DNB BEKLAGER: – Vi beklager dypt det som har skjedd og har stor forståelse for kunder som er oppgitt, særlig for dem som ikke får gjort opp for seg, sier personmarkedsjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten (t.v). Foto: Thomas Stefan Strzelecki

Problemene fortsetter for DNB: Mange kunder har de siste dagene dessverre opplevd å bli belastet dobbelt på kontoen sin. DNB jobber med å rette opp feilen for kundene som er berørt.

– Vi beklager dypt det som har skjedd og har stor forståelse for at de kundene som er berørt, er frustrerte og oppgitte, sier personmarkedsjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten.

– Hele kriseteamet vårt har jobbet i ganske lang tid for å løse problemet. Vi har ingen tall på nåværende tidspunkt, men  jobber på spreng for å rette opp problemet, fortsetter hun.

Problemene knyttes til de samme feilene kunder opplevde onsdag. 

Vi prøver å identifisere den såkalte rotårsaken, slik at vi får forhindret at dette skjer igjen

– Vi fikk rettet opp feilen i går ettermiddag, men så begynte problemene å melde seg igjen rundt midnatt. Da satte vi med en gang vårt kriseteam på saken. Status nå er at vi prøver å finne en løsning, i tillegg til at vi prøver å identifisere den såkalte rotårsaken, slik at vi får forhindret at dette skjer igjen.

Personmarkedsjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten.

OPPDATERT: Torsdag klokken 14:40 ble problemet løst

Skjønner frustrasjonen, men kunder trenger ikke bekymre seg

Det som har skjedd hos enkelte kunder er at reserverte beløp ikke blir slettet når pengene blir trukket. Dermed får kundene mindre disponibelt på konto enn de egentlig skulle ha.

DNB har mottatt henvendelser fra mange kunder som er oppgitte, noe Ingjerd Blekeli Spiten har stor forståelse for at de er.

– Vi ønsker å forsikre kunder om at de ikke trenger å bekymre seg for pengene sine, for pengene vil de få tilgang til igjen. 

Lang ventetid og sterke reaksjoner

Det er to løsninger som er tilgjengelig for dem som har minus på kortet på grunn av feilen og som har akutte problemer: Det er enten å bruke MasterCard eller å få utvidet kreditt via kundesenteret.

– Men siden så mange er rammet, kan det bli lang ventetid for sistnevnte løsning, sier Ingjerd Blekeli Spiten.

DNB presiserer at det ikke er gebyr for bruk av MasterCard ved kjøp i butikk. DNB har også fått spørsmål fra kunder som har minus på konto om hvorvidt det vil påløpe renter på dette. Kundene vil naturligvis ikke bli belastet for dette.

Betaling av regninger og bruk av kort fungerer for øvrig som normalt, med unntak av de nevnte tilfellene der kunder ikke har dekning på konto.

Den tekniske feilen er den samme som rammet kunder onsdag, da flere opplevde å bli trukket dobbelt. Det førte til mye frustrasjon og sinne blant DNBs kunder, og noen opplevde at de verken fikk kjøpt mat eller betalt regninger.

Les også