NY STYREFORMANN I OPTIMIZD: Vi må kjenne våre egne kunder best selv, sier Thomas Midteide, konserndirektør for Media og Marketing i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal

DNB og Orkla oppretter et felles selskap innenfor datadrevet markedsføring. Det er et konkret tilsvar på de store endringene i mediemarkedet, og behovet for større eierskap og en grundigere håndtering av forbrukerdata fremover.

Det nye selskapet skal hete Optimizd AS, og der de to aktørene går inn med en eierandel på 50 % hver. Selskapet ble denne uken godkjent av EU-kommisjonen. Styreformann i Optimizd blir Thomas Midteide.

Gjennom å ta bedre eierskap til egne data, relevant teknologi og avanserte analysemodeller skal selskapet skape merverdi for eiere og partnere gjennom mer effektive prosesser og økt presisjon i markedsføringen.

– Norske annonsører må få bedre effekt ut av egne marketingdata. I dag gjør våre annonser plattformer som Facebook og Google bedre hver dag. Slik kommer det fortsatt til å være, men ambisjonen vår må være å bli langt bedre til å bruke disse dataene selv. Vi må kjenne våre egne kunder best selv, sier Thomas Midteide, konserndirektør for Media og Marketing i DNB.

-Med den økende digitaliseringen og dramatiske endringene i mediemarkedet har det dukket opp mange spennende muligheter, men også flere utfordringer vi må møte.  De nye kravene til personvern som kom i juli, gjør at vi som annonsører må ta et tydeligere ansvar for å sikre forbrukernes trygghet gjennom hele den digitale verdikjeden. Dette er også avgjørende for tilliten til merkevarene fremover. Vi må sikre oss aksept fra forbrukerne, og være de fremste til å imøtekomme deres krav, sier Arve Heltne, konserndirektør for Marketing og innovasjon i Orkla.

Optimizd skal være nyskapende, resultatorientert og bidra til mer effektive samarbeidsformer i bransjen. Selskapet skal spre ny kunnskap og sette sine partnere bedre i stand til å møte utfordringer og muligheter i den digitale økonomien.

Les også