Torsdag deles DNB Healthcare Prize ut under DNB Nordic Healthcare Conference.

Seks selskaper kjemper om prisen og én million kroner.

Finalistene må ha vist både innovasjonskapasitet, forretningspotensiale og gjennomslagskraft til å levere på forretningsstrategi.

– I tillegg må de operere innenfor segmentene farmasøytisk industri, biotech, diagnostikk, med tech eller e-health. De må også befinne seg i en utviklingsfase, sier Benedicte Bakke, seniorrådgiver for helseindustrisatsningen innenfor storkundemarkedet i DNB.

Bakke er del av juryen som vurderer kandidater for DNB Healthcare Prize, og var med på å utvikle prisen som første gang ble delt ut i 2015.

– Vinneren kåres både av en faglig jury og en publikumsjury. Disse har like mye gjennomslagskraft, sier Bakke.

Boneprox

Theodor Remman sammen med teamet i Boneprox. FOTO: Privat

Benskjørhet rammer hele verden, men Skandinavia hardest.

Gründerne i Boneprox ønsket å finne en enklere og mer effektiv måte å forebygge lidelsene som sykdommen Osteporose forårsaker. Målet er å bidra til å avdekke pasienter som står i fare for å bli rammet før fraktur oppstår.

De har utviklet en metode som slår to fluer i ett smekk:

– Hos tannlegen tas det årlig røntgenbilder av kjevebenet til mange pasienter, og der finnes masse informasjon som ikke utnyttes. Hvorfor ikke samtidig måle beintettheten ut ifra disse bildene?, spør daglig leder Theodor Remman i Boneprox.

I samarbeid med fem andre land i EU, ble Osteodentstudien gjennomført og programvaren Jaw-X født.

Programmet analyserer bentetthet ut i fra digitale tannrøntgenbilder.

Ifølge gründerne kan Jaw-X med 90 prosent sikkerhet indikere om du er i faresonen for osteoporose. Jaw-X har blitt testet og utprøvd av flere studier, og er patentert i USA.

Hvorfor går dere til topps i konkurransen?

– Boneprox har et helt unikt og enkelt produkt som alle kan benytte seg av. Det er billig, effektivt og sparer samfunnet for enorme kostnader. Metoden kan skånsomt oppdage, forbygge og potensielt redde mange liv, samt øke livskvaliteten hos befolkningen, sier Remman.

Cardiaccs

Erik Fosse i Cardiaccs. Foto: RAM Gupta

Som hjertekirurg og leder for Intervensjonssenteret på Rikshospitalet i Oslo, så Erik Fosse på begynnelsen av 2000-tallet behov for bedre overvvåkning av hjerteopererte.

Han kom på ideen til det som i dag er teknologien bak selskapet Cardiaccs: en sensor med et akselerometer som fungerer som en midlertidig pacemaker.

Sensoren plasseres på hjertets overflate under operasjon, og måler hjertets bevegelse.

Hvorfor går dere til topps i konkurransen?

–  Fordi vi har en unik teknologi og et team som vil sette Norge på verdenskartet for banebrytende overvåkning av hjertet, sier Jonas Tyssø i Cardiaccs.

Vaccibody

Martin Bonde i Vaccibody. FOTO: Privat

Selskapet Vaccibody er bygget på en idé om at unik, målstyrt vaksinering kan bidra til bedre og mer effektiv immunrespons i kroppen til kreftpasisenter.

Det forklarer Martin Bonde i Vaccibody.

Professorene Arne Bogen og Inger Sandlie la hodene sine i bløt sammen med forskningssjef Agnete Fredriksen, og deres innovative forskning la grunnlaget for selskapets teknologi.

Hvorfor går dere til topps i konkurransen?

– Vi arbeider med en enestående vaksineteknologi som vi bruker for å hjelpe mennesker som har kreft eller forstadier til kreft, sier Bonde.

Otivio

Andreas Mollatt i Otivio FOTO: Privat

Gründerne bak Otivio har utviklet en applikasjon som er basert på en annen kjent teknologi som gjør det mulig å øke blodgjennomstrømmingen til pasientenes lemmer.

Hovedproduktet er FlowOx, som identifiserer såkalt perifer arteriell sykdom (PAD), en tilstand som fører til smerte, kroniske sår og i verste fall amputasjon og dødelighet.

Pasientundersøkelser har vist at økt blodgjennomstrømming har god effekt på sårheling og smertereduksjon.

Hvorfor går dere til topps i konkurransen?

– Vår unike teknologi møter et enormt udekket behov i helsevesenet. Vi består av et sterkt team, med et ferdigutviklet og godkjent produkt. Vi står overfor et kommersielt gjennombrudd og er klare for ekspansjon, sier Andreas Mollatt i Otivio.

Oncoimmunity

Oncoimmunity utvikler maskinlæringsmetoder for personlig kreftmedisin.

Richard Stratford er én av gründerne bak Oncoimmunity. FOTO: Privat

Legene Richard Stratford og Trevor Clancy etablerte selskapet Oncoimmunity etter å ha oppdaget et «hull» i markedet: nemlig muligheten til å identifisere nøyaktige områder for immunterapibehandling av kreftsvulster ved hjelp av maskinlæringsdata.

Løsningen ble en programvare som i løpet av minutter kan identifisere optimale behandlingspunkter i kroppen til kreftpasienter. Slik kan behovet for bruk av dyr laboratorietid reduseres.

Hvorfor går dere til topps i konkurransen?

– For det første utvikler vi egne unike og tilpassede prediksjonsalgoritmer, i motsetning til servertjenesteleverandører og potensielle kunder som bruker eller modifiserer eksisterende løsninger. For det andre utvikler vi egne datasett som skiller seg fra konkurrerende løsninger. Oncoimmunity er en «early mover» som allerede har etablert samarbeid og pilotprosjekter med sentrale aktører, noe som gir oss tilgang til verdifulle validerte data. Vi står overfor sertifisering av programvaren som en medisinsk enhet av internasjonale regulerende medisinske myndigheter. Vi lagrer patenter for å beskytte proprietære metoder og forhindre at ideene blir kopiert av konkurrenter, sier Stratford.

Tidewave

Elen Haugs Langvik og Nina F. Åmodt i Tidewave. FOTO: Stig B. Fiksdal

Teknologien til Tidewave ble opprinnelig funnet opp av Audun Haugs på slutten av 80-tallet.

Han utviklet en madrass som krummer seg rundt pasienter, og vender dem på en skånsom måte.

Hensikten er å forebygge liggesår og hindre stivhet og mobilitetsvansker hos pasienter med nevrologiske diagnoser.

Da Haugs gikk bort i 2007 ble prosjektet lagt på is, før barnebarnet hans tok opp tråden igjen i 2016.

Les hele historien om Tidewave her.

Les om tidligere vinnere: Epiguard vant en million – dette gjorde de med pengene
Slik brukte Picterus millionpremien

Les også