VIKTIG DEL AV BANKENS SAMFUNNSANSVAR:  Samfunnssikkerhetsminister Ingvil Smines Tybring-Gjedde delte ut Fidus-prisen til DNBs sikkerhetsdirektør Lars Eirik Berg. Foto: Mats Lillesund

Samfunnssikkerhetsminister Ingvil Smines Tybring-Gjedde delte ut Fidus-prisen til DNB for målrettet arbeid med sikkerhet og sterke formidlingsevne til kunder og befolkningen. – Et tydelig forbilde, uttaler juryen.

– DNB er en viktig aktør på mange måter og det er svært viktig at de er et så tydelig forbilde for andre i sitt arbeid med sikkerhet, sier administrerende direktør i Norsis, Peggy Heie.

Det er Norsk senter for informasjonssikring (Norsis) som står bak prisen, og har med seg Næringslivets sikkerhetsråd og Datatilsynet i juryen. Den tildeles virksomheter som har god informasjonssikkerhet og høy tillit i befolkningen.

– Det er svært gledelig å motta denne prisen. Det er en stor anerkjennelse av sikkerhetsarbeidet hele DNB har lagt ned over flere år, og hvordan alle våre medarbeidere hver dag bidrar til å styrke sikkerheten for våre kunder og for konsernet. Dette er en svært viktig del av vårt samfunnsansvar, sier DNBs sikkerhetsdirektør, Lars Eirik Berg.

Samfunnsansvar og svindel-jakt

Juryen trekker særlig frem at konsernet har nedfelt sikkerhet som en sentral del av samfunnsansvaret, arbeidet med å bekjempe bedragerier og tydelig kommunikasjon rundt sikkerhet.

– God sikkerhet skal være en selvfølge for en bank. Men vi har over de siste årene jobbet mye med bevisstgjøring og målrettet kommunikasjon internt i konsernet, og ikke minst nå i stadig økende grad eksternt til kunder og befolkningen generelt. Vi ser at allmenn bevissthet og kompetanse om sikkerhet er helt nødvendig for å stanse de kriminelle tidligst mulig, og helst allerede før de får utført noe som helst, sier Lars Eirik Berg i DNB.

Les mer om juryens begrunnelse

Nasjonal sikkerhetsmåned starter

Prisen ble utdelt på Norsis’ konferanse som kick-off for Nasjonal sikkerhetsmåned i Norge, en kampanje for å styrke bevisstheten og kompetansen rundt sikkerhet. DNB har siden 2013 markert sikkerhetsmåneden, med interne seminarer og opplæring for ansatte, og eksterne seminarer for kunder.

Les også