TAR I BRUK BANKAXEPTS/VIPPS NYE BANK I BUTIKK-LØSNING: – Da vil DNBs kunder fortsatt på en enkel og trygg måte kunne sette inn og ta ut kontanter i Norgesgruppens dagligvarebutikker landet rundt, opplyser personmarkedsjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten. Foto: Stig B. Fiksdal

Siden andre banker ikke vil være med på å tilby kontanttjenester gjennom Post i Butikk, har DNB utforsket nye og alternative løsninger. Et slikt alternativ er BankAxepts/Vipps’ nye Bank i butikk-løsning: Innskudd og uttak av kontanter i dagligvarebutikker.

Denne løsningen vil bli tilgjengelig i Norgesgruppens butikker, sannsynligvis i løpet av vinteren 2020.

DNB og BankAxept/Vipps tar sikte på å signere en endelig avtale før sommeren. Også andre banker er velkommen til å henge seg på.

-Den nye «Bank i Butikk»-løsningen vil innebære at kundene på en enkel måte kan sette inn og ta ut kontanter via dagligvarebutikkenes bankterminaler. Løsningen krever at kundene må identifisere seg med bankkort og PIN. Dette gjør det tryggere for kundene samtidig som det gjør det vanskeligere for kriminelle å utføre økonomisk kriminalitet, sier Ingjerd Blekeli Spiten, sjef for personmarkedet i DNB.

Selv om bruken av kontanter i hverdagen stadig faller, er det fortsatt en del bankkunder som benytter kontanter. DNB er opptatt av å ta godt vare på også disse kundene og mener at den nye løsningen vil dekke behovet deres for å sette inn og ta ut kontanter.

I tillegg er all bankene fortsatt pålagt av myndighetene å tilby kundene å sette inn og ta ut kontanter. DNB har derfor ønsket å få de andre bankene på Post i Butikk-løsningen, der kunder kan ta ut og sette inn penger i postskranker i butikker landet over. Dette har så langt ikke ført frem, og DNB velger derfor denne nye løsningen.

DNBs valg av ny løsning innebærer også at bankens avtale med Posten vil utløpe. DNB og Posten er opptatt av gode overgangsordninger og tilstrekkelig med tid til å hjelpe både kunder og ansatte i butikkene over på den nye løsningen når den er klar. DNB og Posten tar sikte på at endelig avslutning av avtalen vil skje i løpet av 2020.

Posten AS er lovpålagt å levere enkle banktjenester gjennom landpostnettet. Postens avtale med DNB om disse tjenestene løper ut 2019, og det er opp til Posten å velge hvordan denne tjenesten skal leveres fra 2020 og eventuelt inngå avtale med leverandører.

Slik blir DNBs kontanttilbud fremover

Bank i Butikk vil ved oppstart vinteren 2020 være tilgjengelig i over 1.400 Kiwi og Meny-butikker, samt enkelte Spar- og Joker-butikker over hele landet. I tillegg vil DNB fortsatt være fysisk tilstede landet rundt med sine 57 bankkontorer, og kundene kan sette inn og ta ut kontanter gjennom over 170 minibanker 18 innskuddsautomater.

Bedriftskunder kan benytte «Bank i Butikk», nattsafe eller bestille tjenester av Loomis/Nokas.

98 prosent av befolkningen vil bo i en kommune med minst én «Bank i Butikk». Trolig vil antall butikker og banker som kobler seg på løsningen øke.

-Vi mener det er viktig å legge til rette for at kundene kan ta hånd om sin egen økonomi. Dette gjelder også kunder som ikke har mulighet til å benytte digitale banktjenester. Gjennom konseptet «Bank uten internett» tilbyr vi derfor brevgiro, avtalegiro, kontofon, kontoutskrift i posten, telegiro og SMS-tjenester, sier Spiten.

DNB har også opprettet et direktenummer der ikke-digitale kunder kan komme direkte til en kunderådgiver som kan hjelpe dem.

Les også