepremie på 250.000 dollar, så det hadde vært rått å vinne, sier Hanjani.

Hvorfor har det blitt så mye penger i noe som i utgangspunktet var en hobby?

-Spillverdenen har utviklet seg fra at du fysisk kjøpte spill i butikk, til å gratis laste ned spill online. I dag er det profesjonelle e-sportsutøvere som holder spillene i live, ved å inspirere andre gjennom streaming og turneringer. I tillegg er det blitt mye penger i gaming ved at spill ofte byr på kjøp av effekter som klær og våpen i form av mikrotransaksjoner, forklarer Wilmann. 30 kroner her og 10 kroner der blir fort til noen hundrelapper, legger han til.

Å LEDE EN E-SPORTSKLUBB: Som daglig leder har Wilmann mye å gjøre, én av tingene er å følge opp de internasjonale e-sportsutøverne i Nordavind DNB. Foto: Kornelia Minsaas

Avgjørende å prioritere spillet

Hvor går grensen til fornuftig tidsbruk på gaming?

– Å game som hobby kan sammenlignes med å lese bøker, se TV eller lytte til radio. Men når det kommer til å faktisk satse på e-sport, er det helt avgjørende å prioritere spillet, forklarer Wilmann.

Man kan bli verdensmester selv om skole er første prioritet

Nordavind DNB har flere unge spillere på laget, og oppfordrer alle til å fullføre videregående utdanning samtidig som e-sporten prioriteres i andre rekke.

– Man kan bli verdensmester selv om skole er første prioritet, forteller Wilmann.

Det vi savner i e-sporten er å ha foreldre som setter seg inn i hva barna driver med

Men hva med nattesøvn? Mange foreldre opplever at barna sine spiller til langt på natt.

– Nei, det funker ikke. Man trenger søvn. Det vi savner i e-sporten er å ha foreldre som setter seg inn i hva barna driver med. Når de gjør det kan de bedre sette grenser, og skape en dialog som gjør at barna respekterer reglene, sier Wilmann.

KNUST AV «PHENOM»: Kornelia fra @dnbung ble overrasket over hvor raskt Hanjani klarte å vinne en duell i Street Fighter. Foto: Nordavind DNB.

Ønsker å fjerne skillet mellom jenter og gutter i gamingverdenen

Nordavind DNB har i dag ingen kvinnelige e-sportsutøvere, men Wilmann forteller at de gjerne skulle hatt flere med på laget.

– Det finnes mange dyktige jenter som gamer, både som hobby og profesjonelt. Jeg vil at det skal bli flere «mixed gender»-lag og turneringer, og ønsker gjerne et større rekrutteringsfelt her i Norge, sier Wilmann.

«Mixed gender»? Er kvinnelige og mannlige e-sportsutøvere like gode?

-Ja, det skal mye til for å skille hvem som sitter bak konsollen. «Mixed gender» åpner for at de beste kan spille med de beste, uavhengig kjønn. Slik blir du fortest mulig god, og samtidig bidrar det til at skillet mellom gutter og jenter fjernes, mener Wilmann.

– Utfordringen vi har i dag er at det ofte er for eller mot, når det kommer til kjønnsbalanse i gaming. Jeg mener du blir best av å spille sammen, ikke separeres, avslutter han.

Se Kornelia da hun gamet med Nordavind her:

Les også