RELANSERER: Gjengen bak det nye mediehuset i DNB er klare. FOTO: Stig B. Fiksdal

– Norske medievaner har endret seg drastisk de siste årene.

DNB har de siste to årene laget eget innhold og delt i sosiale kanaler under navnet DNB Feed.

I forbindelse med beslutningen om å bygge opp et eget, internt mediehus, skifter plattformen navn til DNB Nyheter og får nytt design.

I tillegg åpner DNB Nyheters egen nyhetsbot i Messenger, slik at alle som ønsker kan få nyheter, råd og tips om økonomi rett i lomma. DNBs redaksjon står også bak innholdsplattformen Alt om Bolig, som er eid av DNB Eiendom.

– Norske medievaner har endret seg drastisk de siste årene. Blant unge er nå kanaler som YouTube og Facebook langt større enn de tradisjonelle mediene. Der vi tidligere har vært avhengige av journalister for å formidle nyheter til folk, kan vi nå gjøre dette direkte gjennom egne og sosiale kanaler, sier konserndirektør for media og markedsføring i DNB, Thomas Midteide.

Skal hjelpe folk

En fersk rapport fra analysebyrået Retriever viser at norske medier har kuttet ned på antall saker som skrives om økonomi og næringsliv. Mange regional- og lokalaviser har ikke lenger egne journalister til å dekke disse områdene.

Paradoksalt nok skjer dette samtidig som økonomi som forklaringsfaktor for utviklingen i samfunnet rundt oss kanskje er viktigere enn noen gang.

– Som Norges største kompetansemiljø innen økonomi, føler vi et ansvar for å dele kunnskapen vår med kundene. Og når mediene fokuserer på andre ting, må vi gjøre det selv, sier Midteide.

DNB Nyheter skal dermed ha som formål å hjelpe folk og bedrifter å forstå litt mer om økonomi.

Tydelig merking og «skikkelig innhold»

Samtidig vil innholdet være en del av den totale kommunikasjonen fra DNB rundt produkter og temaer, der banken har troverdighet og ønsker å ta en rolle.

Plattformen og innholdet vil være tydelig merket, slik at leserne skal vite at innholdet kommer fra en kommersiell avsender.

– Vi er ikke uavhengige og skal ikke late som vi er et kvasiredaksjonelt medium. Derfor har vi også laget en egen «Vær Varsom-plakat» som vi forplikter oss til – som vi kaller «Skikkelig innhold». Det skal ikke være noen tvil om hvem som er avsender. Det vi skriver skal være riktig og troverdig, sier Even Westerveld, ansvarlig redaktør for DNB Nyheter.

Redaksjonssjef for DNB Nyheter er Thomas Strzelecki.

Slutt på pressemeldinger

I forbindelse med satsningen på DNB Nyheter, avslutter DNB praksisen med å sende ut pressemeldinger.

Nyheter fra DNB-konsernet vil fremover publiseres direkte på DNB Nyheter.

Meld deg på vår nyhetsbot på Messenger her, dersom du ønsker å abonnere på nyheter fra DNB.

Børsmeldinger vil sendes ut via ordinært meldingssystem som før, i henhold til Verdipapirloven.

Kontaktinformasjon til redaksjonen:

  • Konserndirektør Thomas Midteide:  962 32 017
  • Ansvarlig redaktør Even Westerveld:  400 16 744
  • Redaksjonssjef Thomas Strzelecki: 928 90 891

Les også: Lønnsforhandling: Tre årsaker til at du kan fortjene mer i lønn – og hvordan du går frem

Har du barn? Her er støtteordningene du bør vite om

Les også